رویداد ملی «فهما» موتور محرک کانون‌های مساجد


رویداد ملی «فهما» موتور محرک کانون‌های مساجد

در این گزارش ضمن مرور فعالیت‌های مبتکرانه رویداد ملی «فهما»، چرخی در اخبار مربوط به مساجد ایران و جهان می‌زنیم، هم به توصیف یکی از خبرگزاری ها از زیبایی‌های مسجد کبود تبریز می پردازیم و...

خبرگزاری شبستان- رسا پارسا؛ این هفته در مساجد ایران و جهان چه گذشت؟ در این گزارش ضمن مرور فعالیت‌های مبتکرانه رویداد ملی «فهما»، چرخی در اخبار مربوط به مساجد ایران و جهان می‌زنیم، هم به توصیف یکی از خبرگزاری ها از زیبایی‌های مسجد کبود تبریز می پردازیم و هم اشاره ای خواهیم داشت به گزارشی در مورد جنجال مرمت مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان؛ در عین حال، به خبر دستگیری یکی از مفتیان داعشی ها نیز خواهیم پرداخت، این مفتی «فربه» که دستور تخریب مساجد شیعیان را صادر می کرد در عراق به دام افتاده است.

در هفته گذشته بیشترین اخبار مربوط به مسجد و فعالیت‌های مسجدی، به خبرگزاری شبستان تعلق داشت و خبرگزاری‌های ایرنا، تسنیم، فارس، ایسنا، حوزه، رکنا، شفقنا و دیگر رسانه‌ها نیز این هفته نیز در خبررسانی از مساجد، فعال بودند و خبر خوب هفته، اینکه مفتی وهابی که دستور تخریب مساجد شیعیان را می‌داد نیز در عراق دستگیرشد.

مساجد همیشه پایگاه عشق و همبستگی بودند، نقطه اتکا و امید و پناه دردمندان و دل‌شکستگان در سرتاسر گیتی. از این رو اخبار مسجد در رسانه‌ها پر است از اشک و لبخند، از بمب‌گذاری در مسجد کویته پاکستان تا شور عزاداری حاج قاسم در مساجد ایران و منطقه.

سوی دیگر اما لبخند است، اخبار امیدبخش از جمع‌آوری کمک‌های مساجد برای سیل‌زدگان سیستان تا برپایی برنامه‌های مفید اجتماعی، مانند طرح «هر مسجد یک حقوقدان» برای کاهش جرم و کم شدن ورودی پرونده‌ها به دادسرا.

کانون‌های مساجد اما پرشورتر از همیشه در رویداد «فهما» با فعالیت‌های فرهنگی- هنری- مذهبی، شور تازه‌ای به مساجد کشور بخشیدند، محافلی پر از جوانان و نوجوانان مؤمن و انقلابی که حالا 35 کانون نیز به نام شریف سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی مزین شده‌اند. این خبر از قول حجت‌الاسلام دکتر حبیب رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در رسانه‌های مختلف درج‌شده است.(ایرنا، تسنیم، خبرگزاری دفاع مقدس،شبستان)

این هفته انفجار انتحاری گروهک نابودشده داعش در مسجدی در کویته پاکستان، مسلمانان جهان را اندوهگین ساخت، ته‌مانده‌های این گروهک تکفیری در تلاش برای زنده نشان دادن این فرقه نابودشده، بار دیگر با وحشیگری و بزدلی به نمازگزاران بی‌دفاع حمله کردند، (ایسنا) به نقل از آسوشیتدپرس از 15 کشته و 20 زخمی خبر داده است.

چند روز قبل، از اهدای پرچم مسجد مقدس جمکران به خانواده سردار شهید سلیمانی، باخبر شدیم. در این روزها مسجد جمکران برنامه‌های فرهنگی – مذهبی متنوعی تدارک دیده که شبستان در خبر (تدارک مسجد جمکران برای منتظران/ از توسل‌خوانی شالبافان تا ندبه انتظار) بدان پرداخته است. خبرگزاری ایرنا نیز در گزارشی از قم به فعالیت‌های مدیریت شهری برای ایجاد سهولت دسترسی ترافیکی به مسجد جمکران پرداخته است.

خبرگزاری فارس در یک گفتگوی خبری با معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور به‌ضرورت استفاده از ظرفیت مساجد برای کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخته است، این قبیل برنامه‌ها قطعاً کارکردهای اجتماعی مساجد را پررنگ ساخته و جامعه را به رسالت مسجد به‌عنوان بنیان اصلی وحدت اجتماعی و استحکام خانواده واقف می‌کند.

اما چند هفته است که جنجال مرمت مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، موجی خبری در رسانه‌ها به راه انداخته است، دوستداران میراث فرهنگی معتقدند که مرمت انجام‌شده روی گنبد اصولی نبوده و سازمان میراث در انتخاب پیمانکاران مرمت اصول حرفه‌ای و سوابق را فدای روابط کرده است. خواندن گزارش (اما و اگرهای مرمت گنبد شیخ لطف‌الله +ویدئو) خالی از لطف نیست.

خبرگزاری میراث آریا نیز در گزارشی میدانی با عنوان (شاهکاری از معماری اسلامی در قلب تبریز) به توصیف مسجد کبود تبریز که از شاهکارهای دوره قره قویونلوها بوده و به دستور ابوالمظفر جهانشاه از امرای آن دوران ساخته‌شده، می‌پردازد.

خبرگزاری رسا نیز در گفتگویی خبری (مساجد بیوت الله هستند) با امام‌جمعه موقت کاشان به واکاوی نقش کلیدی مساجد در فعالیت‌های سیاسی- اجتماعی می پردازد، حجت‌الاسلام اسلامی تبار در این گفتگو به نقش دشمن در دور کردن جوانان از مساجد و راه‌های مقابله با این تهدید پرداخته است.

در خصوص نقش مساجد در حل مشکلات مردم، امام‌جمعه اهواز پیشنهاد داده که مسجدی‌ها، مسئولین را برای مطالبه گری مردم و جلسات پرسش و پاسخ و رسیدگی به مشکلات، به مساجد دعوت کنند.(فارس)

اما گزارش های خواندنی از مساجد زیبا و پر صلابت ایران، حس دیگری دارد. (مسجد دو مناره سقز) عنوان گزارشی تصویری است که در روزهای گذشته در برخی رسانه‌ها بازنشر شده است، دیدن تصاویر زیبای این مسجد و نماهای زیبایش خالی از لطف نیست.

اما حادثه تلخ جمعه گذشته، یورش نظامیان صهیونیست به نمازگزاران مسجدالاقصی، بازتاب وسیعی در رسانه‌های ایران و کشورهای اسلامی داشت. سردار شهید سلیمانی مسجدالاقصی را ستون وحدت مسلمانان جهان می‌دانست. روزنامه جام جم و اکثر رسانه‌ها این خبر را پوشش دادند. (+ + + +)

خبرگزاری صداوسیما از قول معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، از پایش فرهنگی بیش از هزار مسجد در استان تهران خبر داده است. حجت‌الاسلام ذاکر افزوده: بر اساس این پایش، فعالیت‌های قرآنی مساجد تقویت می‌شود و راه‌اندازی هیئت جوانان نیز از دیگر برنامه‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد به شمار می‌رود.

خبرگزاری شبستان که به‌خوبی به گزارش مستمر اخبار مساجد جهان می‌پردازد این هفته با خبر (فعالیت ۳۰ هزار مسجد در چین/ برای مسلمانان مسجد می‌سازیم) از قول مسئول اقتصادی و تجاری سفارت چین در قاهره، فعالیت‌های مساجد در چین را تشریح کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، این هفته خبر امیدبخش از طرح «هر مسجد یک حقوقدان» که در اکثر رسانه‌ها بازتاب داشت، از خبرهای مثبت در میان موج این‌همه خبر منفی بود. در این طرح که حقوقدانان در مساجد حضور می‌یابند و به مشاوره رایگان حقوقی به مردم می‌پردازند، اهدافی همچون کاهش ورودی پرونده‌ها به دادسراها دنبال می‌شود و کمک خوبی برای قشر ضعیف جامعه که توان پرداخت هزینه مشاور و وکیل را ندارند، خواهد بود. این طرح به گفته (تسنیم) در 85 مسجد گرگان حدود 10 هزار مشاوره به مردم ارائه کرده است.

پایان پیام/692

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی