هاآرتص: بارش باران را نتوانستیم مدیریت کنیم، آن وقت در مقابل موشک باران ایران چه می خواهیم بکنیم؟!


هاآرتص: بارش باران را نتوانستیم مدیریت کنیم، آن وقت در مقابل موشک باران ایران چه می خواهیم بکنیم؟!

8 جت جنگنده اف 16 ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل بارندگی شدید و جاری شدن در پایگاه ارتش در جنوب این کشور، آسیب دیده اند که این موضوع باعث انتقادات بسیاری شده، جدا از این عملکرد ضعیف آتش نشانی هم در جریان امدادرسانی سوالات دیگری را مطرح ساخته است.

نواندیش: 8 جت جنگنده اف 16 ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل بارندگی شدید و جاری شدن در پایگاه ارتش در جنوب این کشور، آسیب دیده اند که این موضوع باعث انتقادات بسیاری شده، جدا از این عملکرد ضعیف آتش نشانی هم در جریان امدادرسانی سوالات دیگری را مطرح ساخته است.

به گزارش نواندیش، آموس هارل با انتقاد از مدیریت بحران ضعیف دولت نتانیاهو در ماجرای وقوع سیل هفته گذشته در روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: با توجه به اینکه جنگ علیه حزب الله و ایران یک واقعیت اجتناب ناپذیر است، بنابراین همیشه باید به نسبت به هرگونه آسیبی به امکانات کشور حساس بود. ماه گذشته آویو کوشاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل سعی کرد تا مردم را به نوعی درباره احتمال جنگ و خطراتی که وجود دارد آماده کند. این مقام نظامی اعتراف کرد که در جنگ آینده ما ضرباتی خواهیم خورد که تاکنون تجربه نکرده‌ایم، پس همه باید آماده باشیم.

هاآرتص: بارش باران را نتوانستیم مدیریت کنیم، آن وقت در مقابل موشک باران ایران چه می خواهیم بکنیم؟!

اتفاقی که در هفته گذشته و در جریان سیل برای این جنگنده افتاد خلاف ادعای مقامات را نشان داد و ثابت کرد که ما چندان توانایی بالایی در مقابله با حوادث احتمالی نداریم. این ناتوانی در سه رویداد مختلف مربوط به بارانهای شدید اخیر مشخص شد: اول جاری شدن سیل سنگین در منطقه ناهاریا، غرق شدن یک زن و شوهر در آسانسور ساختمانی در تل آویو و خسارت جدی که به هواپیماهای جنگی اف 16 در پایگاه هوایی هاتزور وارد شد.

در منطقه ناهاریا، نظامیان لشکر 91 گالیل با ماشین آلات مهندسی سنگین برای نجات مردم گرفتار سیل وارد عمل شدند. تعداد زیادی از نیروهای ارتش به مدت دو روز، تحت فرماندهی ژنرال بیندر شلومی، در منطقه حضور داشتند، این لشگر دقیقا همان نیروهایی هستند که در زمان جنگ احتمالی در خط مقدم حملات حزب الله خواهند بود و با انواع و اقسام موشک‌های برد کوتاه و یورش کماندوهای این گروه در حصار مرز شمالی رو به رو خواهند شد. وابستگی فرمانداری‌های شهر‌ها و شوراهای محلی به ارتش در شرایط بحرانی آب و هوایی مانند مواردی که اخیراً رخ داد، کاملا آشکار شد. بدون شک این وابستگی در زمان جنگ بیشتر هم خواهد بود.

در محله هتیکوا از تل آویو، همسایگان زوجی که هنگام سیل در آسانسور به دام افتاده بودند، از حضور دیر هنگام آتش نشانان به صحنه شکایت داشتند. بعدا معلوم شد که با وجود شرایط آب و هوایی که از قبل پیش بینی شده بود، فقط سه نفر برای تماس‌ها و هماهنگی در ستاد مرکزی آتش نشانی حضور داشتند. در جریان طوفان طی تنها یک ساعت و نیم بیش از 2 هزار تماس با مرکز آتش‌نشانی گرفته شد و نبود نیروی کافی باعث تاخیر در حضور آتش نشانان در محل حادثه شد.

طی دو دهه اخیر همواره نسبت به عملکرد آتش‌نشانی در جنگ و موشک باران احتمالی پرسش‌های بسیاری مطرح شده است. مشکل اصلی در مورد سیستم پیچیده دفاع شهری ارتباط نهاد‌های مختلف در زمان بحران است. در جریان جنگ دوم لبنان در سال 2006 گروه کنترل مرکزی که ارتباطی با نخست وزیری و دولت نداشتند گزارشی از آمادگی پایین نیروهای آتش‌نشانی منتشر و در اختیار دولت قرار دادند.

بدون شک تنش داخلی که بین نیروهای آتش نشانی و مدیریت آن طی سال‌های اخیر در جریان بوده، امروز هیچ نقشی در بهبود عملکرد آنها نداشته است. وقتی سیستم تماس اضطراری با 2 هزار تماس در طوفان با بحران مواجه می‌شود، پس واقعا در صورت جنگ موشکی چه اتفاقی رخ خواهد داد! به خصوص اگر جنگ با حمله‌ای پیش بینی نشده آغاز شود؟!

اما در مورد ارتش، جدی ترین حادثه در طوفان اخیر در پایگاه هوایی هاتزور رخ داد، جایی که سیل باعث خسارت به حداقل هشت هواپیمای جنگی اف 16 شد و به طور موقت آن‌ها را از مدار عملیاتی خارج کرد. هاآرتص در این باره نوشت که عدم تشخیص و برآورد درست خشارت‌ها باعث تاخیر در ارائه گزارش این حادثه توسط ارتش به رسانه‌ها شده است و این بسیاری را برآشفته کرده است.

گفتنی است انتشار این گزارش با سه روز و انتشار تصویر هواپیمای جنگی در آب با چهار روز تاخیر صورت گرفت. در این میان، سرلشکر امیکام نورکین، فرمانده نیروی هوایی یک تیم تحقیقاتی را برای بررسی این حادثه منصوب کرده است که همه امیدوار هستند این تحقیقات به حقیقت منجر شود.

در این جا چند نکته وجود دارد. یکی اینکه جاری شدن سیل اصلا اتفاق غیر قابل پیش‌بینی‌ای نبود چرا که هواشناسی نسبت به وقوع آن هشدار داده بود و ارتش هم مطابق دستورالعملی که در این شرایط دارد می‌بایست تجهیزات را از مناطقی که احتمال وقوع سیل در آن‌ها می‌رفت خارج می‌کرد. مورد دیگر سیل پیش تر یک بار هم در سال 1992 در پایگاه هاتزور رخ داده بود که در آن مقطع جنگنده‌ها از آشیانه‌ خارج شده بودند. موارد مشابه سیل، که نیاز به جا به جایی هواپیما‌ها داشته، در تل نوف و سایر پایگاه‌ها نیز رخ داده است.

این واقعیت که فقط برخی از هواپیماهای جنگی در دو آشیانه آسیب دیده، نشان می‌دهد که در آخرین لحظه برخی از هواپیماهای نیروی هوایی جا به جا شده‌اند. به عبارت دیگر، واکنش تعلل آمیز نیروی هوایی به دلیل عدم آمادگی مسئولان دلیل اصلی خسارت وارد شده به بقیه هواپیماها بود. با این ضعف عملکردی و اطلاع رسانی دیگر وجهه ای برای ارتش نزد افکار عمومی باقی نخواهد ماند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند