توسعه صادرات نیازمند کاهش هزینه‌های تحمیلی به بخش تولید است


توسعه صادرات نیازمند کاهش هزینه‌های تحمیلی به بخش تولید است

قم -ایرنا- فعالان اقتصادی درهشتمین جلسه کارگروه توسعه صادرات قم که عصر سه شنبه با حضور رییس سازمان توسعه تجارت کشور در استانداری برگزار شد، با تاکید بر بلاتکلیفی صادرکنندگان برای دریافت یارانه حمل و نقل، خواستار حمایت‌های بیشتر قانونی برای توسعه صادرات و کاهش هزینه‌های تحمیلی به تولید شدند.

یکی از فعالان اقتصادی قم با تاکید بر اینکه صادرکنندگان برای دریافت یارانه حمل و نقل صادراتی بلاتکلیف هستند، گفت: صادرکنندگان کشورهای خارجی از امتیازهای خاصی از طرف دولت متبوع خود برخوردار هستند و این موجب شده تا رقابتی نامتوازن میان صادرکنندگان ایران با سایر کشورها ایجاد شود که این موضوع سهم صادرات ایران در سایر کشورها را کاهش داده است.

ابوالفضل خاکی، بابیان اینکه تولیدکننده تحت فشارهای بسیار زیادی هستند، ادامه داد: حجم صادرات استان در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کاهش یافته است که با ادامه این شرایط به طور قطع روند نزولی صادرات قم در سال آینده نیز ادامه می‌یابد.

یکی دیگر از فعالان اقتصادی نیز در این دیدار، با بیان اینکه روند حرکتی واحدهای تولیدی استفاده از کارگران متخصصص است گفت: گرایش کارخانه ها به استفاده از کارگران و تکنسین های متخصص در استان موجب شده تا نیاز این واحدها به کارگران ساده افزایش یابد که این خبری خوش برای واحدهای تولیدی قم است.

حسن آقاجانی، با تاکید بر اهمیت صادرات در رونق تولید، ادامه داد: صادرات، نقش تعیین کننده ای در رونق اقتصادی کشور دارد و اگر این واقعیت در کشور درک شود، بسیاری از موانع موجود صادرات برطرف می شود.

وی با انتقاد از عدم پاداش به صادرکنندگان افزود: هم اکنون ۴۰ قانون وجود دارد که هزینه هایی را بر تولیدکنندگان تحمیل می کند که این موجب شده تا هزینه های تولید در کشور بسیار بالا و غیرقابل رقابت با سایر کشورها می شود.

وی با بیان اینکه ضعیف شدن صادرات موجب گسترش واردات می‌شود تاکید کرد: تا زمانی که هزینه‌های تولید کاهش نیابد، صادرات رونق پیدا نمی کند.

آقاجانی، گفت: درصورت کاهش هزینه‌های تولیدی و رونق صادرات، امکان رهایی اقتصاد کشور از نفت وجود دارد که این موضوع نیاز به همت تمام مسئولان دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز دراین جلسه با اشاره به ظرفیت‌های بالای قم در حوزه مسایل اقتصادی ادامه داد: این استان با توجه به ظرفیت‌های خاص اقتصادی خود نیاز به توجه بیشتر مسئولان کشور برای فعال‌سازی و توسعه این ظرفیت ها دارد.

مهرداد غضنفری، صادرکنندگان را پیشکسوتان تولید دانست و گفت: استفاده از ظرفیت پیشکسوتان فعال درحوزه صادرات و تجارت برای اصلاح قوانین به منظور افزایش صادرات ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه کاهش ارزش پول و افزایش مالیات ها فشارهای مختلفی به صادرکنندگان وارد کرده است گفت: این استان به پشتوانه صادرکنندگان باتجربه این آمادگی دارد تا پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت صادرات و رفع موانع تولید جمع آوری و برای تصمیم گیران کشور ارسال کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این جلسه، با بیان اینکه پیشران توسعه صادرات را حمل و نقل دانست و گفت: بیش از ۹۰ درصد صادرات استان از طریق مسیر زمینی انجام می شود که در این زمینه، استفاده از ظرفیت های پشتیبانی و لجستیکی نیروهای مسلح مورد تاکید قرار گرفته است.

محمود سیجانی، با تاکید براینکه یارانه حمل و نقل تاثیر مستقیمی بر صادرات دارد، افزود: به دلیل اینکه پرداخت یارانه حمل و نقل، پرداختی کنترل شده به واحدهای تولیدی صادرکننده است به همین دلیل این یارانه تاثیر مستقیمی درکاهش هزینه های صادراتی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!