300 میلیون متر مکعب ذخیره آبی در سیلاب سیستان و بلوچستان


300 میلیون متر مکعب ذخیره آبی در سیلاب سیستان و بلوچستان

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک گفت: در 26 حوزه آبخیز (تمامی شهرستان‌ها) سطح استان سیستان و بلوچستان، پروژه‌های آبخیز و آبخوان‌داری انجام شده و با توجه به تمامی اقدامات در سیلاب اخیر بیش از 300 میلیون متر مکعب از حجم سیلاب مدیریت، مهار و ذخیره شده است.

ابوالقاسم حسین پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا اظهار داشت: اقداماتی که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در قالب طرح‌های آبخیزداری دارد متناسب با منابع مالی تخصیص یافته به این سازمان است.

وی ادامه داد: طی برنامه‌های توسعه گذشته، منابع تخصیص داده شده متناسب با گستره وسیع حوزه‌های آبخیز و مشکلات خشکسالی و فرسایش خاک نبوده است.

احتمال وقوع سیلاب در تمامی مناطق کشور

حسین پور با بیان اینکه کشور ما یک کشور سیل خیز با فرسایش بالا است، تصریح کرد: ۱۲۵ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور نیازمند انجام پروژه‌های آبخیزداری و مقابله با فرسایش است که در دو سال اخیر با بودجه‌ای که اختصاص یافت روند مناسب‌تری شده اما با نیاز کشور فاصله داریم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها عنوان کرد: تا کنون عملیات اجرایی ۱۲ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز انجام شده و بخشی از حوزه‌های آبخیز نیز در دست اجرا است که در سال‌های جاری فعال است و این میزان با عدد مطلوب (۱۲۵ میلیون هکتار) همچنان فاصله دارد و ما نیاز به اقدامات بیشتری داریم.

وی افزود: در تلاشیم با قوت و جدیت این فعالیت که مورد تاکید مسؤولان و مردم و متناسب با شرایط اقلیمی کشور است، بیش از گذشته توسعه پیدا کند.

حسین پور در ادامه اظهار داشت: در اکثر مناطق کشور احتمال بروز سیلاب وجود دارد و پدیده تغییر اقلیم نیز بارش‌های شدیدی را پدید آورده است. در این سال‌ها سطح پوشش برف کاهش پیدا کرده اما باران‌های رگباری با شدت بالا افزایش پیدا کرده است که این موضوع وضعیت سیلاب را تشدید می‌کند.

اختصاص ۸۳ میلیارد تومان بودجه به انجام آبخیزداری در استان سیستان و بلوچستان

مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها عنوان کرد: استان سیستان و بلوچستان با توجه به شاخص‌های توزیع منابع جزو استان‌هایی است که سهم خوبی از منابع اعتبارات آبخیزداری و آبخوان‌داری دارد. زیرا در زمره شاخص‌های ۱۰ گانه متناسب با وضعیت حوزه‌های آبخیز کشور اعم از شاخص سیل و شاخص خشکسالی قرار دارد.

وی ادامه داد: از تمامی ردیف‌ها اعم از اعتبارات ملی و استانی ۸۳ میلیارد تومان منابع مالی برای اجرای طرح‌های کنترل سیلاب، آبخیزداری و آبخوان داری برای استان سیستان و بولچستان در اختیار داشته‌ایم.

حسین پور اظهار داشت: در استان سیستان و بلوچستان ۴ پروژه پخش سیلاب به صورت عمده اجرایی شد که آب را به درون زمین نفوذ داد. در صورت نبود طرح‌های آبخیزداری در ۲۶ حوزه خسارات تشدید و حجم ۳۰۰ میلیون متر مکعب نیز به چرخه بازمی‌گشت.

۱۰ درصد سطح استان سیستان و بلوچستان آبخیزداری شده است

مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان یکی از خواستگاه‌های آبخیزداری است که معیشت و سکونت مردم در این استان خشک با پروژه‌ها عجین شده است.

وی ادامه داد: انواع سامانه‌های آبخیزداری سنتی در این مناطق نظیر هوتک‌ها، بگارها و خوشاب‌ها در سطح استان فعال و به عنوان واحدهای معیشت مردم منطقه است که از نزولات آسمانی و جمع آوری سیلاب‌ها به منظور امکان تولید کشاورزی و فعالیت برای آن‌ها فراهم شده است.

حسین پور اظهار داشت: با توجه به سطح گسترده استان و منابع در اختیار حدود ۱۰ درصد فعالیت آبخیزداری انجام شده در حالی که سطح وسیعی از استان نیازمند انجام فعالیت است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها در ادامه گفت: زمانی که نزولات جوی به دلیل تغییرات اقلیمی بیش از حد مجاز و ظرفیت عبور پروژه‌های آبخیزداری می‌شود نیازمند رعایت برخی نکات برای کاهش خسارت است.

وی ادامه داد: در این شرایط نیاز است که به حریم رودخانه‌ها تجاوز نکرده و از ساخت و سازهای غیر مجاز در مسیل‌ها جلوگیری شود تا خسارات کاهش پیدا کند اما در وقایع حدی و بارش‌های بسیار بالا باید تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و ضوابط مربوط به ساخت و ساز، مکان یابی فعالیت‌ها، استقرار راه‌ها را رعایت کرده و به طور کلی به سمت هم زیستی با سیلاب پیش برویم.

حسین پور عنوان کرد: اگر ما به حریم سیلاب تجاوز نکنیم، سیلاب می‌تواند در چرخه طبیعت اثرات مثبتی داشته باشد که برای طبیعت و منابع زیر سطحی مفید است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران