میوه پاییزی اشتغال


میوه پاییزی اشتغال

بیرجند - ایرنا - برنامه‌ها و راهبردهایی که در یک سال اخیر، خراسان جنوبی را به سمت توسعه همه جانبه پیش برده است، پاییز امسال با کاهش سه درصدی نرخ بیکاری و رشد اشتغال به بار نشست.

با وجود اینکه پس از استان شدن خراسان جنوبی اقدامات زیرساختی شتاب بیشتری گرفت و اکنون بیش از ۹۰ درصد جمعیت استان از امکانات زیرساختی مختلف برخوردار هستند اما همواره وضعیت درآمدی و معیشتی مردم چندان رضایت بخش نبوده که معمولا نیز کارشناسان علت اصلی آن را خشکسالی‌های چندین ساله و کم‌برخورداری استان عنوان می‌کنند.

حدود ۱۰ سال پیش مسؤولان با ارایه آمارهایی مدعی بودند که ۱۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی بیکار و بدون شغل هستند.

دی ماه ۹۶ هم نرخ بیکاری در استان خراسان جنوبی نزدیک به میانگین کشوری و حدود ۱۱.۷ درصد اعلام شده بود و سال ۹۷ این رقم به ۸.۵ درصد رسید.

نرخ بیکاری از تقسیم تعداد افراد بیکارِ در جست‌ و جوی شغل بر تعداد جمعیت فعال، به دست می‌آید و این نرخ برای همه استان به صورت یکسان محاسبه می‌شود.

اگرچه بعد از چندین سال بالاخره سال ۹۸ نرخ بیکاری استان تک رقمی شد اما با روی کار آمدن مدیریت جدید استان رویکردها به سمت توسعه بیشتر اشتغال پیش رفت.

برآیند بازدیدهای میدانی مسؤولان که معمولا با محوریت حضور استاندار خراسان جنوبی انجام می‌گرفت این بود که اشتغال در صدر مشکلات نرم‌افزاری مردم قرار دارد.

از همین رو اوایل سال ۹۸ به دستور استاندار دستگاه‌های پیشران اقتصادی استان موظف شدند که برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی را برای بهبود وضعیت اشتغال استان در پیش گیرند.

آن زمان پیش‌بینی می‌شد که اگر این برنامه‌ها با دقت و سرعت پیش برود باید در پاییز نتیجه آن در نرخ اشتغال و کاهش بیکاری مشاهده شود.

ظرفیت سازی برای کسب و کارهای نوین یکی از برنامه‌های توسعه محور استان در راستای ایجاد اشتغال بود که برای تحقق آن تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری ابلاغ و بانک‌ها مکلف به پرداخت آن شدند.

همچنین در یک سال گذشته سندهای مهمی برای استان خراسان جنوبی تدوین و تصویب شد که سرنوشت ساز بوده و گام‌های بلندی در راستای چشم‌انداز توسعه‌ای خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

از آن جمله می‌توان به سند سازگاری با کم آبی خراسان جنوبی اشاره کرد که مرداد امسال در پی سفر وزیر نیرو به استان و در نشست شورای عالی آب با حضور معاون اول رییس جمهوری تصویب شد تا همزمان با پیگیری طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور، برای مدیریت مصرف منابع موجود نیز گام‌های موثرتری برداشته شود.

یکی از مهمترین دستاوردهای تصویب این سند امضای تفاهم‌نامه کشت گلخانه‌ای بود که در قالب آن یک هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در استان انجام می‌شود.

همچنین امسال تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) منعقد شد که تا پایان دولت دوازدهم، استان را به هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر تبدیل کند.

از آنجا که خراسان جنوبی پتانسیل‌های خوبی در حوزه صنعت و معدن دارد یکی از هدف گذاری‌های استان این است که تا پایان دولت دوازدهم حداقل در هر شهرستان خراسان جنوبی یک طرح صنعتی داشته‌ باشیم و خلاءهای موجود در شهرستان‌ها پوشش داده شود که شروع این برنامه راهبردی در کاهش نرخ بیکاری تاثیر بسزایی داشته است.

امضای تفاهم‌نامه ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان بین سازمان برنامه و بودجه، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که ابتدا عده‌ای معتقد بودند سنگ بزرگ علامت نزدن هست اما دقیق به هدف خورد و صنایع مرتبط با ساختمان را در استان زنده کرد.

واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل که عرصه فعالیت‌شان مصالح ساختمانی بود با افزایش تقاضا یکی پس از دیگری جان دوباره گرفت.

در قالب طرح مسکن محرومان حدود ۹۰۰ میلیارد تومان نقدینگی وارد استان و در بخش صنعت ساختمان هزینه شد.

لذا این مهم فرصت بسیار مناسبی بود که در کنار واحدهای تولید مصالح ساختمانی بازار کارگران نیز رونق بگیرد تاجایی که در برخی نقاط هم اکنون نیروی کار نبوده و تقاضا برای ورود نیرو از استان‌های دیگر بیشتر شده است.

ورد سازمان‌های توسعه‌گر در حوزه صنعت و معدن نیز نشان از تحول بسیار بزرگ در استان دارد. این سازمان‌ها با توانمندی‌های که به پشتوانه بخش دولتی دارند در استان کمتر برخورداری همچون خراسان جنوبی سرمایه گذاری‌های کلان را پیش‌بینی کرده‌اند تا راه برای صنایع پایین دستی و بخش خصوصی باز شود.

به عبارتی این سازمان‌ها قدرت ریسک‌پذیری بخش خصوصی را بالا برده و این اطمینان را می‌دهند که ورود به بخش صنعت و معدن به پشتوانه سرمایه‌های کلان امکان‌پذیر و سودآور است.

جهت‌گیری‌های مدیریت کلان استان نشان از رشد تدریجی و سالانه در حوزه اشتغال استان دارد به گونه‌ای که سهم بخش خصوصی و صنعت در اشتغال از سال گذشته تاکنون افزایش یافته است.

البته رشد بی سابقه بارندگی‌ها از ابتدای امسال در خراسان جنوبی نیز در ایجاد انگیزه بین کشاورزان و روستاییان موثر بود تا با تولید بیشتر و با کیفیت‌تر به افزایش سطح درآمد خود بیاندیشند.

یکی از مشکلات در خراسان جنوبی همواره معرفی نشدن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آن به کشور بوده که این مهم نیز در سفرهای متعدد و مختلف مقام های بلندپایه محقق شد.

نرخ بیکاری خراسان جنوبی در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با سه درصد کاهش از ۸.۴ به ۵.۴ درصد رسید و از این حیث خراسان جنوبی در جایگاه نخست کشور قرار گرفته است.

امید است حرکتی که با همدلی دستگاه‌های اجرایی و ارتباط موثر با کلان کشور برای توسعه یافتگی در خراسان جنوبی آغاز شده در ادامه راه سرعت بیشتری گرفته و تبدیل به الگویی موفق در کشور شود.

خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور و با ۷۶۸ هزار نفر جمعیت بیست و هشتمین استان کشور است.

خبرنگار ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید