76 درصد واحدهای صنعتی خراسان رضوی به تصفیه‌خانه فاضلاب مجهز هستند


76 درصد واحدهای صنعتی خراسان رضوی به تصفیه‌خانه فاضلاب مجهز هستند

مشهد- ایرنا- مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: 76 درصد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان به تصفیه‌خانه فاضلاب مجهز هستند و پساب حاصل از آن‌ها تصفیه می‌شود.

مسعود مهدی‌زاده مقدم روز دوشنبه در جریان بازدید از عملیات اجرایی شهرک صنعتی چرمشهر در جاده مشهد - سرخس افزود: هم اکنون هشت تصفیه‌خانه فعال با ظرفیت تصفیه ۱۴ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی فعال است که این ظرفیت در آینده نزدیک به ۲۳ هزار مترمکعب در شبانه روز خواهد رسید.

وی ادامه داد: شهرک صنعتی چرمشهر یکی از مهمترین و تخصصی‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور با اشتغالزایی برای ۲ هزار و ۲۰۰ نفر است که واحدهای صنعتی مستقر در آن در حوزه چرم و صنایع تبدیلی چرمی فعالیت دارد، عملیات اجرایی توسعه و تصفیه خانه برای این شهرک نیز ۸۲ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

وی گفت: حوزه محیط زیست و کاهش آلایندگی واحدهای صنعتی همواره یکی از دغدغه‌های شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی بوده و بر این اساس تلاش شده واحدهای آلاینده به تصفیه خانه فاضلاب یا تجهیزات مشابه مجهز شوند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی افزود: اجرای طرح توسعه تصفیه خانه فاضلاب شهرک چرمشهر از اواسط سال ۱۳۹۶ با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال آغاز شد اما به دلیل افزایش برخی قیمت‌ها، اجرای پروژه با مشکلاتی مواجه شد و بهره‌برداری از آن به تاخیر افتاد که با تلاش‌های انجام گرفته برای تامین هزینه عملیات اجرایی این تصفیه‌خانه، بهره‌برداری از مرحله نخست آن در دهه فجر امسال آغاز می‌شود.

مهدی‌زاده مقدم اظهار داشت: هم اکنون ظرفیت تصفیه در تصفیه خانه فاضلاب چرمشهر یکهزار مترمکعب است که با تکمیل عملیات اجرایی این پروژه ظرفیت آن به سه هزار مترمکعب در شبانه روز افزایش می‌یابد.

وی گفت: واحدهای صنعتی مستقر در چرمشهر همکاری خوبی برای اجرای سیستم پیش تصفیه دارند و بیشتر واحدها اقدامات مختلف از جمله کنترل نمک از مبداء، جداسازی خط لایمینگ، جداسازی پساب کروم و در مجموع کاهش میزان آلایندگی را در دست انجام دارند.

وی افزود: برای صیانت از محیط زیست و حفظ سلامت جامعه با هرگونه توسعه صنعتی بدون در نظر گرفتن محیط زیست مخالف هستیم و با هرگونه آلایندگی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به وجود آید برخورد می‌شود.
شهرک صنعتی چرمشهر در کیلومتر ۳۵ جاده مشهد به سرخس واقع شده و ۱۵۳ هکتار وسعت دارد که فعالیت این شهرک صنعتی با ۶۳ واحد صنعتی و سرمایه‌گذاری یک هزار و ۴۶ میلیارد ریال برای ۲ هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

اراضی تحت اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است که عملیات اجرایی در پنج هزار و ۴۰۰ هکتار آن انجام گرفته و از این میزان ۶۰۰ هکتار به واحدهای صنعتی تعلق دارد.

۲ هزار و ۵۶۹ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی مستقر هستند که در مجموع ۴۳ درصد از واحدهای صنعتی، ۲۳ درصد از سرمایه‌گذاری صنعتی و ۳۹ درصد از اشتغال صنعتی استان را در اختیار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر