هشدار خطر طوفان خورشیدی زمین را تهدید می‌کند


هشدار خطر طوفان خورشیدی زمین را تهدید می‌کند

رکنا: تحقیقات جدید، نشانگر نزدیک شدن منشاء اصلی طوفان‌های خورشیدی به زمین است.

به گزارش رکنا، طوفان‌های خورشیدی زیبا و شگفت‌آور که آسمان را به رنگ‌های سبز و صورتی در می‌آورند یک روی منفی نیز دارند. آن‌ها این قدرت را دارند که حفاظ الکترونیکی زمین، ارتباطات ماهواره‌ای و سیستم‌های الکترونیکی را از بین ببرند. حالا یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که منشاء این گونه از طوفان‌ها از آن چه پیش بینی شده بود به زمین نزدیک‌تر است. زمین توسط یک لایه محافظ مغناطیسی پوشیده شده است که جلوی آثار منفی تابش نور خورشید را می‌گیرد، اما زمانی که این انرژی با قدرت و سرعت بالا به لایه‌های محافظ برخورد کنند به آن‌ها آسیب می‌رساند.

نحوه ردیابی شفق قطبی‌

زمانی که این طوفان خورشیدی به لایه محافظ زمین برخورد کند، دو محور خطی لایه با هم دیگر ترکیب می‌شوند و برای لحظه‌ای قوای مغناطیسی زمین را از دست می‌دهند، این عمل باعث پدیده‌ای می‌شود که ما به آن شفق قطبی می‌گوییم. اما به دلیل آن که این طوفان‌ها مدام اتفاق نمی‌افتند و منابع ماهواره‌ای برای ردیابی آن‌ها کافی نیست، مشخص نمی‌شود که کدام یکی از محور‌های خطی زمین تحت تاثیر این انرژی قرار گرفته است. برای فهمیدن آن معمولا محقق‌ها از تاریخچه شفق‌های قطبی ثبت شده در ماهواره‌های ناسا استفاده می‌کنند. روش کار این ماهواره‌ها به این گونه است که در زمان برخورد انرژی طوفان خورشیدی، ماهواره بر روی محور‌های زمین قرار می‌گیرند و به این صورت می‌توانند محل برخورد را ردیابی کنند. این ردیابیی با استفاده از دریافت مغناطیس موجود لایه زیرین که به سمت زمین است صورت می‌گیرد. حالا تحقیقات نشان داده است که طوفان بعدی به مراتب به زمین نزدیک‌تر است و تنها چهار دیامتر با زمین فاصله دارد.

به گفته منابع تحقیقاتی، اخیرا یک ماهواره هواشناسی انرژی الکترونیکی با شدت بالا را شناسایی کرده است که گفته می‌شود این انرژی ارسال شده مربوط به قبل از طوفان است. این شدت بالای انرژی می‌تواند خیلی از ماهواره‌ها را از کار بیاندازد و همچنین برای دی‌ان‌ای انسان ضرر دارد، در نتیجه محققان معتقدند که یک خطر جدی در راه است. گفتنی است که این طوفان‌های خورشیدی همچنین با ایجاد انرژی زیاد می‌توانند در حمل و نقل نیز مشکل ایجاد کنند. برای مثال در سال ۱۹۲۱ یک طوفان خورشیدی باعث شد یک ایستگاه راه‌آهن در نیویورک آتش بگیرد.

هشدار خطر طوفان خورشیدی زمین را تهدید می‌کند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022