آیا در ملاقات ظریف با وزیرخارجه کانادا درباره از سرگیری روابط صحبتی شد؟


آیا در ملاقات ظریف با وزیرخارجه کانادا درباره از سرگیری روابط صحبتی شد؟

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: ما اعلام آمادگی کردیم به هر حال می‌توانیم در کانادا بخش کنسولی داشته باشیم و آنها نیز در ایران داشته باشند اما این درخواست‌ها و پیشنهادها مدت‌های مدیدی هست که از طرف دولت کانادا نادیده گرفته شده و اکنون در چنین مواقعی اینها نگران اتباع ایرانی می‌شوند و به نوعی کاسه داغ تر از آش.


به گزارش جماران؛ سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه سه‌شنبه شب درخصوص دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فرانسوا فیلیپ شامپانی همتای کانادایی او به پرسش‌های خبرنگاران در این باره پاسخ داد و گفت که در این دیدار درباره ازسرگیری روابط دو کشور صحبتی نشد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در ملاقات ظریف با همتای کانادایی اش در مسقط درباره از سرگیری روابط صحبتی شد؟» گفت: خیر، ما آنجا (در مسقط) نکته‌ای که بیان کردیم و جا دارد اینجا هم به آن اشاره کنم این بود که این عزیزانی که از دست رفتند، ایرانی بودند.

او ادامه داد: ما تابعیت دوگانه اینها را طبق قوانینی که داریم، نمی پذیریم و آنها را ایرانی تلقی می کنیم و اقداماتی را هم بر اساس قوانین خودمان برای آنها و خانواده‌هایشان انجام خواهیم داد.

موسوی تصریح کرد: جای این گله هم بود که این‌هایی که اکنون اینطور با سوء استفاده از این حادثه، دلسوز اتباع ایرانی شده‌اند و خواستار برخی اقدامات هستند، برای ما عجیب هست که روابط سیاسی و دیپلماتیک را با جمهوری اسلامی ایران در راستای توهماتی که برای آنها پیش آمده بود و فشارهایی که ایالات متحده امریکا به آنها وارد کرده بود، پذیرفته و قطع کرده‌اند و حتی اجازه نمی دهند صدها هزار ایرانی که در کانادا هستند از خدمات اولیه کنسولی برخوردار باشند.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: ما اعلام آمادگی کردیم به هر حال می‌توانیم در کانادا بخش کنسولی داشته باشیم و آنها نیز در ایران داشته باشند اما این درخواست‌ها و پیشنهادها مدت‌های مدیدی هست که از طرف دولت کانادا نادیده گرفته شده و اکنون در چنین مواقعی اینها نگران اتباع ایرانی می‌شوند و به نوعی کاسه داغ تر از آش.

موسوی ادامه داد: نمی‌دانیم روند به چه شکلی خواهد بود ولی فکر می‌کنیم این تماس‌ها ادامه خواهد داشت. ما کارهای زیادی با کانادایی‌ها و غیره خواهیم داشت. اتباع ایرانی بسیار زیادی در کانادا هستند، رفت و آمدهای زیاد و خانواده‌های زیادی هستند که آنها از نگاه جمهوری اسلامی ایران تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارند و می بایستی به هر حال به آنها خدمات کنسولی در ابعاد مختلف ارائه شود.

وی تصریح کرد: ما امیدوار هستیم اگر صداقت دارند برای رفاه حال هموطنان ما آنها اقداماتی را بکنند و پیشنهاداتی که از قبل هم به آنها داده شده بود را جدی بگیرند تا کمکی به حال این عزیزان چه در این مساله و چه خدماتی که به صورت روتین نیاز دارند، انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه «قوانین جمهوری اسلامی ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد؛ آیا این به رسمیت نشناختن تاثیری بر پیگیری‌های حقوقی مربوط به جان باختگان پرواز اوکراینی و مشخصاً پرداخت غرامت به خانواده‌های این عزیزان خواهد داشت؟» گفت:خیر، همانطور که اعلام کردیم تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسیم، ضمن اینکه تاکید کردیم که این قربانیان را ایرانی می دانیم.

وی افزود: به هر حال طبق قوانین و مقررات داخلی حق و حقوق آنها را چه آنجایی که به ما مربوط است، چه آنجایی که ممکن است به صاحب هواپیما، جاهای مختلف و بیمه‌هایی که هست، پیگیری خواهیم کرد.

موسوی تاکید کرد: همانطور که گفتم برخی کشورها که اتباع شان در این سانحه از دست رفتند، حرف‌هایی را می زنند، ولی صاحب عزای اصلی ما هستیم. ملت ایران جوانان و مردم خودش را از دست داده بر اثر این خطای سهوی انسانی که انجام شده و طبیعتاً هم پاسخگو و پیگیر حقوق جان باختگان و خانواده‌های آنها خواهد بود و این مساله دو تابعیتی بودن نه تنها مانعی نیست که از یک بعدی، دست ما را بازتر می گذارد که حقوق آنها را بیشتر و بهتر استیفا کنیم.

به گزارش جماران، محمد جواد ظریف و فرانسوا فیلیپ شامپانی وزیر امور خارجه کانادا جمعه گذشته در دیداری که به درخواست طرف کانادایی در مسقط برگزار شد ضمن ابراز تاسف مجدد از سانحه سقوط هواپیمایی اوکراینی در خصوص همکاری‌های کنسولی، فنی و حقوقی میان ایران و کشورهایی که اتباع آنها در آن سانحه جان باختند گفت و گو و تبادل نظر کردند.

مقرر شد تیم‌های کارشناسی دو وزارتخانه به تماس‌های خود در این زمینه ادامه دهند. دو وزیر توافق کردند در زمان مناسب در آینده مجددا دیدار و گفت و گو کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در