محاکمه دو افغان‌ در آلمان به اتهام جاسوسی برای ایران


دادگاه یک آلمانی افغان‌تبار که به عنوان مشاور و مترجم برای ارتش آلمان کار می‌کرده و همسرش، دوشنبه ۲۰ ژانویه، ۳۰ ماه جدی در شهر کوبلنتس، در غرب آلمان برگزار می‌شود. این دو با اتهام همکاری و جاسوسی برای سازمان اطلاعات ایران روبرو...

دادگاه یک آلمانی افغان‌تبار که به عنوان مشاور و مترجم برای ارتش آلمان کار می‌کرده و همسرش، دوشنبه ۲۰ ژانویه، ۳۰ ماه جدی در شهر کوبلنتس، در غرب آلمان برگزار می‌شود. این دو با اتهام همکاری و جاسوسی برای سازمان اطلاعات ایران روبرو هستند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از دادگاه عالی کوبلنتس این فرد که ۵۱ ساله است به "یک مورد جدی خیانت" و "انتقال اطلاعات محرمانه دولتی آلمان به ایران" در دستکم ۱۸ مورد متهم شده است.

این فرد که از او به عنوان عبدالحمید. س یاد می‌شود، ژانویه سال گذشته و پس از بازگشت از یک سفر خارجی که گفته شده برای انتقال اطلاعات بوده، بازداشت شده است. همسر ۴۰ ساله او، آسیه، نیز با اتهامات مشابهی روبرو است.
مقامات دادگاه کوبلنتس می‌گویند که آسیه. س هم متهم است که از ابتدا از فعالیت‌های جاسوسی شوهرش آگاه بوده و با سرویس اطلاعات و امنیت ایران همکاری داشته است.

سال گذشته، بهرام قاسمی، سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران در واکنش به خبر دستگیری یک تبعه آلمانی - افغان به اتهام جاسوسی برای ایران، هرگونه ارتباط این فرد با ایران را رد کرده بود و این مساله را تلاش کسانی برای "تخریب رابطه ایران و اروپا" برشمرده بود.
به گزارش بی بی سی، او گفته بود که از شنیدن این خبر تعجب نمی‌کند و افزود: "بارها گفته‌ایم روابط کهن و دیرینه ایران و بسیاری از کشورهای اروپایی بویژه اعضای اروپایی برجام، دشمنان و معاندینی دارد که از هر کوشش، اتهام و ادعایی برای تیره‌کردن این روابط فروگذار نمی‌کنند."

پیشتر سایت اشپیگل آلمان گزارش داده است که فرد مظنون که سال‌ها جاسوسی می‌کرده به اطلاعات حساس و طبقه‌بندی شده از جمله اسناد مربوط به ماموریت نظامی آلمان در افغانستان دسترسی داشته است.
این شخص سال‌ها به عنوان مترجم و مشاور فرهنگی در یک پادگان ارتش آلمان در شهر دیئون، در نزدیکی شهر کوبلنتس کار می‌کرده است.

اطلاعات زیادی از طرف مقامات آلمانی منتشر نشده است و وزارت دفاع آلمان گفته بود که از رسیدگی به یک پرونده جاسوسی در ارتباط با ارتش آگاه است اما اطلاعات بیشتری به رسانه‌ها نداده است.
انتظار می‌رود که بخش زیادی از جلسه دادگاه این فرد و همسرش به شکل غیرعلنی برگزار شود.

در صورت گناهکار شناخته شدن عبدالحمید با حکم زندان دستکم ۱۵ سال روبرو خواهد شد. همسر او با حکم ۱۱ سال زندان روبرو است.
نشریه آلمانی اشپیگل در گزارشی نوشته است که در سال ۲۰۱۷، سرویس ضد جاسوسی ارتش آلمان (MAD) دریافته بود که یک جاسوس در ارتش آلمان وجود دارد.

پس از آن مسوولان سرویس ضد جاسوسی آلمان به عبدالحمید. س. مشکوک می‌شوند و متوجه می‌شوند که سفرهای او به برخی از کشورهای خاص اتحادیه اروپا همزمان با سفرهای ماموران ارشد اطلاعاتی ایران بوده است.
بر اساس این گزارش، سرویس ضد جاسوسی آلمان در اختیار عبدالحمید اطلاعات غلط قرار میدهد تا درباره جاسوسی او اطمینان حاصل کند و پس از لو رفتن این اطلاعات درباره همکاری او با ایران مطمئن می‌شود.
سرویس ضد جاسوسی ارتش آلمان یافته های خود را در بهار سال ۲۰۱۸ به عنوان پرونده امنیت ملی در اختیار دادستانی فدرال آلمان قرار می‌دهد.

به گزارش اشپیگل عبدالحمید به مکالمات رادیویی و پیامهای طالبان دسترسی داشته است. اما این نشریه "تردید دارد" که عبدالحمید به اطلاعات طبقه بندی شده درباره عملیات نظامی و اعزام نیروهای ارتش آلمان به افغنستان دسترسی داشته است.
سازمان اطلاعات داخلی اداره فدرال پاسداری از قانون اساسی آلمان (BfV) می‌گوید که ایران و چین و روسیه سه کشوری هستند که بیش از همه در آلمان فعالیت‌های جاسوسی دارند.
این سازمان در گزارشی می‌گوید که سازمان‌های اطلاعاتی ایران "به طور مداوم به دنبال منابعی هستند که بتوانند نیازهای اطلاعاتی رژیم ایران را تامین کنند."

ماه سرطان سال ۱۳۹۷، مقام‌های قضایی و اطلاعاتی بلژیک اعلام کردند که یک دیپلمات سفارت ایران در وین در ارتباط با پرونده طراحی بمب‌گذاری در گردهم‌آیی مجاهدین خلق در پاریس در آلمان بازداشت شد.
دو سال پیش پولیس آلمان در عملیاتی خانه‌ها و دفاتر ده نفر را که می‌گفت به جاسوسی برای ایران مظنون هستند جستجو کرد.
در سال ۲۰۱۶ هم دادستانی آلمان دو ایرانی را به جاسوسی علیه سازمان مجاهدین خلق، از سازمان‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران، متهم کرد. یکی از این افراد دادگاهی در برلین به دو سال و چهار ماه زندان محکوم شد.

کد (9)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل