پیش نیاز کاهش خودروهای شخصی توسعه حمل و نقل عمومی است


پیش نیاز کاهش خودروهای شخصی توسعه حمل و نقل عمومی است

استاندار فارس، کاهش تردد خودروهای شخصی درون شهرها را نیازمند توسعه روش‎های حمل و نقل عمومی پاک همچون مترو و تراموا دانست وگفت: دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته و تامین اعتبار مربوط به سهم دولت برای اجرای خطوط مترو نشانگر این موضوع است.

عنایت‌الله رحیمی سه‌شنبه یکم بهمن در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر شیراز و مقابله با پدیده گرد و غبار این کارگروه را به دلیل ارتباط موضوع با حقوق عامه مردم دارای اهمیت توصیف کرد و گفت: انجام اقدامات عملی و کارآمد برای جلوگیری از آلودگی هوا نیازمند برنامه ریزی در زمینه منشاء آلودگی، میزان اثر گذاری آلاینده‌ها، اقدامات و راهکارهای کنترل آلودگی و عوامل تشدید کننده و کند کننده است.

او ادامه داد: این برنامه ریزی در صورتی به نتایج عملی منجر خواهد شد که اهداف کلان و خرد در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در آن تدوین شود.

استاندار فارس عواملی همچون تولید خودرو، تامین سوخت و دارا بودن معاینه فنی خودرو را در آلودگی ناشی از رفت و آمد اتومبیل‌های موثر دانست و افزود: بعضی از این عوامل نیازمند اصلاح روند و یا کنترل و نظارت اجرای تصمیمات در سطوح کلان ملی و بعضی نیز نیازمند برنامه ریزی‌ها و اجرای صحیح طرح‌های درون استانی است.

رحیمی با اشاره به اینکه دارا بودن معاینه فنی بی شک در کاهش آلودگی هوا موثر است، خاطرنشان کرد: این امر باید با اولویت بندی در ترددهای برون شهری و محورهای مواصلاتی و همچنین خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی انجام شود.

او یادآور شد: خط یک مترو شیراز به اتمام رسیده و امیدواریم تا پایان سال ۹۹ شاهد به بهره برداری رسیدن خط دو و آغاز فعالیت در خط سه باشیم.

استاندار فارس با تاکید بر لزوم اصلاح سیستم حمل و نقل عمومی اظهار کرد: گاز سوز بودن اتوبوس‌ها و کنترل سیستم احتراق خودروهای سواری از جمله این اقدامات ساختاری محسوب می‌شود که باید با جدیت در برنامه مدیریت شهری قرار گیرد.

رحیمی با اشاره به اینکه ناوگان تاکسیرانی از نظر ایجاد اشتغال و همچنین تسهیل در رفت و آمد شهروندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، عنوان کرد: از این رو باید با حساسیت بیشتری به نوسازی این ناوگان از طریق بهره مندی از تسهیلات ملی و منابع داخلی بانک‌ها داشته باشیم.

استاندار فارس کاهش و کنترل گرد و غبار را نیازمند شناسایی کانون‌های گرد و غبار دانست و افزود: این کانون‌ها ممکن است درون استان، ملی و یا فرا ملی هستند که در هر یک از این موارد به برنامه ریزی‌های خاصی در سطوح مختلف نیاز دارد.

او خشکی مراتع، خشک شدن تالاب‌ها و زمین‎های کشاورزی خالی از کشت را از جمله کانون‌های درون استانی گرد و غبار برشمرد و ادامه داد: در خصوص کنترل کانون‌های درون استانی گرد و غبار اقداماتی انجام شده اما امیدواریم با برنامه ریزی سازمان محیط زیست و همراهی سایر دستگاه‌ها شاهد کاهش و کنترل بیش از پیش آن باشیم.

استاندار فارس با بیان اینکه معادن تولید شن و ماسه از دیگر کانون‌های تولید آلودگی و گرد و غبار است، گفت: در این زمینه نیز اقدامات کنترلی مناسبی انجام شده و امیدواریم با جا به جایی این معادن در غرب و حریم ۳۰ کیلومتری شیراز، شاهد رفع مشکلات باشیم.

رحیمی همچنین کاشت گیاهان متناسب با اقلیم فارس و همچنین گیاهان کم آب بر در زمین‌ها و مراتع خالی از پوشش گیاهی را در تثبیت وضعیت خاک و جلوگیری از انتشار گرد و غبار موثر دانست و از جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، سازمان آب منطقه‌ای و محیط زیست خواست برنامه ریزی لازم برای انجام این طرح را تدوین کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران