مثبت شدن تراز تجاری کشور شبیه معجزه است


مثبت شدن تراز تجاری کشور شبیه معجزه است

قم – ایرنا – معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با وجود فشارهای شدید اقتصادی، تحریم بانکی و جلوگیری از مبادلات مالی، تراز تجاری کشور در 9 ماهه نخست امسال مثبت شد که این موضوع چیزی شبیه معجزه است.

حمید زادبوم عصر سه شنبه درهشتمین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان دراستانداری قم، با بیان اینکه صادرات کشور در ۹ ماهه امسال، به ۳۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسیده ، این درحالی است که در این مدت واردات به کشور ۳۱ میلیارد و ۸۳۴ میلیون دلار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه با وجود شرایط تحریمی کنونی، وضعیت اقتصادی کشور نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، گفت: حجم صادرات کشور در ۹ ماه نخست امسال از نظر وزنی حدود ۱۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت، ادامه داد: حدود ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات مشوق صادراتی توسط صندوق توسعه ملی و حدود ۲ هزار میلیارد تومان دیگر نیز توسط بانک‌های عامل برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

زادبوم، حمل و نقل را مشکل اصلی صادرات کشور دانست و اظهار داشت: کمک‌نرخ سود تسهیلات سال گذشته، محاسبه و پول آن نیز آماده شده‌است و صادرکنندگانی که پرونده تشکیل داده اند این مبلغ تا ۲ ماه آینده به حساب آنها واریز می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های ستاد تنظیم بازار در کشور گفت: فعالیت این ستاد در کنترل بازار بسیار موثر بوده‌است به گونه‌ای که روزانه وضعیت ۱۰۰ قلم کالا در کشور توسط این ستاد رصد و کنترل می شود و در کمترین زمان تصمیم های ضروری برای جلوگیری از کمبود این کالا در کشور گرفته می‌شود.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان اینکه اگر صادرکنندگان به تعهد ارزی خود عمل کنند، از مالیات معاف می شوند، افزود: بخش نامه های تعهد ارزی و همچنین بخشنامه های مربوط به واردات و صادرات در سال جاری نسبت به سال گذشته تغییر نداشته و تمام قوانین سال ۹۹ در این زمینه نیز تا پیش از پایان سال جاری تدوین و ابلاغ می شود تا شرایط پایداری در زمینه قوانین این حوزه در سال آینده شاهد باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور