سیل سیستان و بلوچستان فروکش کرد اما مشکلات سیلزدگان همچنان ادامه دارد


سیل سیستان و بلوچستان فروکش کرد اما مشکلات سیلزدگان همچنان ادامه دارد

زاهدان ایرنا- همین یکشنبه هفته گذشته بود که باران‌های سیل آسا در سیستان و بلوچستان پایان یافت اما مشکلاتی که از خود به جا گذاشت، آنقدر زیاد است که 200 هزار سیل‌زده هنوز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و چشمشان به یاری و همت همنوعان است.

به گزارش ایرنا از مخابره شدن خبر سیل در سیستان و بلوچستان بیش از یک هفته می‌گذرد. سیلی که به گفته استاندار سیستان و بلوچستان در هر ثانیه ۳۰ هزار و ۹۸۷ متر معکب آب آورد و در مجموع یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون متر معکب آب وارد رودخانه‌های جنوب این استان شد. این سیل ناشی از بارش هایی بود که به گفته هواشناسی قوی‌ترین سامانه بارشی در سالجاری است و در طول دو روز آنقدر بارید تا سدهای جنوب استان را سرریز و رکوردهای بارندگی را جا به جا کرد.
متوسط بارندگی بلند مدت سیستان و بلوچستان ۱۱۳ میلی‌متر بود اما طی ۲روز، میانگین بارش‌ها به ۱۲۵ میلی‌متر رسید و ۱۱ درصد نسبت به بلند مدت افزایش یافت.
مرور این آمار و ارقام تا حدی می‌تواند گویای بحرانی بی‌سابقه در محرومترین استان کشور باشد. استانی با زیرساخت‌های ضعیف و مشکلاتی فراوان که حالا این سیل بر عمق مشکلاتش افزوده و بیش‌از پیش توجه و تدبیر مدیران و مسوولان را می‌طلبد.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان سیل اخیر سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف زیربنایی، کشاورزی و واحدهای مسکونی خسارت وارد کرده است.

سیلاب به ۲۰ هزار خانه آسیب زد
طی ۲ روز سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان بیش از ۲۰ هزار خانه خسارت دید و ۲۰ هزار خانوار در سرمای زمستان بی خانمان شدند.
شاید گستردگی همین خسارت‌ها بود که پای نیمی از اعضای هیات دولت و برخی مسوولان رده بالای کشوری و لشکری را به این استان باز کرد. از رییس قوه مجریه و مقننه گرفته تا فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای همدردی با مردم سیلزده به سیستان و بلوچستان آمدند تا از نزدیک مشکلات آنان را ببینند.
شاید تنها یک جمله از میان سخنان رییس جمهوری برای نشان دادن مشکلات مردم سیستان و بلوچستان کافی باشد وقتی در جمع سیلزدگان کنارک گفت: از مشکلات‌تان،از وضع نامناسب راه‌ها و آب آشامیدنی گرفته تا فقر و محرومیت آگاهم و به احترام شما مردم صبور و رنج‌کشیده تمام‌قد می‌ایستم. در کنارتان ایستاده‌ام، نه فقط برای عبور از بحران سیل، که ان‌شاالله تا زمان رفع همه مشکلات و آبادانی کامل این دیار.
علاوه بر رییس جمهوری؛ رییس دفتر رییس جمهوری و وزرای کشور، راه و شهرسازی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی،فرمانده کل سپاه پاسدران، فرمانده نیروی زمینی سپاه، دبیرکل جمعیت هلال احمر، رییس ستاد پیشگیری و بحران کشور، رییس سازمان بسیج مستضعفان، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به منظور بازددی از مناطق سیلزده به جنوب سیستان و بلوچستان سفر کردند.
همه این سفرهای مسوولان با همراهی و همدردی مردم ایران زمین همراه بود چرا که هر روز کمک‌های مردمی و انسان دوستانه از گوشه و کنار ایران به دست مردم سیستان و بلوچستان میرسید اما پس از گذشت یک هفته و فروکش کردن آب سیلزدگان این استان همچنان با کمبودها و مشکلات متعددی از جمله تامین آب آشامیدنی سالم، غذا، پتو و لوازم زندگی مواجه هستند و راه ارتباطی برخی روستاها همچنان قطع است.

۲۰۰ هزار سیلزده در سیستان و بلوچستان نیازمند امدادرسانی هستند
نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که از هفته گذشته برای بررسی مشکلات سیل زدگان به این استان آمده روز دوشنبه در گفت وگو ایرنا اظهار داشت: مشکلات مردم سیلزده بسیار زیاد است، حدود ۲۰۰ هزار نفر و بیش از ۹۰۰ روستا تحت تأثیر سیل هستند و راه ارتباطی حدود ۳۰ روستا قطع است.
سعید لک افزود: مشکلی که امدادرسانی به سیل زدگان را سخت می‌کند، فاصله زیاد روستاهاست. بیشترین خسارت سیل زدگان از بین رفتن محصولات کشاورزی و دام آنهاست. آبگرفتگی زمین‌های کشاورزی انواع محصولات از جمله هندوانه و موز را از بین برده است.
وی افزود: در بسیاری از مناطق زمین شکاف برداشته و از هم باز شده است. راه‌های ارتباطی از بین رفته و خیلی جاها آسفالت روی جاده باقی‌مانده اما زیر آن کاملا خالی شده و اگر خودرویی از روی جاده رد شود، ممکن است با فروریختن جاده سرنشینان آن آسیب ببینند.
نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از مشکلات مردم این استان، دسترسی پایین به آب شرب سالم است. طبق آمارها حدود ۲۳ درصد مردم مناطقی که اکنون درگیر سیل هستند به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.

وی ادامه داد: نیروهای امدادگر با همکاری وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها تلاش زیادی دارند که آب بطری شده در اختیار سیلزدگان قرار دهند و ماموران بهداشتی نیز بر افزایش کلرزنی آب نظارت دارند اما به طور کلی تامین آب آشامیدنی سالم در زمان عادی نیز برای بسیاری از مردم این منطقه مشکل است.
لک اضافه کرد: در شرایط عادی و قبل از سیل در بسیاری از روستاها آب را در آب انبارها ذخیره و مصرف می کنند و اکنون به علت سیل بسیاری از آب انبارها نیز از بین رفته است.

حل معضل سیل در سیستان و بلوچستان نیازمند کمک ملی است
نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: وسعت خرابی‌ها در مناطق سیلزده بسیار زیاد است. رسیدگی به آن بیش از توان استان سیستان و بلوچستان است و کمک به حل این معضل نیازمند حمایت و کمک ملی است.

وی افزود: مشاهدات تیم وزارت بهداشت حاکی از این است که جبران این خسارت‌ها کار طولانی می‌طلبد و با امدادها و کمک‌های مقطعی یک یا دو ماهه مشکلات مردم سیلزده حل نمی‌شود و برنامه ریزی دقیق میخواهد.
لک گفت: مردم سیلزده نگران و از نبود آب شرب سالم و کافی گله مند هستند، امکان استحمام ندارند. بسیاری از بیمارانی که از قبل دچار بیماری‌های زمین‌های هستند درخواست دارند که برای درمانشان به آنها کمک شود. اقلام بهداشتی مثل شیرخشک نیز از جمله نیازهای مردم سیل زده است.
وی بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان شب های بسیار سردی دارد، بسیاری از مردمی که خانه های خود را در سیل از دست داده اند در فضای باز می‌خوابند، بسیاری از آنان لباس، پتو و امکانات زندگی خود را از دست داده اند و نیازمند پتو و لوازم گرمایشی هستند.
نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: مشکل دیگری که مردم از آن گله دارند، این است که بسیاری از مدارس از بین رفته و جاهایی که مدارس دایر است نیز دانش آموزان لوازم التحریر ندارند.
وی افزود: از نظر بیماری‌ها فعلا با اپیدمی و شیوع بیماری واگیر مواجه نیستیم و اقدامات کنترلی برای جلوگیری از شیوع بیماری ها انجام شده است. موارد معدودی از سرماخوردگی یا اسهال ممکن است وجود داشته باشد اما فعلا شیوع و همه گیری بیماری خاصی دیده نمی شود.
لک اظهار داشت: در یکی از جاهایی که برای بازدید رفتیم با یک در خانه مواجه شدیم که تمام اطراف آن به علت سیل از بین رفته بود و اطراف آن فقط زمین مسطح بود.
همچنین محمد اسماعیل مطلق مشاور معاونت بهداشت وزارت بهداشت پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از خطر حیوان گزیدگی از جمله مار و عقرب گزیدگی و شیوع بیماری های پوستی، اسهال و بیماری های گوارشی پس از فروکش سیل خبر داده بود.

زندگی مردم به مخاطره افتاده و نیاز به امدادرسانی دارند
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: امدادرسانی به سیلزدگان جنوب این استان تا برگشت شرایط عادی باید با قوت ادامه داشته باشد زیرا زندگی مردم به مخاطره افتاده و نیاز به امدادرسانی دارند.
احمدعلی موهبتی اظهار داشت: اقدامات انجام شده به روستاهایی که در معرض سیل قرار گرفتند با توجه به میزان خسارت و نبود راه دسترسی کافی نیست و باید بیشتر شود.
وی ادامه داد: امدادرسانی به وسیله بالگرد در جنوب سیستان و بلوچستان محدود است و انجام خدمات و توزیع اقلام به سختی انجام می‌شود.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تصمیم بر آن شد که با استفاده از تراکتور و ماشین آلات سنگین به روستاهایی که امکان دسترسی با این وسایل وجود دارد کمک رسانی انجام شود.
وی با بیان اینکه امدادرسانی به روستاهای آسیب دیده باید همچنان ادامه یابد افزود: آنچه که مهم و ضروریست ترمیم زیرساخت‌ها و راه‌های دسترسی در جنوب سیستان و بلوچستان است.
موهبتی حفظ جان انسان‌ها را اولویت کار در حوادث غیرمترقبه دانست و گفت: در سیل اخیر علی‌رغم گستردگی آسیب‌ها و حجم بالای سیلاب به همت مردم و با برنامه‌ریزی مسوولان جان انسانی به مخاطره نیفتاد و این موضوع بسیار ارزشمند است.
استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: فعالیت‌های حوزه امدادرسانی با هماهنگی ستاد مدیریت بحران شهرستان‌ها، فرمانداری‌ها و هلال احمر انجام تا از تجمع و خلل در امدادرسانی جلوگیری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس