15 کانون گرد و غبار خراسان رضوی به 30 کانون افزایش یافته است


15 کانون گرد و غبار خراسان رضوی به 30 کانون افزایش یافته است

مشهد- ایرنا- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: تعداد 15 کانون گرد و غبار سابق این استان در 14 شهرستان به 30 کانون در 20 شهرستان افزایش یافته است.

علیرضا صحرایی روز سه‌شنبه در ششمین جلسه کارگروه مقابله با گرد و غبار استان که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد افزود: با این حال سابقه ۶۰ ساله کنترل کانون‌های گرد و غبار در استان درخشان است.

وی با اشاره به چالش‌های اجتماعی در موضوعاتی همچون دیم‌کاری و چرای مازاد بر ظرفیت مراتع افزود: ورود دام‌های اهلی به مراتع شهرستان سرخس حدود ۲۴ هزار رأس است در حالی که ظرفیت این مراتع چهار هزار راس دام تعیین شده است و از طرفی سالانه بخش قابل توجهی از اراضی آستان قدس رضوی دراختیار مردم به منظور دیم‌کاری قرار می‌گیرد.
او ادامه داد: تاکنون ۵۷۰ هزار هکتار عرصه جنگلی در مناطق کویری همچون بجستان، گناباد، خلیل آباد، سبزوار، بردسکن، سرخس و مه ولات احداث شده است و به نظر می‌رسد برای مقابله با گرد و غبار در استان نیازمند همراهی بیشتر ارگانهای متولی هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی هم در این نشست گفت: احیا و بازسازی عرصه‌های معدنی تخریب شده قبل از تمدید و صدور مجوز بهره برداری از معادن امری اجباری است.

احمد یزدان پناه افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی مکلف است در زمان صدور و تمدید پروانه بهره‌برداری، شروطی را برای احیای عرصه‌های تخریب شده برای متقاضیان در نظر بگیرد که در نتیجه آن بهره‌برداران ملزم به اجرای اقدامات اصلاحی و احیایی عرصه مورد استفاده شوند.

وی ادامه داد: هر شخصی که آسیبی به محیط‌زیست وارد کند باید مطابق اصل ۵۰ قانون اساسی، هزینه‌های زیست محیطی و اجتماعی آن را بپردازد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته فنی متشکل از نمایندگان آستان قدس رضوی، معاونت امور دام جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری پیرامون ساماندهی چرای دام در مراتع افزود: کشت دیم در عرصه‌های فرسایش پذیر و مناطقی از استان که فاقد ظرفیت اکولوژیک هستند لازم است.

یزدان پناه ادامه داد: کانونهای گرد و غبار با توجه به روشهای نوین کشاورزی و دامداری و تبیین معضل گرد و غبار ناشی از معادن استان خصوصا معادن پلاسری شهرستان خواف لازم است که مهار شود و در همین راستا باید جلسات کارشناسی با حضور صاحبان صنایع به منظور احیای عرصه های معدنی تخریب شده برگزار شود.

او تاکید کرد: اعتبارات مهار ریزگرد امسال باید با اولویت بندی به شهرستان‌های سرخس، خواف و گناباد تخصیص داده شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز با اشاره به شرایط متفاوت استان درخصوص آسیب‌پذیری از معضل گرد و غبار، بر لزوم ساخت ایستگاه‌های پایش گرد و غبار در مناطق مرزی و مستعد بروز این پدیده همچون شهرستان سرخس تاکید کرد.

تورج همتی افزود: مکان‌یابی و تعیین مناطقی که به لحاظ میزان تاثیر گرد و غبار فرامرزی بر حوزه شمال شرق کشور اثرگذار هستند باید از سوی کارشناسان و متخصصان مرتبط هر چه سریعتر صورت پذیرد.
وی با اشاره به مصوبه پنجمین کارگروه مقابله با گرد و غبار خراسان رضوی در خصوص انتخاب روستای چاله زرد به عنوان روستای آزمایشی برای مهار پدیده گرد و غبار استان، خواستار افزایش اعتبار تخصیص یافته از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان به منظور احیای پوشش گیاهی در کانون های گرد و غبار این منطقه شد.
دبیر کارگروه مقابله با گرد و غبار خراسان رضوی گفت: استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و تبادل مطالعات دانشگاهی و بین بخشی پیرامون شناسایی کانون‌های گرد و غبار دراستان و اولویت‌بندی منشاهای گرد و غبار که به مطالعات جامع‌تری نیاز دارد بسیار کلیدی است که البته مغفول مانده است.
همتی افزود: به نظر می‌رسد اظهارنظر در خصوص منشا گرد و غبار فرامرزی به مطالعات دقیق‌تر و گسترده‌تری نیاز دارد لذا مقرر شده است در جلسه آینده کارگروه، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برنامه میان مدت خود را در خصوص کنترل کانون‌های گرد و غبار استان ارائه کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی