با دست خالی نمی توان جاده‌ ها را ایمن کرد


با دست خالی نمی توان جاده‌ ها را ایمن کرد

تصادفات جاده‌ای از مهم‌ترین قاتلان مردم ایران است. قاتلی که آلت قتاله‌اش، خودرو، جاده‌های ناایمن و گاهی خطای انسانی و رانندگی مناسب هستند. اما در این میان شاید بتوانیم وضعیت نامطلوب جاده‌ای در کشور را تا حدودی بهبود ببخشیم.

نمایندگان مجلس معتقدند بودجه ناکافی و عدم برنامه‌ریزی صحیح در نحوه هزینه‌کرد بودجه اختصاص‌یافته ازجمله عواملی است که باعث می‌شود وضعیت جاده‌ها در کشور به شرایط مطلوب خود نزدیک نشود.

از نبود حریم تا جای خالی علائم رانندگی

جاده‌های ناایمن و نقاط‌ حادثه‌خیز، مشکل امروز و دیروز نیست، سال‌هاست جاده‌ها به‌دلیل شرایط نامناسب ازجمله عوامل تصادفات و مرگ‌ومیرها نیز به‌عنوان مقصر و متهم معرفی می‌شوند.

محمدرضا بادامچی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ایران، در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» در این باره گفت: «تصادفات جاده‌ای به عوامل متعددی وابسته است، از خستگی و خطاهای راننده که بگذریم، باید اذعان کنیم وضعیت جاده‌ای در کشور اصلا مطلوب نیست.»

وی تاکید کرد: «اگر میانگین طول جاده‌های کشور 400 کیلومتر باشد، شاید به جرأت بتوانیم بگوییم حدود 50درصد این جاده‌ها وضعیت مطلوبی ندارند.»

نماینده مردم تهران در تشریح وضعیت نامطلوب جاده‌ها گفت: «بسیاری از جاده‌ها دارای علائم ترافیکی و خط‌کشی نیستند یابرخی جاده‌های دوطرفه به‌دلیل ساخت‌وسازها، یک‌طرفه می‌شوند.»

به‌گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی بسیاری از تصادفات جاده‌ای در کشور به‌خصوص در اتوبان‌ها به دلیل نور خودروهای طرفین جاده‌ها رخ می‌دهند. به‌دلیل نزدیکی حریم جاده‌های رفت‌وبرگشت؛ نور خودروهای در مسیر برگشت، راننده خودرو در مسیر رفت را آزار می‌دهد و او مسیر خود را به وضوح نمی‌بیند.»

مقصر تنها رانندگان نیستند

نیروی انسانی، در عمده تحلیل‌ها و بررسی‌ها نقش اصلی و محوری را دارد و در نهایت اصلاح این مولفه به انجام کارهای فرهنگی یا افزایش جرایم منتهی می‌شود. مواردی که تاکنون تاثیرشان در کاهش سهم نیروی انسانی، چندان پررنگ نبوده و نتوانسته است رتبه این مولفه را جابه‌جا کند.

وی تاکید کرد: «عواملی که بر شمردیم به‌این دلیل نیست که بگوییم خودروهای ما ایمنی کافی دارند و مناسب حرکت در جاده‌ها هستند.»

بادامچی ادامه داد: «خستگی و رانندگی ناایمن رانندگان نیز از عوامل تاثیرگذار در تصادفات جاده‌ای هستند؛ اما نمی‌توان همه تقصیرات را به گردن رانندگان انداخت.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی با مقایسه جاده‌های استاندارد کشور با جاده‌های ناایمن در شهرهای بزرگ گفت: «ما جاده ایمن در کشور کم نداریم. اتوبان‌ها از مواردی هستند که استاندارد کافی دارند؛ تعداد آن‌ها در مقایسه با جاده‌ها و مسیرهای ایمن اتفاقا در استان‌های بزرگ مانند استان‌های شرقی و جنوبی کشور کم نیستند.»

این نماینده مجلس در ادامه با برشمردن راهکارهایی گفت: «از منابع مالی که بگذریم، سهم آموزش را نباید فراموش کرد. رسانه‌ها با بیان این موضوع بسیار تاثیرگذراند. زیرا این اقدام می‌تواند هم جنبه آموزشی و هم نقش پیگیری از ارگان‌ها برای ایمن‌سازی جاده‌ها را داشته باشد.»

بادامچی ادامه داد: «مدیریت در بودجه ایمن‌سازی جاده‌ها و چگونگی هزینه‌کرد آن‌ درزمینه ایمنی اهمیت بالایی دارد، ازجمله‌اینکه بودجه صرفا برای حوادث غیرمترقبه مانند تصادفات هزینه نشود و درواقع پیش از سانحه به فکر علاج واقعه کنیم.»

او در پایان تاکید کرد: «منابع مالی نقش بسزا و تعیین‌کننده‌ای دارند، بودجه‌ ما برای ایمن‌سازی کافی نیست و این موضوع را همه نهادها تایید می‌کنند، بنابراین با دست خالی نمی‌توانیم به فکر ایمن‌سازی جاده‌ها باشیم و کاری از پیش ببریم.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کی یف طی یک هفته بیش از 3500 سرباز خود را در محور دونتسک از دست داد