متخصص: مردم با اطمینان خاطر، شیر مصرف کنند


متخصص: مردم با اطمینان خاطر، شیر مصرف کنند

شیراز-ایرنا- متخصص بهداشت مواد غذایی و دانشیار بخش علوم و صنایع غذایی دانشگاه شیراز در مورد مطرح شدن آلودگی شیرهای تولیدی به سم آفلاتوکسین گفت: این موضوع نادرست و غیرکارشناسی است و مردم با اطمینان خاطر از سلامتی شیر و فرآورده‌های آن، این ماده مغذی را مصرف کنند.

دکتر محمدهادی اسکندری، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در چند روز گذشته، صحبت‌های غیر کارشناسی فردی در یک برنامه تلویزیونی، سبب بی‌اعتمادی مردم به سلامت شیرهای صنعتی و در مواردی قطع مصرف لبنیات شده است.
وی ادامه داد: آفلاتوکسین، از سموم قارچی است که در پی رشد کپک‌ها روی مواد غذایی مانند غلات و دیگر خوراکی‌ها پدید می‌آید، اگر خوراک دام کپک‌زده باشد و در شرایط نامساعد نگهداری شود، احتمال تولید سم آفلاتوکسین B، در آن وجود دارد که این سم بسیار خطرناک و سرطان زاست و از این رو انسان باید از مصرف غذاهای کپک‌زده کاملا پرهیز کند.

اسکندری اظهار داشت: هنگامی که خوراک دام آلوده به سم آفلاتوکسن B است و دام آن را مصرف می‌کند، در بدن دام میزان سمیت آن کاهش داده می‌شود و به شکل ترکیبی به نام آفلاتوکسین M، در شیر دفع می‌شود که سمیت آن ۹۰ درصد کاهش یافته است.
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز بیان کرد: اصولا هیچ یک از غذاها، به ویژه خوراک دام، عاری از آلودگی به کپک نیستند و مقداری از آفلاتوکسین M ممکن است در شیر ترشح شود اما آنچه مهم است میزان آن است که از سطح مجاز تعیین شده، بیشتر نباشد.
اسکندری گفت: سطح مجاز برای آفلاتوکسن M۱ در شیر در کشور آمریکا، ۵۰۰ نانوگرم در کیلوگرم، در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایران ۵۰ نانوگرم در کیلوگرم از شیر در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور که متولی سلامت شیر خام است، به طور مداوم میزان آلاینده‌های مختلف از جمله آفلاتوکسین M۱ را در شیر خام تولیدی در نقاط مختلف اندازه‌گیری و پایش می‌کند.
او اضافه کرد: همچنین در چند سال گذشته پژوهشگران بسیاری، این شاخص آلودگی را در شیرهای خام تولید شده در کشور اندازه‌گیری کرده‌اند که نتایج آن برای همگان در دسترس است.

سم آفلاتوکسین در شیرهای تولیدی ایران کمتر از حدمجاز اتحادیه اروپاست
این متخصص بهداشت مواد غدایی بیان داشت: البته برخی از این گزارش‌ها به دلیل استفاده نکردن از دستگاه‌های دقیق و پیشرفته، قابل استناد نیستند اما در مجموع نشان داده شده که میانگین میزان سم آفلاتوکسین M۱ در شیرهای خام تولیدی در ایران کمتر از حد مجاز استاندارد کشور و اتحادیه اروپاست به همین سبب، مصرف بیشتر شیر و فرآورده‌های آن، به مردم کشورمان پیشنهاد می‌شود.
اسکندری افزود: شیر، غذایی کامل و بسیار مغذی است که از آن فرآورده‌های سودمند بسیاری به دست می‌آید و مصرف لبنیات در یک برنامه غذایی مناسب ضروری است.

سرانه مصرف شیر در ایران از میانگین جهانی کمتر است
وی ادامه داد: اهمیت مصرف شیر به حدی است که میزان استفاده از آن، یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورهای جهان محسوب می‌شود.
اسکندری اضافه کرد: برای نمونه، سرانه مصرف لبنیات در کشورهای اسکاندیناوی بیش از ۳۰۰ کیلوگرم برای هر فرد در سال است و این در حالی است که متاسفانه به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، سرانه مصرف شیر در ایران در چند سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و هم اکنون به کمتر از ۶۰ کیلوگرم رسیده است که از میانگین مصرف جهانی هم کمتر است.

کاهش مصرف شیر آسیب‌های جبران ناپذیری دارد
دانشیار بخش علوم و صنایع غذایی دانشگاه شیراز گفت: کاهش مصرف شیر و فرآورده‌های آن، آسیب جبران ناپذیری به رشد کودکان و سلامت بزرگسالان وارد می‌کند که باید در این زمینه به مردم آگاهی بیشتری داده شود.
اسکندری ادامه داد: از سوی دیگر، به دلیل دانش تغذیه‌ای اندک بسیاری از مردم، هرگونه شایعه در فضای مجازی پیرامون سلامت غذا، به سرعت گسترش می‌یابد و اثرات ویرانگری بر آرامش و سلامت ذهنی مصرف کنندگان می‌گذارد.

ظرف روزهای اخیر، طرح ادعاهایی در مورد میزان بالای سم آفلاتوکسین در شیر و فرآورده‌های لبنی آن که از طریق یکی از برنامه‌های صدا و سیما پخش شد، سبب بروز نگرانی‌هایی در جامعه شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران