آتش نشانان عملیات ایمنی و نجات را در مراکز حساس تمرین کردند


آتش نشانان عملیات ایمنی و نجات را در مراکز حساس تمرین کردند

به مناسبت گرامیداشت سومین سال شهادت شهدای پلاسکو، مانور ایمنی آتش‌نشانی در بیمارستان امام‌رضا(ع) در قم برگزار شد.

عباس جعفری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در گفتگو با ایسنا با اعلام برگزاری مانور ایمنی در بیمارستان امام‌رضا(ع) عنوان کرد: در حادثه پلاسکو، تعدادی از نیروهای آتش‌نشانی جان خود را از دست دادند که یاد و خاطره آن عزیزان را زنده نگاه می‌داریم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم افزود: نیروهای آتش‌نشانی، جان‌فشانی‌های زیادی از خود نشان داده‌اند و در مسیر خدمت بارها دچار حادثه می‌شوند، برگزاری این مانورها در جهت افزایش ایمنی و کاهش خسارات و تلفات است.

وی بیان کرد: بیمارستان‌ها نیز همانند بسیاری از سازه‌ها نیاز به تائیدیه ایمنی دارد و یک برند مهم است که امیدواریم در این باره تمامی بیمارستان‌های قم، اقدامات لازم را برای اخذ تائیدیه انجام دهند.

جعفری اظهار کرد: در این مانور، بررسی‌های لازم از بیمارستان امام رضا(ع) انجام شد و به طور کلی از نظر ایمنی در وضعیت خوبی است، ما در تلاشیم مانور با هدف ایجاد آمادگی ذهنی و جسمی پرسنل بیمارستان برای اقدامات لازم در مواقع بروز خطر، فرصت خوبی را مهیا کند.

وی خاطرنشان کرد: نباید تنها منتظر حادثه بود، بلکه ضروری است پیش بینی و پیشگیری در راس امور آتش نشانی و نیروهای فعال در سطح بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز باشد و ایراداتی در کار ماست در مجتمع های خاص و اشکالی دارد استخراج کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم عنوان کرد: در جهت افزایش ایمنی، تیم‌های تخصصی عملیاتی در بیمارستان‌ها، مستقر هستند و این تیم آموزش دیده در بیمارستان به اطفاء حریق می‌پردازند.

وی با انتقاد از بی‌توجهی نسبت به ایمنی سازه‌ها در سطح شهر گفت: در سطح شهر قم با توجه به تاریخی بودن شهر و وجود بناهای قدیمی و تاریخی و به ویژه بازار باید تمهیدات لازم در افزایش ایمنی اندیشیده شود تا در مواقع بروز حادثه بتوان اقدام به اعزام نیروهای آتش نشانی کرد.

جعفری عنوان کرد: در حال حاضر اکثر پاساژها درهسته مرکزی قبل از آئین نامه 2800 ساخته شده و خیلی از مسائل ایمنی در ابعاد مختلف و مسائل سازه‌ای در آن رعایت نشده است و نیاز به بازنگری برای ایمنی داریم.

وی بیان کرد: آتش نشانی در این زمینه بررسی‌های زیادی انجام داده و تعداد زیادی از مراکز ناایمن را شناسایی کرده‌ایم و مکاتباتی برای رفع این مشکلات شده است، در بسیاری از مجتمع‌های مسکونی بیش از 3 هزار نفر ساکن هستند اما حتی برای ورود آتش نشانی،سردرب‌های مناسبی طراحی نشده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی قم اظهار کرد: ما از مسئولان تقاضا داریم در طراحی ساختمان‌ها، از آتش‌نشانی نظر بگیرند، در حال حاضر برای 6 آیتم مهم از شورای شهر و فرمانداری و استانداری مجوز نظارت گرفتیم و 5 آیتم دیگر برای تامین ایمنی شهر به شورای شهر قم فرستاده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: این 6 آیتم شامل پله های فرار و خروج و جانمایی معماری و سازه و روشنایی در مواقع خروج است که امیدواریم مصوب شود.

همچنین محمد اسماعیلی رئیس بیمارستان امام رضا(ع) در قم در این گفتگو بیان کرد: این مانور با مشارکت آتش‌نشانی و با همکاری پرسنل بیمارستان انجام شد تا آمادگی بیشتری نسبت به شرایط در نیروها ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در مانور ایرادات و اشکالات در امور به خوبی مشخص می‌شود و نیروها وظایف یکدیگر را بهتر می شناسیم و سیستم‌ها به دقت بررسی می‌شود، به ویژه بیمارستان که دارای شرایط خاصی است با برگزاری مانور می‌تواند عملکرد خود را بهبود بخشد.

اسماعیلی عنوان کرد: بیمارستان امام رضا(ع) در قم تحت نظر تامین اجتماعی، همه غرب شهر قم را پوشش می‌دهد و یک سوم ورودی اورژانس در این جا تخلیه می‌شود و ضریب اشغال تخت بسیار بالاست و برای ارزیابی امکانات نیاز به برگزاری مانور احساس می‌شد

وی گفت: این بیمارستان دارای پد هلی‌کوپتر و امکانات تخصصی در 8 رشته مقیم بوده و نگاه سازمان تامین اجتماعی، توسعه خدمات بیمارستان در خارج از شهر با توجه به نیاز مردم است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد