کاهش چشمگیر تورم در دی ماه / تورم‌ 18 درصدی حمل‌و‌نقل پس از گرانی بنزین


کاهش چشمگیر تورم در دی ماه / تورم‌ 18 درصدی حمل‌و‌نقل پس از گرانی بنزین

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در دی ماه سال جاری نسبت به ماه قبل 1٫5 درصد کاهش داشته و به 26٫3 درصد رسیده است. تورم بخش حمل‌و‌نقل کشور بیش از بخش‌های دیگر بوده است. نوشته کاهش چشمگیر تورم در دی ماه / تورم‌ 18 درصدی حمل‌و‌نقل پس از گرانی بنزین اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

نرخ تورم دی ماه سال جاری از سوی مرکز آمار اعلام شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل قیمت مصرف کننده در دی ماه سال جاری به ۱۹۵٫۴ واحد رسیده است.

طبق اعلام مرکز آمار تورم نقطه‌به‌نقطه دی ماه سال جاری ۲۶٫۳ درصد اعلام شده یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۲۶٫۳ درصد بیشتر از دی ماه سال ۱۳۹۷ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در دی ماه سال جاری نسبت به ماه قبل ۱٫۵ درصد کاهش داشته در حالی که ماه قبل این نرخ افزایش یافته بود. از خرداد ماه تا آبان ماه امسال تورم نقطه‌به‌نقطه روند کاهشی به خود گرفته بود که در آذر ماه این روند تغییر کرد و مسیر صعودی در پیش گرفت؛ اما در دی ماه باز هم شاهد روند نزولی آن بودیم.

همچنین طبق آمارها، نرخ تورم سالانه منتهی به دی ماه سال جاری باز هم کاهشی شده و به ۳۸٫۶ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل ۱٫۴ درصد کاهش یافته است.

تورم ماهانه در دی ماه نیز ۰٫۸ درصد بوده است.

حمل‌و‌نقل در صدر تورم ماهانه

بررسی تورم ماهانه در بین بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که در دی ماه امسال تورم بخش حمل‌و‌نقل کشور بیش از بخش‌های دیگر بوده است. تورم ماهانه بخش حمل و نقل کشور که در آذر ماه امسال ۱۴٫۷ درصد بود در دی ماه رقم سه درصد را به ثبت رساند.

پس از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، بخش حمل‌و‌نقل (انواع اتومبیل سواری) بیشترین تورم را در بین بخش‌های مختلف اقتصادی به خود اختصاص داده است. تورم در بخش حمل‌و‌نقل پس از این اتفاق به حدود ۱۸ درصد رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن