تصفیه‌خانه شماره 2 فاضلاب شیراز چشم انتظار روبان و قیچی


تصفیه‌خانه شماره 2 فاضلاب شیراز چشم انتظار روبان و قیچی

شیراز- ایرنا- تصفیه خانه شماره 2 شیراز که گفته می شود از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز جهان در ساخت آن به کار گرفته‌ شده و خاصیت خودپالایی دارد همچنان چشم انتظار روبان و قیچی برای افتتاح است ، هر چند وعده‌های فراوانی برای راه اندازی این طرح در سال‌های مختلف داده شده اما دهه فجر امسال امیدها برای افتتاح این طرح افزایش می‌یابد.

بر اساس گزارش های منتشر شده همزمان با سفر مسوولان ارشد کشور به استان فارس تا پایان امسال، علاوه بر این طرح بیش از ۳۰ هزار میلیارد پروژه عمرانی و تولیدی نیز افتتاح می‌شود ، اهمیت راه اندازی طرح تصفیه خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز از آن رو است که این طرح از جمله طرح‌های کلیدی در توسعه و عمران منطقه‌ای این کلان شهر است که نقش بسزایی در بهبود زیست محیطی ، افزایش سطح بهداشت و رفاه مردم خواهد داشت و با افتتاح این طرح امید می رود بوی بد از ناحیه شرق شیراز رخت بر بندد.

الله بخش نظر پورمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز روز سه شنبه بدون اشاره به زمان بهره برداری از این طرح با اعلام اینکه مدرن‌ترین فناوری‌های روز جهان در ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز به کار گرفته‌شده گفت: به دنبال پیش‌بینی افزایش جمعیت کلان‌شهر شیراز و نیز تکمیل ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب شماره یک، ضرورت احداث تصفیه‌خانه‌های جدید و مدرن که بتواند نیازهای این شهر بزرگ را برطرف کند احساس شد، لذا شرکت آب و فاضلاب شیراز در سال ۸۹ عملیات اجرایی تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب شماره ۲ شیراز را شروع کرد.

نظر پور با اشاره به اهداف احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز اظهار داشت: کمک به افزایش ظرفیت خود پالایی زیست‌بوم و جلوگیری از آلودگی منابع آب‌وخاک، جلوگیری از برداشتن بی‌رویه از منابع آب متعارف برای مصارف غیر شرب، جلوگیری از شیوع عوامل بیماری‌زا در محیط‌زیست از اهداف احداث این پروژه ملی است.

نظر پور در ادامه گفت: استفاده مجدد از پساب و ایجاد ظرفیت آبی جدید برای منطقه و به‌تبع آن ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت و تنش‌های اجتماعی، اقتصادی و همچنین کاهش آلودگی منابع آب و ارتقای شاخص‌های کیفی سلامت آب از دیگر اهداف احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز بود.

رییس هیئت‌مدیره و مدیرعامل آبفا شیراز خاطرنشان کرد: در سیستم بازچرخانی از پساب این تصفیه‌خانه در امور صنعتی و کشاورزی بهره‌برداری وسیعی انجام خواهد گرفت.

این مقام مسئول با تأکید بر آثار اقتصادی، اجتماعی مثبت قابل‌توجه احداث تصفیه‌خانه فاضلاب گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز جمعیت بالغ‌بر حدود ۶۰۰ هزار نفر را تحت پوشش خدمات خود قرار می‌دهد و با احداث حدود ۷۵۰ کیلومتر خطوط انتقال اصلی و فرعی قادر به جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب بیش از ۱۸۰ هزار مشترک در شهر شیراز است.

نظر پور تصریح کرد: ایجاد اشتغال از دیگر مؤلفه‌ها و مزایای اجرای این طرح است، همچنان که در زمان اجرای پروژه ۲۳۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۶۵۰ نفر غیرمستقیم و در دوره بهره‌برداری حدود ۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۱۸۰ نفر غیرمستقیم اشتغال‌زایی را ایجاد می‌کند.

راه اندازی تصفیه خانه شماره ۲ شیراز می تواند نوید بخش بهبود شرایط زیست محیطی به ویژه در پایین دست رودخانه خشک شیراز باشد ، رودخانه ای که مسیل شیراز و محل عبور سیلاب است اما معمولا انبوهی از پساب جاری در آن با بوی مشمئز کننده سال‌هاست که جان مسافران و رهگذران از محورهای شرق شیراز را می آزارد ، این بوی ناخوشایند حتی مسافران ایرانی و خارجی فرودگاه شهید آیت الله دستغیب را هم آزرده است و داد بسیاری از مدیران ، مسوولان ، مردم و کارشناسان را در آورده است .

بارها موضوع لزوم ساماندهی این بخش از شیراز در اظهار نظر مسوولان کلان استانی و محلی ، شهروندان و روستاییان ، گزارش‌های خبرنگاران و تریبون‌هایی که زیر پوست شهر را کنکاش می کنند مطرح شده و هر بار موضوع به راه اندازی تصفیه خانه شماره ۲ شیراز حواله شده است ، اکنون با راه اندازی این تصفیه خانه امید می رود بهبود نسبی در این پدیده مشمئز کننده ایجاد شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز