کتاب دیوان امیر شاهی سبزواری رونمایی شد


کتاب دیوان امیر شاهی سبزواری رونمایی شد

سبزوار- ایرنا- آیین رونمایی از کتاب دیوان امیر شاهی سبزواری، نقاش، شاعر، خطاط و موسیقی‌دان برجسته خراسانی قرن نهم هجری عصر سه‌شنبه با حضور مسوولان شهری در تالار بیهقی سبزوار برگزار شد.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری در آیین رونمایی از کتاب دیوان امیر شاهی سبزواری گفت: امیر شاهی سبزواری گرچه با عنوان شاعر شناخته شده اما در چند رشته هنری سرآمد روزگار خود بوده است.

دکتر حسن دلبری با بیان اینکه وی در مکتب هرات از چهره های برجسته نگارگری بوده است افزود: امیر شاهی در عصر خود در تذهیب و خوشنویسی در رده های بالا قرار داشته است و نقاش و تصویرگری برجسته بوده که در موسیقی و شعر هم مهارت زیادی داشته است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشتر آثاری که از گذشتگان به جا مانده آثار مکتوب است از این رو از موسیقی وی چیزی در اختیار باقی نمانده است.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: امیر شاهی سبزواری شیعه ۱۲ امامی بوده که به سبب ارادت به خاندان شاه ولایت، شاهی تخلص می کرده و با عنوان امیر شاهی از او یاد شده است.

دلبری افزود: عمده اشعار امیر شاهی سبزواری به لحاظ قالب، غزل است اما اشعاری در قالب رباعیات، مسمط، قطعه و مثنوی نیز سروده است.

وی ادامه داد: آخرین چاپ کتاب امیرشاهی مربوط به سال ۱۳۴۸ است که بسیار نایاب شده بود و از طرفی برخی ایرادات آن نیاز به تصحیح داشت از این رو به همت انتشارات فیروزی سبزوار این کتاب زیر نظر سعید حمیدیان از استادان د برجسته ادبیات دانشگاه تهران تصحیح شد.

امیر آق‌ملک یا امیرشاهی سبزواری از شاعران قرن نهم هجری است که سروده‌های او دربارهٔ عشق و عرفان است.

امیرشاهی از خاندان امرای سربداری سبزوار بود. آغاز جوانی را در هرات به آموختن دانش و هنر گذراند. سپس به دربار شاهزاده مشهور تیموری، بایسنقر میرزا پیوست. وی به سال ۸۵۷ هجری قمری در استرآباد درگذشت و جنازه اش را به سبزوار بردند و در خانقاهی که نیاکانش برپا داشته بودند به خاک سپردند.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعطیلی مدارس تهران و کرج فردا شنبه 1 اردیبهشت 1403؟