آفلاتوکسین موجود در مواد لبنی ایران یک پنجم آمریکاست


آفلاتوکسین موجود در مواد لبنی ایران یک پنجم آمریکاست

مشهد- ایرنا- میزان آفلاتوکسین موجود در شیر و فراورده‌های لبنی در ایران بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی و یک پنجم استانداردهای تعریف شده در کشور آمریکاست.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز سه‌شنبه به نقل از عضو هیات علمی گروه تغذیه این دانشگاه گزارش داد: بر اساس پژوهش‌های متعددی که در کشور انجام شده است در حال حاضر میزان آفلاتوکسین در محصولات لبنی و شیر بسیار کمتر از حد مجاز است و قوانین کشورمان در این زمینه بسیار سخت‌گیرانه است.

دکتر محمد هاشمی افزود: سم آفلاتوکسین از نوعی کپک به نام "آسپرژیلوس" ایجاد می‌شود که از طریق خوراک دام آلوده وارد بدن دام شده و پس از متابولیزه شدن در کبد از طریق شیر دفع می‌شود البته آلودگی به آفلاتوکسین در شیر و محصولات لبنی در تمام دنیا وجود دارد و نمی‌توان اعلام کرد مواد غذایی عاری از این سم هستند.

وی اضافه کرد: در حوزه ایمنی مواد غذایی حد مجاز و استانداردی برای میزان آفلاتوکسین تعریف شده است که اگر این میزان از حد تعریف شده کمتر باشد به بدن انسان آسیبی وارد نمی‌کند لذا به هیچ عنوان نمی‌توان ادعا کرد که این سم در شیر و محصولات لبنی وجود ندارد اما باید این اطمینان را داد که میزان موجود بسیار پایین تر از حد استاندارد است.

عضو هیات علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تحقیقات انجام شده در زمینه میزان ریسک سم آفلاتوکسین که در کشور انجام شده است اظهار داشت: میزان ریسک به این معناست که این سم تا چه میزان می‌تواند موجب آسیب رساندن به انسان شود که بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۹ و مطالعه متاآنالیز در این زمینه، میزان آفلاتوکسین لبنیات در ایران کمتر از حد مجاز است.

دکتر هاشمی تاکید کرد: نتایج این مطالعه در یکی از معتبرترین نشریات حوزه علوم تغذیه جهان نیز به چاپ رسیده است که نشان می‌دهد میزان سم آفلاتوکسین موجود در شیر و محصولات لبنی در کشور ریسک بسیار پایینی دارد.

وی افزود: نحوه مدیریت در دامداری‌ها نقش موثری در ایجاد آفلاتوکسین در دام دارد و این سم در دامداری‌های صنعتی که فرآیندها به صورت مکانیزه و علمی انجام می‌شود کمتر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه وجود آفلاتوکسین در محصولات لبنی و شیرهای تولیدی در کارخانه ها نیز به دلیل انجام آنالیزها و آزمایش‌های متعدد از حد مجاز پایین‌تر است ادامه داد: بهتر است مردم برای اطمینان از محصولات و شیرهای استاندارد تولیدی در کارخانه‌ها استفاده کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقلب اوسمار از روی دست نکونام