120 شعبه اخذ رای در روستاهای مشهد برپا می‌شود


120 شعبه اخذ رای در روستاهای مشهد برپا می‌شود

مشهد- ایرنا- معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری مشهد گفت: 120 شعبه اخذ رای برای اخذ آرا ساکنان روستاهای بخش مرکزی این شهرستان واقع در اطراف کلانشهر مشهد برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی شد.

احمد ریواده روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا شمار شعبه‌های اخذ رای پیش‌بینی برای حوزه انتخابیه مشهد و کلات را هزار و ۵۷۰ شعبه اعلام و بیان کرد: این تعداد شامل ۵۰ شعبه اخذ رای در شهرستان کلات، هزار و ۴۰۰ شعبه در کلانشهر مشهد و ۱۲۰ شعبه در مناطق روستایی بخش مرکزی این شهرستان است.

وی افزود: با توجه به جمعیت بالای روستاهای بخش مرکزی مشهد و لزوم توجه به عدالت جغرافیایی در توزیع شعب اخذ رای، تعداد شعبه‌های رای‌گیری در این محدوده همانند مناطق شهری در مقایسه با دوره پیشین انتخابات مجلس شورای اسلامی افزایش یافته است.

معاون فرماندار مشهد ادامه داد: افزایش تعداد شعبه‌ها علاوه بر اینکه دسترسی مردم را به صندوقهای رای در مناطق روستایی تسهیل و عدالت انتخاباتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب را تامین می‌کند، موجب می‌شود میانگین آرا اخذ شده در صندوقها کاهش یافته تا شمارش آرا با دقت و سهولت بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: شهرستان مشهد با مناطق شهری و روستایی به ۱۹ منطقه انتخاباتی تقسیم شده که شامل ۱۶ منطقه شهری منطبق بر مناطق شهرداری، دو منطقه روستایی و یک منطقه سیار است.

ریواده افزود: بر این اساس در منطقه ۱۸ روستایی ۶۸ شعبه اخذ رای برای دهستانهای درزاب، میان ولایت و توس و ۵۲ شعبه اخذ رای نیز برای دهستانهای کنه بیست و تبادکان بخش مرکزی شهرستان مشهد اختصاص یافته است.

بر اساس اعلام مسوولان، بخش مرکزی شهرستان مشهد ۲۴۲ روستا دارد. مطابق آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ نیز جمعیت این بخش ۲۲۵ هزار نفر است اما مطابق برآوردها جمعیت منطقه حدود ۴۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

شهرستان مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت و ۹ هزار و ۸۱ کیلومترمربع مساحت شامل سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستا است. کلانشهر مشهد با ۳۵۰ کیلومترمربع مساحت در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد.

همچنین ۱۲۸ روستا از مجموع ۲۴۲ روستای بخش مرکزی در حریم شهر مشهد واقع شده‌اند. یک سوم جمعیت این کلانشهر در مناطق حاشیه آن سکونت دارند و ظرف ۵۰ سال اخیر۸۰ سکونتگاه روستایی وارد محدوده شهری مشهد شده‌ است.

مردم بخشهای رضویه و احمدآباد مشهد به همراه اهالی شهرستانهای سرخس و فریمان برای انتخاب یک نماینده در مجلس شورای اسلامی به پای صندوقهای رای می‌روند.

خراسان رضوی با ۱۲ حوزه انتخابیه، ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد. سهم حوزه انتخابیه مشهد و کلات از این تعداد پنج نماینده است.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند ماه امسال برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403