دلار کوتاه آمد/شیوع ویروس کرونای جدید بازارهای مالی آسیا را کاهشی کرد


شیوع یک ویروس مرگبار در چین موجب شد ریسک‌پذیری در بازارها به یک‌باره کاهش یابد؛ یوآن چین در برابر دلار سقوط کرد و نرخ ین ژاپن (سرمایه امن) تقویت شد.از طرفی پس از مقاومت دیروز، شاخص دلار در معاملات امروز افت کرد.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، با اعلام مرگ چهارمین فرد مبتلا به ویروس کرونای جدید در چین و در حالی که تعداد موارد ابتلا به این بیماری رو به افزایش است، بازارهای مالی آسیا واکنش های منفی ای به این خبر نشان داده اند. این در حالی است که صدها میلیون چینی خود را برای سفرهای تعطیلات سال نوی چینی آماده می کنند و احتمالا این بیماری به کشورهای دیگر جهان نیز سرایت خواهد کرد.

مسئولان بهداشت و درمان در کشورهای مختلف جهان اقدامات نظارتی برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشورهایشان را تشدید کرده اند و سازمان بهداشت جهانی خواستار برگزاری یک نشست فوری در روز چهارشنبه به منظور بررسی اعلام وضعیت فوق العاده بهداشتی بین المللی شده است. امروز همچنین چین اعلام کرده که این بیماری از انسان به انسان منتقل می شود.

در حالی که سرمایه گذاران فرایند شیوع این بیماری را با شیوع بیماری مرگبار سارس در سال های 2002 و 2003 مقایسه می کنند، ارزش سهام در بازارهای آسیایی امروز شاهد کاهش بود. ویروس سارس که ویروس مرگبار جدید نیز هم خانواده آن است، اولین بار در چین شایع شد و حدود 800 نفر را در جهان به کام مرگ فرستاد.

دلار کوتاه آمد/شیوع ویروس کرونای جدید بازارهای مالی آسیا را کاهشی کرد

ارزش یوان چین نیز امروز حدود نیم درصد کاهش داشت و در مسیر بدترین عملکرد روزانه در طی یک ماه اخیر قرار گرفت. سهام شرکت های هواپیمایی و مسافرتی نیز در سراسر آسیا شاهد افت بوده است.

مارگارت یانگ، تحلیلگر موسسه سی ام سی مارکتس در سنگاپور، با اشاره به آغاز تعطیلات سال نوی چینی از روز جمعه گفت: «به دلیل سال نوی چینی، میلیون ها نفر به شهرهای محل تولدشان سفر خواهند کرد و این وضعیت را غیرقابل کنترل خواهد ساخت... احتمالا طی روزهای آینده شاهد افت بیشتر شاخص ها خواهیم بود.»

تعداد موارد تایید شده ابتلا به بیماری روز دوشنبه با رشد بیش از سه برابری به 223 نفر رسیده که اکثر آنها از شهر ووهان در مرکز چین هستند. اما به گفته مقامات مواردی از ابتلا به این ویروس مرموز در پکن و شانگهای نیز دیده شده است. همچنین مواردی از ابتلا به این ویروس در کشورهای تایلند، ژاپن و کره جنوبی نیز مشاهده شده است

دلار کوتاه آمد/شیوع ویروس کرونای جدید بازارهای مالی آسیا را کاهشی کرد

نرخ برابری ین با دلار ۰.۲ درصد تقویت شد و به ۱۰۹.۹۷ واحد رسید.

یوآن چین در بازارهای داخلی به نرخ برابری دلاری ۶.۸۹۷۳ واحد سقوط کرد که پایین‌ترین سطح آن در یک هفته اخیر است. در بازارهای خارجی نرخ برابری یوآن با دلار تا ۶.۹۰۰۷ واحد تضعیف شد.

دلار کوتاه آمد/شیوع ویروس کرونای جدید بازارهای مالی آسیا را کاهشی کرد

از سوی دیگر، بورس‌های اروپایی کماکان تحت تاثیر وقایع مربوط به فرانسه و انگلیس قرار دارند. مجلس انگلیس با اکثریت آرا با لایحه توافق دولت این کشور و اتحادیه اروپا بر سر خروج از اتحادیه اروپا تا سی و یکم ژانویه موافقت کرده است.

پس از وعده بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در افزایش سرمایه گذاری دولت، اکنون ساجد جاوید، وزیر دارایی این کشور وعده داده است تا رشد اقتصادی امسال انگلیس دو برابر رشد پارسال باشد. در فرانسه نیز دولت برای راضی کردن اعتصاب‌کنندگان به از سرگیری فعالیت خود وعده داده است لایحه پیشنهادی خود برای اصلاح نظام بازنشستگی را تا حد زیادی تعدیل کند.

لایحه جنجالی دولت فرانسه برای اصلاح نظام بازنشستگی باعث رقم خوردن طولانی‌ترین اعتصابات تاریخ معاصر این کشور و استعفای وزیر بازنشستگی این کشور شده است. بانک مرکزی فرانسه هشدار داده است اعتصابات باعث کاهش محسوس رشد اقتصادی این کشور خواهد شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۳ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۶۵۱.۴۴ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۰.۳۴ درصدی در سطح ۶۰۷۸.۵۴ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۱۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۵۴۸.۴۹ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۲۳ درصد پایین رفت و به ۹۶۵۸.۸۰ واحد رسید.

دلار کوتاه آمد/شیوع ویروس کرونای جدید بازارهای مالی آسیا را کاهشی کرد

از طرفی روند صعودی اخیر دلار به دنبال آشکار شدن نشانه‌هایی از عدم تمایل بانک مرکزی آمریکا برای کاهش بیشتر نرخ بهره متوقف شد.

در حوزه تجاری نیز پس از 17 ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد.

انتظار می‌رود که رشد اقتصادی هر دو کشور تحت تاثیر این آتش‌بس موقت افزایش پیدا کند. چین پذیرفته است تا در ازای برداشته شدن تعرفه اضافی روی محصولات وارداتی این کشور از آمریکا، خرید بیشتری از آمریکا داشته باشد تا کسری تراز حساب تجاری دو کشور به نفع آمریکا کاهش پیدا کند.

دونالد ترامپ که قرار است برای سخنرانی در اجلاس جهانی اقتصاد داووس راهی سوئیس شود در پیامی توئیتری نوشت: امسال نیز صدها میلیارد دلار به تولیدات ناخالص داخلی‌مان اضافه خواهد شد! ما ( آمریکا) با اختلاف بهترین اقتصاد در جهان هستیم!

از سوی دیگر در خاورمیانه اگر چه از شدت تنش‌ها به میزان قابل توجهی کاسته شده است اما برخی ریسک ها هنوز به قوت خود باقی مانده‌اند. ژاپن اعلام کرده است که قصد دارد ناو نظامی به منطقه برای محافظت از کشتی های تجاری خود اعزام کند و کره جنوبی نیز از رایزنی با طرف ها برای بررسی اقدام مشابه خبر داده است.

در لیبی نیز به دنبال تشدید منازعات داخلی، تولیدات نفتی تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است.

کریس وستون، استراتژیست ارزی در موسسه "پپر استون" گفت: معامله گران تشنه شنیدن اخبار خوب از نقاط مختلف هستند و فکر می کنم که بدون یک خبر خوب دیگر، شاهد صعود بزرگی برای دلار نخواهیم بود.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۰.۰۲ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۳۴ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۳۲ دلار اعلام شد.

سایر خبر های مفید در 3 روز گذشته

طلا آتش زیر خاکستر: منتظر پرواز قیمت طلا باشیم؟ | 14.6 هزار عوارض فوت کردن نوشیدنی‌ها و غذا‌های بسیار داغ/دوش آب گرم بگیریم یا سرد؟ | 7.8 هزار قیمت روز گوشی موبایل سامسونگ | 8.4 هزار دلار دیگر ارزان نمی شود!؟ | 6.6 هزار تحلیل روزانه قیمت سکه و طلا آبشده|سیگنال خرید و فروش | 3.3 هزار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کل‌کل مهران مدیری و نیما شعبان‌نژاد با چاشنی بینی!