نماینده ولی‌فقیه در فارس: تفکر، نقطه قوت تمدن اسلامی است


نماینده ولی‌فقیه در فارس: تفکر، نقطه قوت تمدن اسلامی است

شیراز-ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با بیان اینکه رشد جامعه در گرو تفکر است، گفت: تفکر آغاز نوسازی تمدن اسلامی محسوب می شود که این نقطه قوت تمدن اسلامی در رقابت با سایر تمدن‌است.

آیت الله لطف الله دژکام دوشنبه در همایش منطقه ای ائمه جمعه اهل سنت جنوب کشور که در مرکز همایش های شهر شیراز برگزار شد، افزود: در جامعه باید از اهل ذکر سوال شود که اگر سوال از اهل ذکر ترویج یابد مردم در مسایل دین و فرهنگ نگاهشان به جای دیگر نخواهد بود.
وی ادامه داد: در حال حاضر نظام بین المللی به دنبال سلطه بر جامعه ماست و در تلاش است تا با برنامه ریزی نگاه مردم را از اهل علم به جای دیگر هدایت کند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: یک مرجعیت برای خود درست کردند و می گویند تمام فکر و اندیشه باید آنجا باشد.
آیت الله دژکام افزود: در دانشگاه های اروپا و امریکا کرسی شناخت دین اسلام را برگزار می کنند و مدرک دکترا در این زمینه ارایه می دهند.
وی ادامه داد: شیعه و سنی باید در کنار هم تلاش کنند تا مرجعیت را در درون کشور داشته باشیم و این مرجعیت را رواج دهیم.
امام جمعه شیراز گفت: تا ۱۵۰ سال گذشته مرکزیت را در دست داشتیم اما این مرکزیت را به گونه ای از دست دادیم که یک نظریه پرداز آمریکایی می گوید در جنگ بین تمدن ها، تمدن مسلمانان نابود می شود؛ آن ها احساس کردند می توانند بین شیعه و سنی اختلاف بیندازند.
آیت الله دژکام با تاکید بر لزوم تلاش برای تقویت اتحاد و انسجام بین امت اسلامی، افزود: باید تمدن اسلامی را با محوریت علمای دین پیش ببریم و قواعدی برای خود تعریف کنیم که در چارچوب این قواعد با نگاه علمی مسایل را بین خود حل کنیم.
وی ادامه داد: باید نگاه ها به درون جامعه اسلامی باشد و هرگاه سوالی باشد علمای دین پاسخگو آن باشند؛ علم ابزاری است که ما را جلو می برد، بدون علم نمی توانیم ذهن مردم را اقناع کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه برای تمدن سازی باید اطلاعات کافی از سایر مذاهب داشته باشیم، گفت: در تاریخ گذشته که در اوجی از تمدن بودیم علما نسبت به نظریه های یکدیگر آشنایی عمیق داشتند که باید این موضوع مدنظر باشد.
آیت الله دژکام افزود: اطلاعات ما باید نسبت به سایر مذاهب به اندازه کافی باشد و محدودیتی در این زمینه برای خود قایل نشویم.
وی در ادامه تبیین دین اسلام برای مردم را از وظایف علمای دین دانست و اظهارکرد: متاسفانه خیلی اوقات مردم آگاهی نسبت به مکتب اسلام به اندازه کافی ندارند، باید در رقابت با سایر تمدن ها تبیین دین با قدرت بیشتری دنبال شود.
وی ادامه داد: تبیین دین آگاهی عمومی ایجاد می کند و این باعث می شود هر کسی وارد کشور شد متوجه شود با مردم آگاهی روبرو است.
وی اضافه کرد: هرچند تلاش هایی برای تبیین دین در جامعه صورت گرفته و می گیرد اما این تبیین به اندازه نیاز نیست.
نماینده ولی فقیه در بخش دیگری از سخنان خود به مساله تفکر اشاره کرد و گفت: در رقابت با تمدن اروپایی با این مساله مواجه هستیم که آن ها می خواهند تفکر را تعطیل کنند.
آیت الله دژکام افزود: تلاش اروپا در پنج قرن گذشته این بوده که تفکر را تعطیل کند چون اگر تفکر کنند می گویند دینشان باطل است در حالی که ما با تفکر به حقانیت دین خود پی برده ایم.
وی ادامه داد: امام راحل خداشناسی را رواج داد که در این زمینه باید راه ایشان را ادامه دهیم.
امام جمعه شیراز گفت: در نقطه حساسی از تاریخ قرار داریم که همه باید تلاش کنیم و به دنیا بگوییم ما جلوتر از همه هستیم؛ باید با برنامه ریزی گام برداریم و کسانی که می خواهند دنیا را به کفر برگردانند را به چالش بکشیم.
نشست منطقه ای ائمه جمعه اهل سنت جنوب کشور یکشنبه در شیراز آغاز شد و دوشنبه با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی مجری کلید اسرار از دختر و همسر جذابش برای اولین بار + بیوگرافی و عکی های خصوصی !