اقدامات منسجم دشت امامزاده جعفر گچساران را از خشکیدگی نجات داد


اقدامات منسجم دشت امامزاده جعفر گچساران را از خشکیدگی نجات داد

گچساران - ایرنا -معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: اقدامات منسجم چون اجرای طرح های تعادل بخشی،تبدیل زمین های دیم به آبی و پروژه های اقتصادی با نیاز آبی کم در سال های اخیر دشت امامزاده جعفر را از افت شدید سفره های زیرزمینی نجات داده است.

به گزارش ایرنا،آرش مصلح روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در گچساران اظهار داشت: دشت ۶ هزار و ۵۰۰ هکتاری امامزاده جعفر به دلیل استفاده بی رویه از سفره های زیرزمینی برای استفاده های آشامیدنی،کشاورزی و صنعت در سال های گذشته دچار افت ۴۰ متری شده بود.

وی اظهار داشت: اجرای ۲ طرح تبدیل زمین های دیم به کشاورزی در گستره ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی، که یکی در حال بهره برداری و یکی در حال احداث است از مهمترین اقدامات برای نجات این دشت وسیع ازآفت شدید سفره های زیرزمینی آب بوده است.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود بیش از ۳۰۰ حلقه چاه در دشت امامزاده جعفر که برخی تا ۱۲۰ متر عمق دارند تصریح کرد: پیشگیری ازحفر چاه های غیر مجاز دومین اقدام در دشت امامزاده جعفر برای تحقق این امر مهم بوده است.

مصلح ابراز داشت: تلاش برای جلوگیری از کشت محصولات پرآب چون برنج با اجرای طرح هایی با نیاز آبی کم مانند کارخانه فراوری گیاهان دارویی و گردشگری از دیگر خدماتی است که تکمیل آن افزون بر ایجاد اشتغال پایدار به نجات آب در دشت امامزاده جعفر کمک کرده است.

وی با یادآوری اینکه پیش از شروع بکار دولت یازدهم بخش عمده ای از آب شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از طریق سفره های زیرزمینی دشت امامزاده جعفر تامین می شد اظهار داشت: هم اکنون ۲میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب آب از طریق سد کوثر و یک میلیون متر مکعب آن از طریق دشت لیشتر برای این شرکت تامین می شود.

مصلح گفت: همچنین در این مدت ۱۰ حلقه چاه در دشت دوگنبدان برای مصارف غیر آشامیدنی شرکت نفت گچساران حفر شده است.

وی تاکید کرد: نیاز آب سالیانه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران هشت میلیون متر مکعب است که ۵۰درصد آن از طریق دشت امامزاده جعفر تامین می شود.

وی از در دست اجرا بودن ۱۰ طرح پژوهشی برای مدیریت بهینه آب در دشت امامزاده جعفر خبر داد.

مصلح عنوان کرد: یکی از برنامه های مهم آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تامین ۵۰درصد باقی مانده آب مصرفی شرکت نفت گچساران از منابع آبی دیگر چون سد چمشیر است.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری این نکته که در زمان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تمام آب آشامیدنی شهر یکصد هزار نفری دوگنبدان از طریق سفره های زیرزمینی دشت امامزاده جعفر تامین می شد گفت: با بهره برداری از طرح انتقال آب سد کوثر به این شهر هم اکنون ۶ میلیون متر مکعب از سد کوثر برای این شهر تامین می شود.

وی با اشاره به افت آب در دیگر دشت های کهگیلویه و بویراحمد چون دهدشت غربی از در دست اجرا بودن طرح های تعادل بخشی در این دشت ها خبر داد.

رئیس اداره امور آب گچساران نیز در این نشست گفت: ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای فاز نخست آبرسانی به دشت امامزاده جعفر به مساحت سه هزار و ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی هزینه شده است.

عارف بهگام اضافه کرد: برای اجرای عملیات محوطه سازی و حفاظت فاز نخست آبرسانی به زمین های دشت امامزاده جعفر نیزهم اکنون طرحی با ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه فاز دوم طرح تامین آب دشت امامزاده جعفر به وسعت بیش از سه هزار هکتار در دست اجراست گفت: این پروژه با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود.

بهگام تاکید کرد: ۶۰ میلیون متر مکعب آب از محل سد چمشیر برای تامین آب صنعت گچساران اختصاص یافته که با بهره برداری از آن بخش مهمی از بار سفره های زیرزمینی گچساران کاهش خواهد یافت.

وی همچنین از اختصاص ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی طرح های تغذیه مصنوعی در مناطق ناصرآباد،شیخ خواجه و گرگده در گچساران خبر داد.

بهگام بیان کرد: اجرای این طرح ها افزون بر مهار سیلاب نقش مهمی در ذخیره آب های روان و پیشگیری از استفاده بی رویه از آب سفره های زیرزمینی دارد.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد تا پیش از دولت تدبیر و امید با وجود قرار داشتن در نزدیکی ۲ سد از نعمت آب این طرح ها محروم بود.

با تلاش مسئولان از سال ۱۳۹۲ تخصیص آب از سد در حال بهره برداری کوثر و سد در دست اجرای چم شیر محقق شد.

این اقدام در کنار جذب اعتبارات مطلوب توانست زمینه را برای اجرای طرح های حوزه آب فراهم کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان