230 کیلومتر از مسیر رودخانه‌های استان اصفهان آزادسازی شد


230 کیلومتر از مسیر رودخانه‌های استان اصفهان آزادسازی شد

کاشان- ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: 230 کیلومتر از مسیر رودخانه‌های استان آزادسازی و 150 کیلومتر نشانه‌گذاری شده است.

منصور شیشه‌فروش عصر سه‌شنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران اردستان، به آزادسازی ۴۵۰ هکتار از حریم زاینده‌رود اشاره کرد و افزود: ۱۴۰ کیلومتر از مسیر رودخانه‌های استان اصفهان در مجموع دیوارکشی، نشانه‌گذاری و لای‌روبی شده که ۷۰ کیلومتر آن مربوط به زاینده‌رود است.

وی با اشاره به انجام مطالعه در یک‌هزار و ۹۰۰ کیلومتر از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه‌ در اولویت استان اصفهان اضافه کرد: ۲۰ کیلومتر پهنه‌بندی سیلاب نیز در رودخانه‌های اردستان صورت گرفته و تعیین حریم و بستر همه رودخانه‌های این شهرستان انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان یادآور شد: بیشتر خسارت وارد شده از سیل به تاسیسات و اماکن، ناشی از ساخت و سازها در حریم و بستر رودخانه‌ها بود که لزوم آزادسازی حریم رودخانه را در اولویت قرار می‌دهد و ضرورت دارد تا ۱۵ روز همه مراکز جمعیتی شهرستان و وضعیت سیل‌بندها از سوی دستگاه‌های مسوول مشخص و موانع با همکاری قوه قضاییه برطرف شود.

وی با تاکید بر مرمت سیل‌بندها تصریح کرد: دهنه‌ پل‌ها و مسیل‌ها باید لای‌روبی و پاک‌سازی شود و واحدهای مسکونی شهری و روستایی با مسوولیت شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها در برابر حوادث بیمه شوند.

شیشه‌فروش با اشاره به دستورالعمل جدید مدیریت بحران تشریح کرد: ۳۶ مسوولیت در این قانون به دستگاه‌ها محول شده است که هر دستگاه موظف به رعایت آن بوده و باید آمادگی لازم برای پیشگیری و رویارویی با بحران داشته باشد.

وی ادامه داد: استفاده از همه ظرفیت و امکانات موجود دستگاه‌ها در زمان بروز بحران ضروری است؛ باید این امکانات مشخص و همه دستگاه‌ها، معدن‌ها، کارخانه‌ها و سایر مجموعه‌ها همکاری لازم را در زمینه ساماندهی آن داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از تصویب اعتبار طرح‌های آسیب دیده در سیل آبان‌ماه اردستان خبر داد و گفت: مبلغ ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت بلوار اردستان اختصاص یافت، ۷۵ میلیارد ریال خسارت از سوی بیمه به کشاورزان خسارت دیده پرداخت شد، ۷۵ میلیارد ریال تسهیلات برای سازه‌های نیازمند مرمت و مقاوم‌سازی اختصاص داده شد.

وی در مورد پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی و نشست زمین هم تصریح کرد: ۱۷ دشت در این استان وجود دارد که به دلیل برداشت بی‌رویه آب با مشکل فرونشست روبه‌رو هستند، از جمله دشت اردستان که لزوم اجرای طرح تعادل‌بخشی را به دنبال داشته و چهار هزار کنتور هوشمند از جمله ۲۳۰ کنتور بر روی چاه‌های کشاورزی اردستان نصب شده است.

فرماندار اردستان نیز در این نشست گفت: شهرستان از ویژگی‌هایی برخوردار بوده اما نیازمند تغییر شاخص اختصاص امکانات و اعتبارات بر مبنای جمعیت است.

حمیدرضا تاملی افزود: باید به شهرستان اردستان در بحث مقابله با حوادث یک نگاه ویژه داشت و نیاز آن را برطرف کرد.

وی وجود ۲۲۰ کیلومتر جاده ترانزیت (رفت و برگشت)، عبور خط راه‌آهن تهران- جنوب، وسعت ۱۲ هزار کیلومترمربعی و پراکندگی جمعیت، فاصله ۱۰۰ کیلومتری برخی روستاها تا مرکز شهرستان و کمبود امکانات دستگاه‌ها به ویژه شهرداری‌ها را یادآور شد و بر لزوم توجه بیشتر به اردستان تاکید کرد.

فرماندار اردستان همچنین خواستار اختصاص ۴۰ میلیارد ریال اعتبار مرمت قنات‌های آسیب دیده از سیل سال‌جاری و ساخت مجتمع امدادی سه راهی روستای جنبه و ومکان در مسیر جاده اردستان- اصفهان شد.

شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح