چرایی عدم واکنش آمریکا به حمله موشکی ایران به عین الاسد


چرایی عدم واکنش آمریکا به حمله موشکی ایران به عین الاسد

حمله موشکی روز هشتم ژانویه ایران به پایگاه عین الاسد همچنان ذهن تحلیلگران و رسانه ها و ناظران امور منطقه و جهان را به خود مشغول کرده است.

به گزارش مشرق، حمله موشکی روز هشتم ژانویه ۲۰۲۰ ایران به پایگاه عین الاسد در استان الانبار در غرب عراق یعنی نقطه‌ای دور از ایران همچنان ذهن تحلیلگران و ناظران امور را به خود مشغول کرده است.

آنچه ذهن ناظران امور را به خود مشغول کرده است؛ علت عدم رهگیری موشک‌های ایرانی از سوی سامانه دفاعی پایگاه عین الاسد، ابهام درباره تلفات و نیز چرایی عدم واکنش آمریکاییها به مجهزترین پایگاه نظامی شأن است.

چرایی عدم واکنش آمریکا به حمله موشکی ایران به عین الاسد

العهد در مطلبی با عنوان «چرا آمریکا در برابر حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان این کشور در عین الاسد واکنشی نشان نداد» آورده است: «علل راهبردی که سبب شد که آمریکا واکنش نشان ندهد چه بود؟ آیا موضوعات بین المللی یا داخلی دخیل بود که آمریکا به سیلی ایران واکنشی نشان ندهد؟

این رسانه می‌نویسد: این اولین سیلی نبود که نظامیان آمریکایی از ایران دریافت کرده و ساکت مانده و آنرا هضم کردند و حوادث دیگری رخ داده است که ثبات و تاکید ایرانی‌ها به رویارویی با نظامیان آمریکایی را نشان داده است که از جمله آنها سرنگونی پهپاد بسیار پیشرفته آمریکا بود که حریم هوایی را بر فراز آب‌های منطقه‌ای ایران نقض کرده بود و تصاویر هوایی آنرا اثبات کرد و نیز حوادث دیگری از جمله در کنترل گرفتن پهپاد آمریکایی بر فراز ایران و نیز بازداشت ملوانان آمریکایی در تنگه هرمز پس از نقض حاکمیت ایران از سوی آنها بود که همه آنها با واکنش مناسبی از سوی آمریکا همراه نشد و گواه این بود که ابرقدرتی مانند آمریکا در این حوادث هدف قرار گرفت.

العهد آورده است: ایرانی‌ها از رویارویی گسترده در صورتی که اوضاع بحرانی شود، باکی ندارند و این رویارویی است که آنها برای حمایت از حاکمیت خود به آن روی می‌آورند و به طور حتم فرضیه هدف قرار دادن رژیم صهیونیستی و همه پایگاه‌های و منافع آمریکایی در منطقه است و این همان شاه بیتی است که آمریکایی به خوبی آنرا درک کرده و از واکنش نشان دادن به حمله ایران به پایگاه عین الاسد اجتناب کردند.

این رسانه نوشت: اسرائیل در صورت رویارویی گسترده میان محور مقاومت و آمریکاییها نقطه بسیار شکننده و در معرض هدف است و حمایت از اسرائیل از دلایل عدم واکنش آمریکا که حتماً به رویارویی گسترده می‌انجامید، بود. همچنین پایگاه‌های آمریکایی موجود در منطقه که در هنگام رویارویی گسترده کاملاً حمایت شده نیستند از دیگر دلایل بود و گواه آن شکست آمریکایی‌ها در حمایت از پایگاهی دورافتاده از ایران و بسیار مستحکم و مجهز یعنی عین الاسد در برابر حملات ایران بود و با این حساب آنها چگونه می‌توانند که پایگاه‌های دیگر خود در منطقه را در مسافت نزدیکی از سواحل و اراضی ایران قرار دارند، محافظت کنند؟

چرایی عدم واکنش آمریکا به حمله موشکی ایران به عین الاسد

العهد می‌نویسد: علاوه بر پایگاه‌های آمریکایی که در معرض خسارتهای زیادی در هر گونه رویارویی گسترده قرار دارند؛ منافع مشترک آمریکاییها با کشورهای حوزه خلیج فارس که این پایگاه‌های آمریکایی در آن قرار دارند مانند شرکت‌های نفت و گاز و استخراج انرژی و نیز دهها هزار غیرنظامی آمریکایی اعم از مستشار و متخصصانی که در منطقه کار می‌کنند و در معرض خطر قرار خواهند گرفت و تخلیه آنها به سرعت پس از رویارویی گسترده بسیار سخت خواهد بود را نیز باید از دلایل عمده عدم واکنش واشنگتن به حمله موشکی ایران به عین الاسد دانست.

این رسانه لبنانی در ادامه آورده است: اما در موضوع داخلی آمریکا هم رویارویی گسترده با ایران در منطقه تأثیر زیادی دارد که این شامل این است که هر گونه درگیری گسترده تلفات زیادی از نظامیان آمریکایی خواهد گرفت که این ضربه مهلکی به ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا خواهد زد و دیگر اینکه قیمت نفت به شکل بی سابقه‌ای پس از اینکه بازار جهانی منبع صادره کننده یعنی خلیج فارس را از دست بدهد، بالا می‌رود و این فشار زیادی به ترامپ و دولت آن وارد می‌کند و بر روند انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا تأثیر منفی برای ترامپ دارد.

العهد در پایان آورده است: همه این دلایل اعم از منطقه‌ای شامل حمایت از رژیم صهیونیستی و اتباع و منافع آمریکا و نیز افزایش قیمت نفت و حساس بودن تأثیر تلفات انسانی آمریکاییها بر کاخ سفید و ترامپ در انتخابات و نیز از حیث حقوق بین المللی و اینکه رویارویی گسترده ممکن است که به جنگ جهانی منجر شود آنهم به خاطر تروری که نظامیان آمریکایی به دستور مستقیم رئیس جمهور مرتکب شده است، سبب شد که واشنگتن سیلی در عین الاسد را هضم کند و به مانورهای دیگری در ازای آنچه از حیث معنوی و نظامی در نتیجه واکنش ایران متحمل شده است، روی آورد».

ناکامی پاتریوت در رهگیری موشک‌های ایران

رأی الیوم در مطلبی با اشاره به حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد آورده است: «حمله موشکی روز هشتم ژانویه ایران به پایگاه آمریکایی قدرت موشک‌های بالستیک ساخت ایران را نشان داد و محال بودن رهگیری این موشک‌ها با سامانه آمریکایی پاتریوت را آشکار کرد.

این رسانه می‌نویسد: تحلیلگران در تعجب هستند که چگونه سامانه‌های دفاعی آمریکایی نتوانستند که موشک‌های بالستیک ایران را رهگیری کنند. «سپاستین ووربلین» تحلیلگر امور نظامی این را به مثابه معضلی دانسته است که بسیاری آنرا نگران کننده و نقطه ضعف می‌دانند.

چرایی عدم واکنش آمریکا به حمله موشکی ایران به عین الاسد

رأی الیوم آورده است: پنتاگون پایگاه‌های نظامی خود را با پاتریوت مشهور تجهیز کرده است و این سامانه ویژه رهگیری و انهدام موشک‌های بالستیک است اما موفق به رهگیری موشک‌های ایرانی که دو پایگاه نظامی آمریکا را هدف قرار دادند، نشد. شکست پاتریوت که قبلاً در عربستان در مقابل موشک‌های شلیک شده از سوی حوثی ها هم ناکارآمدی آنها ثابت شده بود، تکرار شد.

این رسانه گزارش داد: حمله موشکی ایران به مثابه فرصتی برای فناوری نظامی آمریکایی و نشان دادن برتری آن بود. اگر موشک‌های بالستیک شلیک شده رهگیری می‌شدند می‌توانست این اعتماد را در میان ارتش آمریکا برای هر رویارویی با ایران در آینده ایجاد کند و از سویی اعتماد به صنایع دفاعی آمریکایی را بالا ببرد و وجهه‌ای مثبت در حمایت از پاتریوت در برابر اس ۴۰۰ ارائه دهد».

رسانه‌ها از زخمی شدگانی می‌گویند که ترامپ آنها را منکر شد

روزنامه کویتی القبس در گزارشی آورده است: «حدود ۱۶ نظامی آمریکایی در حمله ایران به پایگاه هوایی عین الاسد در عراق در هشتم ژانویه جاری زخمی شده و برای درمان به یکی از بیمارستان‌های نظامی در عریفجان در جنوب کویت اعزام شده اند.

این رسانه کویتی به نقل از منابع آگاه آورده است: زخمی شدگان با هواپیمای نظامی مجهز از عراق به پایگاه هوایی احمد الجابر تحت تدابیر شدید امنیتی منتقل شده اند و به بیمارستان نظامی ویژه نیروهای آمریکایی در داخل مرکز نظامی عریفجان وارد شده و عمل جراحی فوری بر روی آنها انجام شده است و همچنان تحت مراقب‌های ویژه به سر می‌برند.

القبس گزارش داد: مجروحیت آنها بین خطرناک و متوسط است. بسیاری از آنها به شدت دچار سوختگی در قسمت‌های مختلف بدنشان شده اند و برخی دیگر در بدنشان ترکش وجود دارد. تیم پزشکی آمریکایی در بیمارستان نظامی ویژه نیروهای آمریکایی در کویت بر درمان نظارت دارد.

این رسانه کویتی نوشته است: پایگاه هوایی احمد الجابر مساحت زیادی از آن به نیروهای آمریکایی و متحدانش در چارچوب توافق‌های مشترک میان کویت و آمریکا و کشورهای دیگر اختصاص دارد».

چرایی عدم واکنش آمریکا به حمله موشکی ایران به عین الاسد

گزارش فرانس پرس از اوضاع و احول نظامیان آمریکایی در هنگام حملات موشکی ایران

فرانس پرس در گزارشی با عنوان «آمریکایی‌ها در جریان حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد برتری خود در آسمان عراق را از دست دادند» آورده است: «لحظاتی پس از شروع موشک‌باران پایگاه عین الاسد از سوی ایرانی‌ها، نظامیان آمریکایی در این پایگاه ارتباطاتشان با چشمان گران‌قیمتی که نقش مهمی در آسمان ایفا می‌کنند یعنی پهپادهایی که عامل برتری هوایی در آسمان عراق است را از دست دادند.

این رسانه گزارش داد: در مرحله اول حمله موشکی در هشتم ژانویه، هفت پهپاد آمریکایی در آسمان در حال پرواز بودند تا پایگاه‌هایی که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در آن هستند را تحت رصد داشته باشند. در میان این پهپادهای عقاب‌های خاکستری از نوع ام کی و-۱ سی مجهز به تجهیزات پیشرفته نظارتی قرار داشتند.

کوستین هرویگ یکی از خلبانان آمریکایی در عین الاسد که ۲۶ ساله است به فرانس پرس گفت: ما انتظار حمله زمینی را داشتیم و از این رو پهپادها را به پرواز درآوردیم.

فرانس پرس در ادامه با اشاره به اینکه در زمان انتقام سخت موشکی ایران، بیشتر نظامیان آمریکایی که تعداد آنها ۱۵۰۰ نظامی بود در عین الاسد بودند و از دو ساعت قبل پس از هشدار از سوی فرماندهان خود در پناهگاه به سر می‌بردند، آورده است که ۱۴ خلبان در کابین‌هایی برای هدایت پهپادها مانده بودند تا اطلاعات این پهپادها را تحلیل کنند.

این رسانه غربی در ادامه به نقل از نظامیان آمریکایی آورده است: اولین موشک غباری ایجاد کرد اما خلبانان در کابین‌های خود ماندند. موشک‌ها یکی پس از دیگری اصابت کردند و چاره‌ای جز تن دادن به سرنوشت نبود. اساساً بر این باور بودیم که کارمان تمام شده است. اما بحران واقعی پس از آن شروع شد. موشک باران پایگاه حدود سه ساعت به طول کشید.

چرایی عدم واکنش آمریکا به حمله موشکی ایران به عین الاسد

گروهبان «وسلی کلپاتریک» از نظامیان آمریکایی به فرانس پرس گفت: یک دقیقه پس از آخرین ضربه به سوی انبارهایی که در سمت پشتی بود شتافتم و آتشی که در سیم‌های خطوط ارتباطی زبانه می‌کشید، مشاهده کردم. این خطوط ارتباط دهنده کابین فرماندهی با پهپادها بود که اطلاعات ارسالی را دریافت می‌کردند و اطلاعات را به صفحه‌های اتاق عملیات در عین الاسد ارسال می‌کرد.

وی می‌افزاید: هنگامی که خطوط ارتباطی آتش گرفت، سیطره ما از بین رفت و نظامیان امکان تشخیص موقعیت پهپادها را نداشتند و نمی‌دانستند که در آسمان و در زمین چه می‌گذرد. در صورت سقوط پهپاد، ما اطلاعی نداشتیم.

هرویگ هم در این باره به فرانس پرس گفت: موضوع خطرناکی است زیرا پهپادها بسیار گران‌قیمت و تجهیزات آن حاوی اطلاعاتی است که ما نمی‌خواهیم که دیگران از آن مطلع شوند یا به دست دشمن بیافتد.

فرانس پرس گزارش داد: قیمت هر پهپاد عقاب خاکستری حدود ۷ میلیون دلار است. ائتلاف بین المللی از سال ۲۰۱۷ به این پهپادها در عراق تکیه دارد.

این رسانه غربی در ادامه به نقل از نظامیان آمریکایی آورده است: با ادامه موشک باران و قطع ارتباطات با پهپادها، خلبانان هم به پناهگاه رفتند. به مجرد پایان انفجارها، همه به سرعت برای برقراری مجدد ارتباط با پهپادها و نشاندن آنها در پایگاه وارد عمل شدند و ۵۰۰ متر از خطوط برقراری مجدد ارتباط تعویض شدند. در آن زمان برج مراقبت حرکت هواپیماها خالی بود. ما موقعیت هواپیماها را نمی‌دانستیم و کار سختی بود. اولویت با نشاندن عقاب‌های خاکستری بود که نشاندن پهپادها ساعات زیادی به طول انجامید».

قدر مسلم آن است که حمله موشکی ایران به عین الاسد زوایای ناگفته‌های بسیاری دارد که به مرور زمان رسانه‌ها و تحلیلگران ابعاد جدیدی از آن را فاش می‌کنند و باید منتظر روزها و هفته‌های آتی در این زمینه ماند به ویژه که نظامیان آمریکایی در عین الاسد در گفتگو با رسانه‌های عربی و آمریکایی جزئیات جدیدی از این حمله موشکی و تأثیرات آن بر زبان آورده اند که از جمله آنها می‌توان به گفته‌های یک نظامی که حمله موشکی ایران را مهیب توصیف کرده و از انهدام تجهیزات دیده بانی سخن گفته بود یا پدر یک نظامی آمریکایی است که از وضعیت پسرش در عین الاسد اظهار بی اطلاعی کرده است و بر ترامپ لعنت فرستاده است، اشاره کرد.

اما اینکه چرا آمریکا به حمله ایران واکنش نداد باید گفت که واشنگتن در جنگ‌هایی که از پیروزی در آن مطمئن است، درنگ نمی‌کند اما درباره رویارویی با ایران اوضاع کاملاً متفاوت است زیرا تاوان سنگینی می‌پردازد. آمریکاییها تلفات زیادی خواهند داد و موشک‌های ایرانی مراکز نظامی آمریکا در خاورمیانه و ناوهای آمریکا را نابود می‌کنند و این به اعتبار ناوگان دریایی آمریکا در دنیا ضربه می‌زند.

از سویی این به مفهوم پایانی بر نفوذ سیاسی و نظامی آمریکا در خاورمیانه خواهد بود و کشورهای منطقه که در تیررس موشک‌های ایران قرار دارند اجازه حضور پایگاه‌های نظامی آمریکا را در اراضی خود نخواهند داد و از سویی این موضوع خاورمیانه را به روسیه و چین تحویل می‌دهد.

از سویی تضمینی برای ادامه فروش نفت با دلار نخواهد بود یعنی پترودلاری در کار نخواهد بود. در کنار این عوامل هوشمندی ایران را نیز باید مورد توجه قرار داد. از سویی آمریکا به دنبال نردبانی بود که از وضعیت دشواری که در آن قرار گرفته بود، خارج شود برای همین بود که حمله موشکی ایران به عین الاسد را هضم کرد و پاسخی نداد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا