این 5 گروه بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند


این 5 گروه بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آمار کشوری نشان می دهد حدود نیمی از بیماران دیابتی از بیماری شان اطلاع ندارند و زمانی که به‌دلیل دیگری مانند سکته قلبی یا نیاز به جراحی در بیمارستان بستری می شوند این موضوع مشخص می شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دکتر محمدرضا مهاجر تهرانی اظهار داشت: بیماری دیابت بدون علامت است و فقط با آزمایش خون مشخص می‎شود. به همین‌دلیل توصیه می‎شود افراد در 45 سالگی به بعد، حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند، برای اولین‌بار آزمایش قندخون بدهند و اگر قندخونشان طبیعی بود این آزمایش را هر 3 سال یکبار تکرار کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به شیوع دیابت و اینکه می‎تواند نهفته باشد، امروزه توصیه می‎شود هر بیماری به هر دلیلی در بیمارستان بستری می‎شود حتی اگر سابقه دیابت نداشته باشد حتما یک بار قندخونش بررسی شود و در صورت لزوم تحت درمان قرار بگیرد.

دکتر مهاجرتهرانی همچنین گفت: یکی از علائم بیماری دیابت، پرخوری و پرنوشی است. افراد مبتلا به پرنوشی، پرادراری و پرخوری که وزن کم می‎کنند حتما باید آزمایش دیابت انجام دهند.

وی تاکید کرد: افرادی که سابقه فشارخون یا چربی‌خون بالا یا اضافه وزن یا سابقه ابتلا به دیابت در بستگان درجه1 (پدر، مادر، خواهر و برادر) دارند یا خودشان به دیابت بارداری مبتلا بوده‎اند احتمال اینکه در طول عمرشان به دیابت مبتلا شوند بیشتر است و توصیه می‌شود در سنین پایین‎تر تست غربالگری دیابت برایشان انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: متفورمین خط اول درمان دیابت است و معمولا مشکلی در مورد استفاده از آن وجود ندارد. این دارو در کاهش وزن به افرادی که وزن بالایی دارند کمک می‎کند، اشتها را کم می‎کند،‌ آثار مفیدی روی چربی‎های خون دارد، کلسترول را پایین می‌آورد و آثار مفیدی روی سایر چربی‎های بدن دارد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با تاکید بر اینکه در مبتلایان به دیابت دچار اضافه وزن و چاقی، کاهش وزن نقش موثری در کنترل بیماری دارد، گفت: کاهش وزن با ورزش و رژیم غذایی مناسب می‎تواند قندخون را کنترل و نیاز به دارو و مصرف انسولین را کم کند و در برخی شرایط خاص ممکن است نیاز به مصرف دارو وجود نداشته باشد.

دکتر مهاجرتهرانی درنهایت تاکید کرد: بیماران دیابتی به هیچ عنوان نباید خودسرانه در دوز داروها دست ببرند یا مقدار و نوع انسولین تغییری بدهند چون این کار می‎تواند خطرآفرین باشد. این افراد باید با مراجعه به متخصص غدد و انجام آزمایش‌های لازم، از تنظیم بودن قندخونشان مطمئن شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟