عبور ناو جنگی آمریکا از تنگه تایوان بعد از انتخابات ریاست جمهوری


عبور ناو جنگی آمریکا از تنگه تایوان بعد از انتخابات ریاست جمهوری

نیروی دریایی آمریکا کمتر از یک هفته پس از پیروزی «سای اینگ ون» رئیس جمهور تایوان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، برای اولین بار در سال 2020 یک کشتی جنگی را از تنگه تایوان عبور داد.

به گزارش افکارنیوز،

به رغم هشدارهای چین درباره عبور کشتی‌های جنگی آمریکایی از تنگه تایوان، واشنگتن بعد از پیروزی نامزد مخالف پکن در انتخابات ریاست جمهوری تایوان، یک بار دیگر یک کشتی جنگی را از تنگه تایوان عبور داده است.

به نوشته پایگاه آمریکایی «استرایپس»، نیروی دریایی آمریکا برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ یک کشتی جنگی را از تنگه تایوان عبور داد؛ اقدامی که کمتر از یک هفته پس از پیروزی رئیس‌جمهور جدایی‌طلب تایوان در انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است.

به گفته «جو کیلی» سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا، ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده «یو اس اس شیلو» روز پنجشنبه از تنگه تایوان عبور کرد تا «تعهد آمریکا به عبور و مرور آزاد در منطقه ایندوپاسیفیک» را به نمایش بگذارد.

این سخنگوی آمریکایی، عبور ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان را «اقدامی عادی و روزمره» توصیف کرده است.

«گنگ شوآنگ» سخنگوی وزارت خارجه چین اما در مخالفت با این اقدام آمریکایی‌ها از واشنگتن خواست، «با مسائل مرتبط با تایوان محتاطانه و به گونه‌ای درست رفتار کند و از آسیب زدن به روابط چین- ایالات متحده و اثرگذاشتن بر روی صلح و ثبات در تنگه تایوان اجتناب ورزد».

شوآنگ که در کنفرانس خبری روز جمعه در جمع خبرنگاران در پکن صحبت می‌کرد، افزود: «چین از ابتدا تا انتهای عبور کشتی نظامی آمریکایی از تنگه تایوان، از نزدیک وضعیت را نظارت کرده بود. مساله تایوان، مهم‌ترین و حساس ترین موضوع در روابط چین- ایالات متحده است و موضوع حاکمیت و تمامیت ارضی چین در میان است».

عبور ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان، کمتر از یک هفته بعد از پیروزی پیروزی «سای اینگ ون» رئیس جمهور تایوان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور انجام شده است؛ نامزدی که مواضعی مخالف پکن دارد.

طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، در سال ۲۰۱۹ در مجموع ۱۱ کشتی و ناو جنگی آمریکایی در هشت نوبت از تنگه تایوان عبور کردند اما بیشترین عبور ناو و کشتی‌های آمریکایی از این تنگه به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد. واشنگتن در آن سال ۱۲ بار ناوهایش را از تنگه تایوان عبور داده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو