2 مرکز جمع‌آوری دانه برای پرندگان مهاجر در مهاباد راه‌اندازی شد


2 مرکز جمع‌آوری دانه برای پرندگان مهاجر در مهاباد راه‌اندازی شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: 2 مرکز جمع‌آوری دانه برای پرندگان مهاجر با همکاری تشکل‌های زیست محیطی در این شهرستان راه‌اندازی شد.

فاروق سخنور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به علت برودت هوا و بارش برف قسمت‌های زیادی از سطح تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد دچار یخ‌زدگی شده و به همین علت پرندگان بومی و مهاجر این تالاب با کمبود مواد غذایی مواجه هستند.

وی اضافه کرد: با همکاری انجمن‌های زیست محیطی این شهرستان برای جمع‌آوری گندم و دانه برای این پرندگان، ۲ مکان در اداره محیط زیست مهاباد واقع در خیابان شهید شهریکندی و یک باب مغازه واقع در ابتدای خیابان فلسطین ایجاد شده تا کمک های مردمی را جمع آوری کنند.

وی اظهار داشت: اهالی تعدادی از روستاهای اطراف این تالاب نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

«سخنور» افزود: دانه‌های جمع‌آوری شده با همکاری علاقه‌مندان و دوستداران محیط زیست در قالب یک برنامه مشخص در حاشیه تالاب «کانی‌برازان» برای استفاده پرندگان آبزی و کنارآبزی منتقل می‌شود.

وی از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌های این شهرستان نیز خواست که در این مدت که پرندگان و سایر حیوانات وحشی با کمبود مواد غذایی مواجه هستند، دانه و علوفه اضافی خود را در حاشیه روستا و برای سایر حیوانات وحشی قرار دهند.

وی اضافه کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت‌طلب در شکار گونه‌های با ارزش جانوری نیز مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست و محیط‌بانان این اداره اطلاع دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از پرندگان در این شهرستان نیز گفت: در سال‌های گذشته نیز دوستداران محیط زیست در این شهرستان اقدام به جمع‌آوری دانه و خوراکی برای پرندگان کردند و در بسیاری از مناطق شهر لانه‌های چوبی و پلاستیکی با استفاده از پسماندها درست کردند.

وی با بیان اینکه قدیمی‌ترین تشکل زیست محیطی کشور در مهاباد تاسیس شده است افزود: هم‌اکنون ۱۰ تشکل زیست محیطی در این شهرستان فعال هستند که برخی از آنها در روستاهای حاشیه تالاب از جمله «قره‌داغ»، «خورخوره»، «قلعه‌حسن» و «بفراون» فعالیت می‌کنند.

تالاب «کانی‌برازان» با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود؛ به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد آن این تالاب در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

ورود سامانه بارشی از غرب کشور به آذربایجان‌غربی موجب بارش برف در بیشتر نقاط این استان شده‌است و بارش‌ها تا اواخر امروز تداوم دارد؛ در این مدت ارتفاع برف در برخی مناطق برف‌گیر استان به بیش از نیم متر رسید.

طبق اعلام اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی بارش برف راه دسترسی به ۱۶۴ روستای استان را مسدود کرده که از این تعداد ۳۵ روستا در شهرستان مهاباد واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا