سازمان ملل خواستار اجماع شورای امنیت برای تحریم تسلیحاتی لیبی شد


سازمان ملل خواستار اجماع شورای امنیت برای تحریم تسلیحاتی لیبی شد

نیویورک- ایرنا- دبیرکل سازمان ملل متحد با حمایت از نتایج کنفرانس برلین درباره لیبی، از شورای امنیت خواست تا برای تحریم تسلیحاتی این کشور به منظوردستیابی به آتش بس و شروع فرایند سیاسی حل بحران، به اجماع برسند.

آنتونیو گوترش عصر سه شنبه پس از نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد که درباره لیبی و کنفرانس برلین برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: من به شورای امنیت درباره نشست برلین که با موضوع لیبی برگزار شد، گزارش دادم.

وی افزود: این کنفرانس برای نخستین باری بود که همه کشورهای تاثیرگذار مستقیم یا غیر مستقیم بر این کشور دور یک میز نشستند و متعهد شدند که در امور داخلی لیبی دخالت نکنند و از آتش بس حمایت کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: این کنفرانس همچنین آنها را متعهد کرد که از ممنوعیت ارسال سلاح به داخل لیبی تبعیت و از فرایند سیاسی پشتیبانی کنند و بر رعایت قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بشری مبادرت ورزند.

گوترش اضافه کرد: علاوه برآن، این کشورها را متعهد کرد که از اصلاحات اقتصادی، داخلی و قانون اساسی آن کشور حمایت کنند، این نخستین گام بود، اگرچه دو طرف درگیری جزو کنفرانس برلین نبودند اما به طور عمومی از نتایج آن حمایت کرده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد نشست های اصلاح اقتصادی و سیاسی هرچه زودتر برگزار شود هرچند که درباره اصلاحات سیاسی هنوز چارچوب و افراد دخیل مشخص نشده اند اما نشست اصلاح اقتصادی آن در سه شنبه آینده برگزار خواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد لازم است آتش بس برقرار شود و از طریق آن به فرایند سیاسی برسیم که تاکنون به دست نیامده است. طرف های درگیر و کشورهای تاثیرگذار بر آنها باید بدانند که مسیر شورای امنیت و سازمان ملل متحد، اساسی است.

گوترش تصریح کرد: مهم است که پنج عضو دائمی شورای امنیت در نشست برلین فعالانه شرکت کردند، بنابراین امیداورم که شرایط لازم برای تحریم تسلیحاتی لیبی و اجماع لازم در این رابطه ایجاد شود. معتقدم که تایید نتایج برلین و گام های بعدی آن در شورای امنیت بسیار اهمیت دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با سراج و حفتر ( دو رهبر مخالف در لیبی) دیداری داشته است، گفت: آنها در کنفرانس برلین حضور نداشتند و من هم دیداری دو جانبه با آنها نداشته‌ام اما نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی با آنها دیدار کرده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد خطاب به طرف‌های درگیری افزود پیام من این است که به طور کامل نتایج این نشست را بپذیرند که چنین شرایطی، به رهبری صلح و یکپارچگی لیبی نیاز دارد تا بتوانند همراه با مردم لیبی، صلح، امنیت و همکاری مثبت با همسایگانشان را به ارمغان آورند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در