بردسکن نخستین شهرستان خراسان رضوی است که چاه غیرمجاز ندارد


بردسکن نخستین شهرستان خراسان رضوی است که چاه غیرمجاز ندارد

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: بردسکن نخستین شهرستان خراسان رضوی است که چاه غیرمجاز ندارد.

محمد علایی عصر سه شنبه در جلسه شورای آب و کشاورزی بردسکن افزود: تاکنون از ۴۵۸ حلقه چاه در بردسکن ۳۳ میلیون متر مکعب اضافه برداشت صورت گرفته که تا افق ۱۴۰۵ این حجم را باید کم کرد.

وی اضافه کرد: برداشت از آبخوان‌ها به خود کشاورز ضرر می‌رساند از این رو باید فضایی را ایجاد کرد که کشاورز حس نکند آب منطقه‌ای که جلوی اضافه برداشت را می گیرد از این کار انتفاعی می برد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ۹۳ درصد آب بردسکن در بخش کشاورزی مصرف می شود و مابقی آن نیز آب شرب است که اگر این روال اضافه برداشت ادامه داشته باشد آب این شهرستان یا شور یا خشک می‌شود.

علایی افزود: از ۱۶ هزار حلقه چاه در خراسان رضوی، ۱۳ هزار چاه دارای کنتور شده است.

وی شعار آب منطقه‌ای خراسان رضوی را "کمتر برداشت کنیم، ولی همیشه برداشت کنیم" اعلام کرد و افزود: باید آب را به شکلی مدیریت کنیم که نگران آینده نباشیم و به بخش تولید هم آسیب نرسانیم.

فرماندار بردسکن هم در این جلسه گفت: در شهرستان بردسکن بیش از ۱۲ هزار بهره‌بردار کشاورزی داریم که تعداد بسیار زیادی هستند.

مجتبی شاکری افزود: علت عمده فرونشست زمین، برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است که این فرونشست‌ها برای کشاورزان و نسل آینده ما هشداری بسیار جدی است.

شهرستان بردسکن در فاصله ۲۷۳ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06