واکنش آمریکا به خروج احتمالی ایران از ان‌پی‌تی


رکنا: نماینده آمریکا در امور خلع سلاح احتمال خروج ایران از «ان‌پی‌تی» را پیامی منفی توصیف کرد.

به گزارش رکنا، «رابرت وود» نماینده آمریکا در امور خلع سلاح گفت تهدید ایران به خروج از ان‌پی‌تی مسئله‌ای بسیار بسیار ناخوشایند است و پیامی بسیار بسیار منفی دارد.

رابرت وود ادعا کرد ایران باید با هدف دستیابی به یک توافق با آمریکا مذاکره کند.

وی افزود: «این توافق نه تنها باید مسئله هسته‌ای را شامل شود بلکه باید در مورد دیگر مسائلی که ما را نگران می‌کند باشد مانند تولید و اشاعه موشک‌های بالستیک.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه اعلام کرده بود اگر کشور‌های اروپایی به رفتار نادرست خود ادامه یا پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند، ما نیز از ان‌پی‌تی خارج خواهیم شد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای امضای برجام مو‌به‌مو تعهدات خود ذیل این توافق را به صورت کامل و شفاف انجام داد، ولی از همان روز اول طرف غربی بدعهدی‌های خود را آغاز کرد و چوب لای چرخ برجام می‌گذاشت. اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، تحت عناوینی همچون برنامه‌های موشکی و حمایت از هسته‌های مقاومت در منطقه غرب‌آسیا، طی همان ماه‌های اولیه مشهود بود.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ، وی به صورت آشکار از برجام انتقاد می‌کرد و معتقد بود که باید بار دیگر با ایران مذاکره کند تا امتیازات بیشتری را کسب کند. ترامپ که توافق‌های زیادی را زیر پا گذاشت، نهایتا در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ از برجام که توافقی بین‌المللی بود، به صورت یک‌جانبه خارج شد. اقدام ترامپ اعتبار مخدوش آمریکا در فضای جهانی را خدشه‌دار‌تر هم کرد. پس از آن بود که تحریم‌های آمریکا به صورت سریالی متوجه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ایران شد. واشنگتن همچنین برای شرکت‌های اروپایی خط و نشان کشید که در صورت تجارت با ایران آن‌ها را مشمول تحریم‌ها خواهد کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام