شاخص‌های سلامت در آذربایجان‌غربی ارتقا یافته است


شاخص‌های سلامت در آذربایجان‌غربی ارتقا یافته است

مهاباد- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه سلامت گفت: شاخص‌های سلامت این استان به طور چشمگیری در سال‌های اخیر ارتقا یافته است.

جواد آقازاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در میاندوآب اظهار داشت: از چند سال گذشته نقشه راه دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی جهت ارتقای حوزه سلامت استان از نظر عمرانی و شاخص‌های سلامت تعیین شده بود و براساس آن اقدامات بسیار خوبی در این رابطه انجام گرفت.

وی با بیان اینکه توجه به مساله بهداشت و سلامت مناطق حاشیه‌نشین نیز در دستور کار قرار گرفت، افزود: در این راستا برای پوشش ۶۰۰ هزار نفر با اینکه تحت‌پوشش هیچ بیمه‌ای هم نبودند برنامه‌ریزی انجام گرفت و به انجام اقداماتی مثل ایجاد پایگاه‌های سلامت اقدام شد.

وی با بیان اینکه پس از این اقدامات، مسایلی در مناطق حاشیه‌نشین وجود داشت که حل آنها به تنهایی خارج از توان دانشگاه علوم پزشکی بود، گفت: در این رابطه به تعامل و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی نیاز بود و تفاهم‌نامه‌هایی صورت گرفت تا در مناطق حاشیه‌نشین این نهادها کارهایی را در بحث توسعه خدمات عمومی، محرومیت‌زدایی و آسیب‌های اجتماعی انجام دهند.

وی بیان کرد: همچنین برای تسهیل در روند خدمات‌رسانی به جمعیت حاشیه‌نشین مانند مراکز درمانی شهری پرونده سلامت تشکیل شد تا به این وسیله، سلامت افراد مورد توجه قرار گیرد.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه باید برنامه‌های فرهنگی در حوزه سلامت مورد توجه همگان قرار گیرد، افزود: درپی این اقدام‌ها و ارتقای شاخص‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی رتبه ۹ را در بین دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور به خود اختصاص داد.

وی با بیان این که مسوولان میاندوآب از حوزه سلامت این شهرستان به جد حمایت می‌کنند، اظهار داشت: با بهره‌برداری از مراکز درمانی و بهداشتی همچون فاز دوم بیمارستان فاطمه (س) و کلینیک‌ تخصصی، خانه‌های بهداشت روستایی و همچنین به واسطه نیروهای پرتلاش و باانگیزه که همه‌جانبه و بدون منت در خدمت سلامت هستند، میاندوآب جزو شهرستان‌های برتر در ارتقای شاخص‌های سلامت در آذربایجان‌غربی است.
«آقازاده» افزود: دفع پسماند یکی از مشکلات اصلی در بیشتر شهرهای استان است و اینکه راه‌اندازی سایت مشترک دفع پسماند ۲ شهرستان مطرح می‌شود باید به عنوان یک ایده مورد قبول آن را پیگیری کرد و از تعصبات خشک پرهیز کرد چرا که موضوع سلامت فراگیر و مشکل آن چند شهرستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه راه‌اندازی کارخانه‌ کمپوست در هر شهرستان لازم و ضروری است، افزود: تجمیع سایت‌های دفع زباله می‌تواند با جذب سرمایه‌گذار تحقق یابد.
وی افزود: در گذشته آذربایجان‌غربی با کمبود تخت «آی‌سی‌یو» مواجه بود ولی اکنون ۵۰۰ تخت به مجموع تخت‌های «آی‌سی‌یو» اضافه شده ولی باز با مشکل مواجه هستیم و این نشان می‌دهد که باید راه‌ها و یا سایر زیرساخت‌های مرتبط ارتقا یابد.
وی اضافه کرد: دیدگاه ما در استان این است که برای حل مشکلات شهرستان‌ها در حوزه سلامت کارگروهی تشکیل شود و در آن اقدامی مثل زمان اتمام طرح‌ نیز مشخص شده باشد تا زود به نتیجه مثبت منتج شود.

آذربایجان‌غربی با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید مسیرهای توسعه بخش بهداشت و درمان را به سرعت طی کرده و در حال حاضر سرانه تخت‌های فعال بیمارستانی در این استان به متوسط کشوری نزدیک شده‌است.

هم‌اکنون در آذربایجان‌غربی ۲ هزار و ۹۰۰ نفر پزشک عمومی و متخصص در ۳۲ واحد بیمارستانی مشغول فعالیت هستند و ۱۸۲ مرکز آزمایشگاهی و ۸۸ مرکز تصویربرداری در استان وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل