اقدامات وزارت دفاع در مناطق سیل‌زده هرمزگان و سیستان و بلوچستان


اقدامات وزارت دفاع در مناطق سیل‌زده هرمزگان و سیستان و بلوچستان

تهران- ایرنا- معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع با اشاره به تهیه 6 نقشه ماهواره‌ای توسط سازمان جغرافیایی این نیرو برای تسریع در روند امدادرسانی به مناطق سیل‌زده جنوب شرق کشور گفت: این معاونت با اعزام نیروهای فنی و مهندسی و اعزام ماشین‌آلات سبک و سنگین راهسازی و تامین اقلام معیشتی به کمک سیل‌زدگان شتافت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت دفاع، امیر سرتیپ شعبانیان روز دوشنبه اظهار داشت: همزمان با حادثه سیل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان وزارت دفاع برابر دستور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مبنی بر تسریع در روند امدادرسانی و ارائه خدمت به هموطنان آسیب دیده امکانات خود را به منطقه گسیل کرد.

وی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی همواره در جهت صیانت از حریم کشور از هیچ تلاشی فروگذار نکردند، اظهار داشت: وزارت دفاع و نیروهای مسلح علاوه بر تأمین امنیت کشور و مردم، در حوادث رخ داده و بحران‌های اجتماعی نیز با حضور خود و گسیل امکانات به مناطق آسیب‌دیده در کنار مردم بوده‌اند.

معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در همین راستا با اشاره به اقدامات معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع افزود: برابر نیاز سنجی‌های دقیق و کارشناسانه، این معاونت با اعزام نیروهای فنی و مهندسی و اعزام ماشین‌آلات سبک و سنگین راهسازی به کمک سیل‌زدگان شتافت.

شعبانیان بیان کرد: معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع براساس آسیب‌شناسی‌های انجام شده و هماهنگی‌های لازم با ستاد بحران منطقه بلافاصله ماشین‌آلات سنگین وزارت دفاع از جمله لودر، گریدر، بیل مکانیکی و کمپرسی را جهت انجام عملیات عمرانی از قبیل باز کردن مسیرهای مسدود، ساخت مسیرهای جایگزین و همچنین ساخت پل به مناطق سیل‌زده اعزام کرد.

شعبانیان خاطرنشان ساخت: امداد به ماشین‌های عبوری، تعمیر خط شاه لوله آب اصلی سه روستا و همچنین آبرسانی به روستاهای آسیب دیده از جمله اقدامات این معاونت در راستای کمک به هموطنان بود.

وی تصریح کرد: معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع همچنین با اعزام نیروهای متخصص تعمیراتی خود در جهت تعمیر ماشین‌آلات راهسازی و سواری اقدامات لازم را به عمل آورد.

معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع با بیان اینکه تاکنون هزاران بسته حبوبات و اقلام معیشتی و خوراکی به آسیب‌دیدگان تحویل شده است، گفت: سازمان «اتکا» با بسیج امکانات و ظرفیت‌های استانی خود بلافاصله با اهداء این بسته‌های معیشتی به یاری مردم سیل زده شتافت.
شعبانیان با اشاره به تهیه ۶ نقشه ماهواره‌ای توسط سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح یادآور شد: این سازمان با بکارگیری فناوری سنجش از دور و پایش تصاویر راداری و اپتیک، روند تغییرات آب و هوا را در قالب نقشه‌های کاربردی در اختیار دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه جهت تسریع در روند امدادرسانی هر چه بهتر قرار داد.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح جهت تقویت مالی تمامی مراکز درمانی استان‌های درگیر سیل و تسریع در خدمت‌رسانی، تمامی مطالبات مراکز درمانی را به صورت یکجا پرداخت کرد، اضافه کرد: در مرحله اول و تاکنون میلیاردها تومان از مطالبات مراکز درمانی پرداخت شده و در صورت پذیرش و رسیدگی به اسناد درمانی، پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد در این استان‌ها بصورت خارج از نوبت انجام خواهد شد.

معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع تأکید کرد: نیروهای مسلح تا برقراری آرامش و فراهم شدن آسایش کامل مردم آسیب دیده در کنار آنها خواهند ماند و از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

بر این اساس، کمک‌های نقدی و غیرنقدی کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز پس از جمع‌آوری برای مردم آسیب دیده ناشی از سیل ارسال خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بارش باران سیل‌آسا که از شامگاه ۱۹ دی ماه در جنوب و جنوب شرق ایران آغاز شد، سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را تحت تاثیر قرار داد اما در سیستان بلوچستان نه تنها سبب جاری شدن سیل و تخریب زیرساخت‌های استان شد بلکه به دلیل پراکندگی جمعیت، ساکنان ۱۴ شهرستان و ۸۵۰ روستا را تحت تاثیر قرار دارد و راه ارتباطی اغلب روستاها را قطع کرد.

براساس برآوردهای اولیه ۲۰ هزار واحد مسکونی تحت تاثیر سیل بوده و خسارت وارده به زیرساخت‌های استان حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده که به جاده‌ها، تاسیسات آب و برق، بخش کشاورزی، منازل مسکونی و ... آسیب‌زده است؛ افزون بر هفت هزار راس دام در مناطق سیل‌زده تلف شده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری روز شنبه به منظور بازدید از مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان و بررسی روند امدادرسانی و حل مشکلات سیل‌زدگان به این استان سفر کرد.
رییس جمهوری در این سفر یک روزه که شماری از مسئولان کشوری و لشکری و وزیران کابینه نیز وی را همراهی کردند، علاوه بر بازدید از مناطق سیل‌زده، در جلسه ستاد مدیریت بحران استان نیز شرکت کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت