اسناد قدیمی پزشکی آستان قدس رضوی رونمایی شد


اسناد قدیمی پزشکی آستان قدس رضوی رونمایی شد

مشهد-ایرنا- همزمان با چهاردهمین سالروز تاسیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی از قدیمی‌ترین اسناد پزشکی کشور موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی رونمایی شد.

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: این سازمان با بیش از ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار نسخه کتاب چاپ سنگی، هزاران شیء موزه‎ای، غنی‌ترین آرشیو مطبوعاتی کشور با بیش از دو میلیون نسخه نشریات ادواری و ۱۳میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی است که ۲۰ هزار برگ آن با موضوع پزشکی است و آماده هرگونه همکاری علمی، پژوهشی با پژوهشگران است.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر سیدجلال حسینی اسناد رونمایی شده در این مراسم را غنی‌ترین و قدیمی‌ترین مجموعه اسناد پزشکی در کشور دانست و در ارتباط با حفاظت از اسناد بیمارستان رضوی نیز اعلام آمادگی کرد.

مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: این مرکز غنی‌ترین مجموعه اسناد و مطبوعات پزشکی را در اختیار دارد و این مجموعه‌سازی در حوزه‌های مختلف باعث شده است تا این سازمان نقش مهمی در تحولات علمی داشته باشد.

ابوالفضل حسن آبادی افزود: مرکز اسناد آستان قدس رضوی امسال برنامه ویژه‌ای را در حوزه تاریخ وقف پزشکی دنبال کرده است و در دو برنامه دیگر نیز از اسناد گیاهان دارویی در روز داروسازی در کتابخانه ملک تهران و قدیمی‌ترین اسناد بیمارداران زن در ایران در روز پرستار در موزه آستان قدس رضوی رونمایی شده است.

وی اضافه کرد: آستان قدس رضوی امسال دو کتاب در حوزه وقف و تاریخ پزشکی با عناوین "اسناد گیاهان دارویی در آستان قدس رضوی" و "سیری در پزشکی آستان قدس رضوی از دارالشفا تا بیمارستان رضوی" را تدوین کرده که تا پایان امسال نهایی‌سازی خواهد شد.

مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی با بیان اینکه تاریخ شفاهی پزشکی در آستان قدس رضوی هم به صورت جدی پیگیری شده است گفت: در گذشته طرح تاریخ شفاهی پزشکی مشهد را با حدود ۲۰۰ ساعت مصاحبه به انجام رساندیم و امسال نیز تاریخ شفاهی پزشکی آستان قدس رضوی را دنبال خواهیم کرد.

حسن آبادی افزود: پیش بینی می شود با توجه به برگزاری این نشست‌های تخصصی در کنار فعالیت‌های پژوهشی و تاریخ شفاهی، یک مجموعه برنامۀ مدون در حوزه مستندسازی نقش آستان قدس رضوی در زمینه شکل‌گیری و گسترش پزشکی در شهر مشهد با تکیه بر وقف و مدیریت وقف در حوزه جهان اسلام به سرانجام برسد.

وی اضافه کرد: مرکز اسناد آستان قدس رضوی با آماده‌سازی این منابع که در اینترنت هم قابل جست و جوست این آمادگی را دارد که با جمع‌آوری و نگهداری اسناد و مدارک پزشکی و همچنین اطلاع‌رسانی به محققان وظیفۀ خود را به انجام رساند.

کارشناس مطالعات اسناد موقوفات آستان قدس رضوی نیز در این آیین به بیان تاریخچه مراکز درمانی آستان قدس رضوی در مشهد و شهرستان‌ها پرداخت.

غلامرضا آذری گفت: دارالشفای آستان قدس رضوی با بیش از پنج قرن سابقه، بیمارستان منتصریه، بیمارستان امام‌رضا (ع) و بیمارستان فوق تخصصی رضوی مراکزی درمانی هستند که آستان قدس رضوی در مشهد بنا کرده است.

وی اضافه کرد: در اسناد و مکاتبات اداری موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی گزارش‌هایی از فعالیت‌های درمانی حوزه‎های املاک کاشمر، سرخس، درگز، چناران و تربت‌جام ثبت شده است.

کارشناس مطالعات اسناد موقوفات آستان قدس رضوی گفت: بیمارستان امام‌ رضا(ع) سیرجان، بیمارستان رضویه رضا آباد رفسنجان، بیمارستان مرتضوی جهان‌آباد نوق رفسنجان و بیمارستان سیف‌الدینی نوق رفسنجان از جمله مراکز درمانی هستند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در شهرستان‌ها به دست آستان قدس رضوی احداث یا بازسازی شده است.

به گزارش ایرنا در این مراسم از بخشی از اسناد پزشکی مرتبط با آستان قدس رضوی رونمایی شد که برخی از آنها عبارت بودند از بخشی از ترکیبات دارویی شامل معجون‌ها و شربت‌ها در سال ۱۰۱۰ هجری قمری، لیست بیماران و نوع داروهای تجویز شده به آنان در سال ۱۰۱۷ قمری، دستور متولی وقت جهت تأیید اقلام دارویی در شربت‌خانه توسط حکیم آستانه در سال ۱۰۳۷ هجری، مکاتبه پیرامون بودجۀ بیمارستان منتصریه در سال ۱۳۴۳ شمسی، مکاتبه در ارتباط با خرید لوازم مورد نیاز بیمارستان امام‌رضا(ع)، پرداخت حقوق و مواجب به جراحان آستان قدس رضوی در سال ۱۰۶۷ قمری، قرارداد استخدام دکتر بولون به عنوان رئیس بخش جراحی در آستان قدس رضوی، کمیسیون اصلاح امور داخلی بیمارستان منتصریه در سال ۱۳۱۲ شمسی، روزنامه اخراجات ساختن نفخه‌خانه در آستان قدس رضوی و هزینه‌های آن در سال ۱۱۱۳ قمری، اعطای بخشی از درآمد و حاصل سالیانه معدن مس بُزوِشک به عنوان سیورغال جهت مداوای بیماران به آستان قدس رضوی در سال ۱۱۱۴ قمری، حکم میرزا محمدعلی قدیمی جهت طبابت در سال ۱۱۶۰ قمری، پرداخت مواجب اطبای آستان قدس رضوی در سال ۱۱۲۹ قمری و صورت کارکنان دارالشفای آستان قدس رضوی در سال ۱۲۸۷قمری.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا