قدرت باروری زنان، چطور آن را حفظ کنیم؟


قدرت باروری زنان، چطور آن را حفظ کنیم؟

اگر از سلامت عمومی بدن خود اطمینان دارید، باز هم لازم است به طور منظم و در فواصل مشخص برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید.

اگر شما جز کسانی هستید که به تازگی صاحب فرزند شده اید و یا زوجی هستید که به دلایل مختلف مانند مشکلات تحصیلی، شغلی و یا حتی اقتصادی هنوز تصمیم نگرفته اید باردار شوید اما نگرانید از این که چند سال بعد نتوانید باردار شوید ادامه این مطلب را مطالعه نمایید. در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: چکاپ های دوره ای، کنترل وزن، داروهای مضر، غذای سالم.

چکاپ های دوره ای
اگر از سلامت عمومی بدن خود اطمینان دارید، باز هم لازم است به طور منظم و در فواصل مشخص برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید. بررسی سیستم قلبی _ عروقی، کنترل منظم فشار خون، بررسی های خونی از نظر کنترل قند خون، چربی، هورمون های تیروئیدی و کم خونی و از همه مهم تر بررسی عملکرد دستگاه تناسلی از نظر وجود عفونت های احتمالی شما را نسبت به سلامت بدن خود آگاه تر کرده و در صورت وجود مشکل یا بیماری سبب می شود که زودتر به دنبال اقدامات درمانی باشید.
برخی بیماری ها باعث اختلال در باروری می شوند. انجام آزمون های دوره ای بررسی وضعیت دهانه رحم که به نام پاپ اسمیر معروف است شما را از این موضوع آگاه می کند که دچار مشکلاتی مربوط به دهانه رحم و رشد سلول های غیر طبیعی نشده اید.

کنترل وزن
یکی از راه های حفظ باروری کنترل و حفظ وزن ایده آل است. اگر دچار اضافه وزن و یا مبتلا به چاقی هستید و یا اگر وزن شما زیر وزن طبیعی می باشد ممکن است در بارداری دچار مشکل شوید.
افزایش سطح چربی های بدن طوری که ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر از حد طبیعی باشد روی هورمون های موثر در بارداری از جمله استروژن تغییر ایجاد کرده و با تاثیر روی قاعدگی بر باروری اثر می گذارد. همچنین لاغری بیش از اندازه هم به همین نسبت سبب کاهش توان باروری می شود.

داروهای مضر
بسیاری از داروها از جمله آمفتامین ها و مواد مخدر با کاهش میل جنسی و نارسایی در مرحله ارگاسم، روابط جنسی و اشکال در نعوظ و تغییرات هورمونی با باروری تداخل دارند. استروئیدهای آنابولیک که برای شکل گیری توده های عضلانی توسط بعضی ورزشکاران استفاده می شود، می تواند توان باروری را کاهش دهد. داروهایی مانند مسدود کننده های کانال کلسیم (برای کنترل فشار خون) تسکین زخم معده، داروهای ضد افسردگی و روان درمان ها می توانند بر باروری تاثیر گذارند.

غذای سالم
اگر اهل غذاهای آماده، چرب، شور و شیرین هستید باید بدانید که این غذاها علاوه بر این که ممکن است برخی مواد سرطان زا را به بدن شما وارد کند، می توانند سبب بروز بسیاری از بیماری هایی شوند که ناشی از چاقی و اضافه وزن بعد از مصرف آن هاست. کمبود مواد مغذی احتمال باروری را کاهش می دهد. ویتامین ها نقش مهمی در یک باروری خوب دارند. سعی کنید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و اگر عادت غذایی نا مناسب دارید آن را اصلاح کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...