هم‌اندیشی مدیران ارشد برای کاستن از تراژدی حوادث جاده‌ای در فارس


هم‌اندیشی مدیران ارشد برای کاستن از تراژدی حوادث جاده‌ای در فارس

شیراز-ایرنا-استان فارس به استناد آماری که از سوی مقام‌های ذی‌ربط اعلام شده، بیشترین شمار جان باختگان حوادث جاده‌ای را در کشور دارد و همین امر موجب شده که مسوولان ارشد این استان عوامل بروز این حوادث را در نشستی مورد واکاوی قرار دهند تا از تعاطی ایده‌ها، از تعداد قربانیان این سوانح بکاهند.   

استاندار فارس، سه‌شنبه در نهمین نشست شورای ترافیک و سومین جلسه شورای هماهنگی راهبردی تصادفات استان فارس در شیراز، افزود: علاوه بر اینکه ضروری است از فناوری‌های جدید برای کنترل ترددهای ترافیکی در جاده‌های این استان بهره گیریم باید ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌هایی که اعضای آنها در کنار جاده‌ها هستند و یا به عنوان راننده فعالیت می‌کنند به عنوان راهبردی اساسی در کاهش تصادفات مورد توجه قرار دهیم.

عنایت‌الله رحیمی با اشاره به تلاش‌های دولت تدبیر و امید برای کاستن از حوادث جاده‌ای و ترافیکی گفت: آمار جان باختگان تصادفات در سال ۹۸ در مقایسه با ابتدای دهه ۹۰ بیانگر کاهش دو تا سه برابری است اما به اعتقاد ما حتی یک کشته و مصدوم نیز نباید وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: انسان، جاده‌ و خودرو در بروز تصادفات نقش اصلی دارند اما در این میان تاثیر عامل انسانی بیش از سایر موارد است و بی تردید اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی سبب کاهش این عامل و به تبع آن کاهش میزان تصادفات خواهد شد هر چند این به معنای بی توجهی به ۲ عامل دیگر نیست.

رحیمی، اضافه کرد: همچنین در دولت تدبیر و امید، اقداماتی خوبی برای توسعه و ارتقا جاده‌ها انجام شده و هم اینک در همه نقاط این استان کارگاه‌های راه سازی فعال است و راه‌های فرعی به راه‌های اصلی، راه‌های اصلی به بزرگراه‌ها و بزرگراه‌ها به آزاد راه ارتقا می‌یابند.

وی، همچنین جداسازی استاندارد مسیرهای رفت و برگشت جاده‌ای، اصلاح نقاط حادثه خیز، گسترس فعالیت‌های محسوس و نامحسوس پلیس را از دیگر مواردی برشمرد که در این استان انجام شده است.

استاندار فارس افزود: تامین نیروی انسانی، همچنین بازسازی و یا ساخت و ساز ساختمان پلیس راه‌ها و تامین تجهیزات و امکانات از جمله نیازهایی است که باید در سطح ملی پیگیری و در دستور کار قرار گیرد.

رحیمی، گسترش فرهنگ‌سازی را برای کاهش حوادث و سوانح موثر دانست و بیان داشت: مدارس، کانون‌های مناسب و تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ‌سازی به شمار می‌آیند و همچنین رسانه‌ها ظرفیت مناسبی برای اطلاع رسانی و آموزش محسوب می شوند.

استاندار فارس ادامه داد: باید به سمت و سویی برویم که میزان حوادث به حداقل برسد و هزینه‌های پیدا و پنهان تلفات و مجروحان کاهش یابد.

وی به اثرگذاری کنترل ترافیکی در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها در کاهش تصادفات نیز اشاره و بیان کرد: این اقدام نوروز سال ۹۸ در پنج شهر استان فارس انجام شد که نتایج مثبتی در پی داشت و در نوروز سال ۹۹ تعداد این شهرها به ۱۰ شهر افزایش می‌یابد.

فکری به حال کمربندی شیراز کنید

فرماندار شهرستان شیراز هم در این نشست اظهار داشت: کمربندی شیراز با وجودی که طول زیادی به نسبت بسیاری از جاده‌های اصلی استان فارس ندارد اما یکی از پُر تلفات‌ترین محورهای این استان است.

محمدرضا امیری افزود: بخش قابل توجهی از مطالبات مردم شیراز در خصوص ساماندهی و ایمن سازی کمربندی این کلانشهر است که امیدواریم هرچه زودتر این کار انجام شود.

وی اظهار داشت: ۱۲ درصد اعتبارات توازن شهرستان شیراز در روزهای گذشته به رفع نقاط حادثه خیز این استان اختصاص یافته است.

نوسازی ناوگان خودرویی فارس

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در این جلسه گفت: نوسازی ناوگان خودرویی و تامین نیروی انسانی پلیس راه در دستور کار مسوولان ذی‌ربط این استان قرار دارد.

محمود رضایی افزود: به دنبال تامین ۲ هزار دوربین هوشمند کنترل ترافیک در فارس هستیم که قابلیت نصب بر روی خودروهای پلیس را نیز داشته باشند.

وی ادامه داد: ۱۶ میلیون سرعت غیرمجاز در سطح جاده‌های استان فارس ثبت شده که تاکنون تنها بخش اندکی از این تعداد جریمه شده و اغلب این تخلفات بدون کیفر مانده است از این رو ضروری است تجهیزات هوشمند ترافیکی برای جلوگیری از تخلف راهنمایی و رانندگی در دستور کار قرار گیرد.

ماهانه به اندازه سقوط چندین هواپیما در جاده‌ها کشته می‌دهیم

فرمانده انتظامی استان فارس که یکی از مسوولان شرکت کننده در این نشست بود، بیان کرد: طول راه‌های استان فارس ۱۲۱ هزار کیلومتر است که نزدیک به ۹ درصد طول راه‌های کشور را شامل می‌شود و این استان بیشترین طول راه‌ها را در بین استان‌های ایران دارد.

سردار سرتیپ دوم رهام بخش حبیبی افزود: در ۹ ماه سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۳ درصد آمار تصادفات در این استان کاهش یافته است.

او رقم مشخصی از تعداد تصادفات اعلام نکرد.

وی با اشاره به حادثه سقوط هواپیما در هجدهم دی‌ماه ۹۸ در تهران که همه ۱۷۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند، گفت: این رخداد بسیار تلخ بود و حساسیت زیادی را به دنبال داشت اما هفتگی و ماهانه بیش از این تعداد در جاده‌های ما جان خود را از دست می‌دهند که متاسفانه حساسیت زیادی هم نسبت به این موضوع شکل نمی‌گیرد.

دوربین‌های شیراز مجوز ثبت تخلف دریافت کنند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز هم در این جلسه اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰۸ دوربین نظارت تصویری و ۱۴۹ دوربین ثبت تخلف در سطح شهر شیراز فعال است.

مجتبی زوربخش ادامه داد: تنها ۲۰ دوربین شیراز کُد ثبت تخلف اخذ کرده است که امیدواریم برای کاهش تصادفات درون شهری، تعداد بیشتری دوربین موفق به اخذ کُد ثبت تخلف شود.

وی بدون اعلام آماری از میزان تضادفات، گفت: در پی اقداماتی که در شیراز انجام شده، این کلانشهر در سه سال گذشته موفق به کاهش تصادفات شده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز که امروز( یکم بهمن 98) در نشست شورای هماهنگی ترافیک و شورای هماهنگی راهبردی تصادفات استان فارس در شیراز حضور داشت، گفت: این استان بیشترین طول جاده‌های ایران را به خود اختصاص داده و بیشترین شمار جان باختگان ناشی از سوانح ترافیکی کشور متعلق به فارس است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر