برنامه دیدار رهبر مخالفان ونزوئلا با بورل


برنامه دیدار رهبر مخالفان ونزوئلا با بورل

خوان گوایدو قرار است روز چهارشنبه در بروکسل با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کند.

برنامه دیدار رهبر مخالفان ونزوئلا با بورل

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا قرار است روز چهارشنبه در بروکسل با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کند.

پنجم ژانویه خوان گوایدو تلاش کرد تا وارد ساختمان شورای ملی ونزوئلا، پارلمان این کشور شود که با ممانعت از سوی ماموران امنیتی مواجه شد. گوایدو در تلاش بود تا برای شرکت در رای گیری انتخاب رئیس جدید پارلمان این کشور وارد ساختمان شود. برخی نمایندگان مخالف در اقدامی غیرمنتظره با اعضای حزب سوسیالیست حاکم به رهبری مادورو ائتلاف کرده و لوئیز پارا، رقیب گوایدو را به عنوان رئیس مجلس این کشور انتخاب کردند.

بر این اساس، سردسته مخالفان ونزوئلا که پیشتر رئیس پارلمان بود، در این رای گیری شکست خورد. مخالفان در ونزوئلا مدعی دخالت دولت مادورو و جلوگیری از ورود گوایدو به صحن پارلمان شدند. مقامات غربی این اقدام را یک کودتای پارلمانی نامیدند.

اوضاع در ونزوئلا پس از آنکه خوان گوایدو، سردسته کودتاگران این کشور، در ۲۳ ژانویه سال گذشته خود را رئیس‌جمهور اعلام کرد، متشنج شده است. آمریکا گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت به رسمیت شناخت و پس از آن همه اعضای گروه لیما (سازمان کشور‌های آمریکایی) به جز مکزیک و بیشتر کشور‌های اتحادیه اروپا نیز گوایدو را به رسمیت شناختند. مادورو این اقدام را نوعی تلاش برای کودتا توصیف و روابط دیپلماتیک با واشنگتن را قطع کرده است.

مداخله آمریکا و کشور‌های اروپایی در ونزوئلا پس از این اقدام گوایدو شدت یافت و واشنگتن در طول این مدت تلاش بسیاری برای کودتا در این کشور کرد، اما در نهایت این تلاش‌ها ناکام ماند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان