پاییز زرد «فولاد مبارکه» در سایه افت نرخ ها


پاییز زرد «فولاد مبارکه» در سایه افت نرخ ها

پول نیوز - با وجود آن که سودآوری «فولاد» 55 درصد رشد داشته اما؛ کاهش نرخ ها و همچنین افزایش هزینه مواد اولیه موجب افت درآمدزایی در فصل پاییز نسبت به فصول دیگر شد.

پاییز زرد «فولاد مبارکه» در سایه افت نرخ ها

به گزارش واحد تحلیل و ارزیابی پول نیوز (تاپ)، عملکرد 9 ماهه منتهی به آذر سال جاری شرکت «فولاد مبارکه» ختم به 834 ریال سود به ازای هر سهم شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 55 درصدی را به نمایش می گذارد.
این فولادساز در فصل بهار 290 ریال و در تابستان 336 ریال سود برای هر سهم شناسایی کرد اما؛ فصل پاییز را کم فروغ سپری کرد و تنها 208 ریال سودآوری داشت.
یکی از علل افت درآمدهای عملیاتی «فولاد»، کاهش نرخ فروش محصولات در 3 ماهه سوم سال بود که البته در دی ماه نرخ ها کمی بهبود یافته است. برآورد می شود متوسط نرخ فروش محصولات در دوره ۳ ماهه چهارم سال معادل 50720 ریال در هر کیلو گرم باشد.
نگاهی به حاشیه سود ناخالص که بیاندازیم نیز همین وضعیت را مشاهده می کنیم. حاشیه سود 55 درصدی 3 ماهه اول سال، در 3 ماهه دوم به 49 درصد رسید و در 3 ماهه سوم به 38 درصد تقلیل یافت. افزایش هزینه مواد اولیه مصرفی در مدت اخیر یکی از دلایل کاهش حاشیه سود ناخالص به شمار می رود.
این نکته را باید مدنظر داشت که سود حاصل از سرمایه‌گذاری های «فولاد» هنوز در صورت های مالی ننشسته و لحاظ نشده است. بنابراین، در صورتی که این محل درآمدی نیز به صورت های مالی افزوده شود، قطعا رشد بیشترین در سودآوری این شرکت خواهیم دید.
شایان ذکر است که «فولاد» برآورد کرده در فصل زمستان 92 هزار و 714 میلیارد ریال درآمد شناسایی کند و جمع کل مبلغ فروش خود را به رقم 389 هزار میلیارد ریال نزدیک کند.
این شرکت حدود 1350 میلیارد ریال سایر درآمدهای عملیاتی به ثبت رسانده که اغلب مربوط به فروش ضایعات است. علاوه بر این، 2118 میلیارد ریال درآمد متفرقه شناسایی کرده که مربوط به سود فروش اعتباری به مشتریان است.
از سوی دیگر، 3106 میلیارد ریال بابت تسعیر دارایی ها و تسویه بدهی های ارزی، زیان متحمل شده است.
به طور کلی، وضعیت «فولاد» در سال جاری بهتر از سال گذشته بوده و رونق بورس کالا به رشد درآمدها کمک شایانی کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعطیلی مدارس تهران و کرج فردا شنبه 1 اردیبهشت 1403؟