آهوان منطقه فیله‌خاصه زنجان تغذیه شدند


آهوان منطقه فیله‌خاصه زنجان تغذیه شدند

زنجان - ایرنا - رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: با توجه به بارش برف سنگین و پوشیده شدن علفزارهای منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زنجان، آهوان منطقه از علوفه پخش شده، تغذیه کردند.

پرویز رستمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، جمعیت آهوان در دشت سهرین و منطقه فیله‌خاصه زنجان را قریب یک هزار و ۴۰۰ راس اعلام کرد و افزود: محیط بانان عصر دوشنبه /۳۰ دی ماه/ ۱۰۰ بسته یونجه در منطقه شکار ممنوع فیله خاصه از سوی محیط‌بانان پخش شد تا در این شرایط آب و هوایی سرد و یخی از گرسنگی در امان باشند.
وی با بیان اینکه بارش برف سنگین طی روزهای اخیر اغلب مناطق استان زنجان را سفیدپوش کرده است، اظهار کرد: پخش علوفه در این زیستگاه و همچنین منطقه دشت سهرین، با هدف تغذیه بی دغدغه آهوان و به منظور جلوگیری از ترک زیستگاه‌های اصلی، پراکنده شدن و پناه آوردن آنها به مناطق مسکونی روستایی و شهری انجام می‌شود.

رستمی با یادآوری اینکه اواخر آبان ماه امسال نیز محیط بانان این استان به خاطر بارش برف سنگین، نسبت به پخش ۳۵۰ بسته علوفه در منطقه آهوخیز دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله‌خاصه، اقدام کردند، افزود: در زمان حاضر نیز آهوان دشت سهرین از این علوفه‌های موجود توزیع شده تغذیه می‌کنند و نیازی به پخش مجدد نبود.

وی تصریح کرد: با توجه به سردسیر بودن منطقه و پیش بینی احتمال بارش‌ برف سنگین، مسوؤلان این اداره کل در فصل تابستان اقدام به تهیه و ذخیره علوفه در انبارها می‌کنند تا در صورت نیاز در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع این استان ازجمله دشت سهرین و فیله خاصه و همچنین در مناطق طارم و ماهنشان که از وجود گونه‌های جانوری علفخوار همچون آهو، کل و بز و قوچ و میش، برخوردار هستند پخش شود.
رستمی ادامه داد: بخشی از علوفه زمستانی وحوش علفخوار استان زنجان با کاشت گندم، جو و یونجه در دشت سهرین که از زمین‌های تحت مالکیت این اداره کل است تامین شده و بخشی نیز با استفاده از اعتبارات اداره کل خریداری و انبار می‌شود.
وی افزود: در فصل زمستان هنگامی که زمین پوشیده از برف می‌شود وحوش علفخوار مناطق تحت مدیریت به‌ علت دسترس نبودن علوفه به ناچار به حریم شهرها و روستاها نزدیک می‌شوند که در این میان نیز عدهای افراد سودجو و فرصت طلب اقدام به شکار این وحوش پناه آورده می‌کنند که این کار جفا در حق آنها است که محیط بانان در صورت مشاهده مطابق با قانون و بدون هیچ اغماضی با خاطیان برخورد خواهد کرد.
از روستاییان و شهروندان درخواست می شود درصورت مشاهده وحوش علفخوار در حریم سکونت گاه‌های انسانی، ضمن حمایت از آنها مراتب را بلافاصله به نزدیک‌ترین واحد محیط زیست و یا از طریق شماره تلفن‌های ۳-۳۳۵۴۱۰۰۱ به اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان اطلاع دهند.
دشت سهرین منطقه حفاظت شده سرخ آباد زیستگاه با ارزش آهو محسوب میشود و آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی و شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله از جمله گونه‌های جانوری هستند که در این منطقه زیست دارند.
منطقه فیله‌خاصه نیز از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است و آهو، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس