اولویت‌های مهمتری از FATF داریم/ علت لغو سفر ظریف به سوئیس/ حمله به عین‌الاسد بخشی از پاسخ ما ترور سردار سلیمانی بود


اولویت‌های مهمتری از FATF داریم/ علت لغو سفر ظریف به سوئیس/ حمله به عین‌الاسد بخشی از پاسخ ما ترور سردار سلیمانی بود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پاسخ ایران به آمریکا و حمله موشکی به عین‌الاسد بخشی از پاسخ ما ترور سردار سلیمانی بود.

به گزارش مشرق، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه به تشریح رویدادهای دیپلماتیک روزهای گذشته و آینده پرداخت و اظهار داشت: یاد و خاطر تمامی سفرکردگان هواپیمای ۷۵۲ اوکراین را گرامی می‌دارم. روز گذشته روز غزه نماد مقاومت بود و باید این روز و مقاومت مردم فلسطین را گرامی بداریم. باید بگویم که مساله اصلی جهان اسلام فلسطین بوده و ایران حامی آرمان این کشور است از همین رو یاد شهید سلیمانی به عنوان شهید قدس را نیز باید گرامی داشت.

بیشتر بخوانید:

ظریف به سوئیس نمی‌رود

وی ادامه داد: قرار بود آقای ظریف برای نشست داووس به سوئیس برود و علیرغم دعوت حضوری از ایشان، برنامه توافق شده به هم زده شد و بنابراین این سفر انجام نمی‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اخیراً سفرهای خارجی زیادی مسئولان ایرانی به خارج و همچنین مقامات خارجی به ایران را شاهد بودیم که نمونه آن سفر امیر قطر به عنوان اولین سفر ایشان به کشورمان بعد از رسیدن به قدرت بود.

هفته بعد رئیس دومای روسیه به ایران می‌آید

موسوی افزود: همچنین سفر عماد خمیس نخست وزیر سوریه را به ایران شاهد بودیم. هفته بعد نیز رئیس دومای روسیه به ایران می‌رود. وزیر راه نیز امروز به اوکراین رفت و پیام رئیس‌جمهور ما را به رئیس‌جمهور این کشور می‌رسانند.

وی تصریح کرد: همچنین وزیر خارجه ونزوئلا دیشب به تهران آمد و ظهر امروز با ظریف دیدار خواهد داشت. فردا هم یکی از مقامات منطقه به تهران خواهد آمد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آقای ظریف هفته گذشته به هندوستان سفر کردند و در کنفرانس «رایسینا» سخنرانی کرد و در حاشیه با دیدارهای متعدد، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی را تبیین کردند.

موسوی بیان کرد: همچنین هفته گذشته وزیر خارجه پاکستان به تهران سفر کرد و پیرامون مسائل منطقه و کاهش تنش‌ها صحبت شد. آقای ظریف نیز در این مدت حدود ۲۰ تماس تلفنی با همتایان خود از کشورهای مختلف داشت و در مورد مسائل مختلف از جمله سقوط هواپیمای اوکراینی و ترور سردار سلیمانی صحبت کرد.

اجرای یک طرفه برجام از سوی ایران صحیح نیست

وی در پاسخ به اجرای یک طرفه برجام از سوی ایران و بی عملی اروپا و اجرای مکانیسم ماشه از سوی آنها گفت: ما در برجام هستیم و آن را در قبال اقدامات آنها متوازن کرده‌ایم. عبارت اجرای یک طرفه برجام از سوی ما صحیح نیست. ما گفته بودیم که برای بازگرداندن توافق به حالت توازن، گام‌هایی را برخواهیم داشت که آخرین گام آن را برداشتیم. ادعای اروپایی‌ها قابل قبول نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران از ۲۱ ماه قبل مکانیسم حل اختلاف را بر اساس بند ۳۶ فعال کرد. ادعای آنها درست نیست. آنها خود مدعی فعال کردن مکانیسم ماشه هستند ولی استدلال ما این است که اقدام آنها درست نبوده و باید منتظر ماند تا در آینده چه می‌شود.

موسوی در پاسخ به سوالی در زمینه اینکه تهران گفته اگر اروپا ماده ۳۷ را پیگیری کند چه می‌شود، اظهار داشت: ایران به برجام پایبند است. ما تاکنون عملی از سوی اروپایی‌ها ندیدیم که تعهد آنها باشد. گام پنجم گام نهایی تعهدات ما بوده ولی اگر حرف آنها این باشد که اقداماتی انجام خواهند داد، ما گام‌های مؤثری را برخواهیم داشت.

اولویت‌های مهمتری از FATF داریم

وی در مورد پایان مهلت FATF گفت: وزارت خارجه در حال حاضر در این زمینه تصمیم‌گیر نیست. دستگاه دیپلماسی به عنوان دیده بان نظام، اطلاعات را منتقل کرده و جلساتی را مشترکا با نهادهای تصمیم گیری داشتیم و عواقب و نگرانی‌ها را اعلام کردیم. به دلیل مسائل مختلف هنوز به جمع بندی رسیده نشده است و کشور در حال حاضر اولویت‌های دیگری که مهمتر است دارد. ما امیدواریم مصلحت کشور را تصمیم گیران مورد ملاحظه قرار دهند.

حاکمیت و تمامیت ارضی عراق برای ایران مهم است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد شکایت عراق از ایران به دلیل حمله موشکی به عین‌الاسد اضافه کرد: اقدام دفاعی و پاسخ ما به آمریکا به اطلاع دولت و نیروهای مسلح عراق رسیده بود. دلیل شکایت را باید از خود مقامات عراقی پرسید. امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق برای ایران مهم است و ما همواره خواهان عدم دخالت نیروهای خارجی در این کشور بوده و هستیم.

وی افزود: زمانی که ایران به دعوت دولت رسمی عراق برای مبارزه با تروریسم وارد این کشور شد، رسمی بود و خود آنها هم اذعان دارند. نقش ایران در مبارزه با تروریسم بارز است اما این نکته را ما پیشتر گفته‌ایم که از هر جایی به ایران حمله شود، آن نقطه را خواهیم زد و چون مسجل شده بود عین الاسد محل حمله به سردار سلیمانی بود، به آن نقطه حمله کردیم.

موسوی در مورد کاهش تعهدات در سطوح نظارتی برجام تاکید کرد: ما گزینه‌های متعددی داریم که اگر به جمع بندی برسیم، اعلام می‌کنیم.

درباره مسائل غیر از برجام مذاکره نمی‌کنیم

وی در مورد اظهارات بوریس جانسون در مورد توافق ترامپ به جای برجام گفت: توافق با فرد معنا ندارد. ایران با اوباما توافق نکرد. ظریف با جان کری مذاکره نکرد، با نماینده دولت آمریکا مذاکره کرد. وقتی اسم فردی بر روی توافق می‌آید درست نیست. مبنای کار ما برجام است و این توافق درصورتی نجات پیدا می‌کند که دیگر طرف‌ها به آن بازگشته و تعهدات خود را عمل کنند. ایران آمادگی ندارد که در مورد مسائل دیگر و منویات آنها گفتگو کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بی‌عملی اروپا و ناتوانی آنها در مقابل آمریکا و راهکار خروج ایران از بن بست، افزود: در دیدار ظریف با نمایندگان کشورهای اروپایی و به خصوص «جوزف بورل» نقش اروپا را در حفظ برجام یادآوری کرد. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند به رغم تمامی خباثت‌هایی که از اروپا دیده‌ایم، حاضریم گفتگو داشته باشیم. آنها تعهدات خود را باید عمل کنند و ما ابتکارات خود را به اروپا گفته‌ایم. الان توپ در زمین اروپاست و باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند مستقل باشند یا به حرف قلدری مثل ترامپ گوش دهند.

اروپا آزادی سیاسی ندارد

موسوی گفت: ترامپ در چشمشان نگاه می‌کند و می‌گوید اگر «نورد استریم» را اجرا کنید، تحریم می‌شوید که این نشانه ترس اروپا و پذیرش قلدری آمریکا از سوی آنها است. ما از دل برجام راهکارهایی جلوی پای اروپا گذاشته ایم. اروپا آزادی سیاسی ندارد که ابتکارات خود را مستقل عمل کند بلکه باید با آمریکا هماهنگ کند.

اعلام آمادگی سوئیس برای ایجاد کانال بشردوستانه در حوزه دارو

موسوی با اشاره به کانال بشر دوستانه ایران و سوئیس اظهار داشت: کشور سوئیس فارغ از تحولات اروپا و مواضع آمریکایی‌ها، با تعاملاتی که با ما دارد اعلام کرده است که تمایل راه اندازی یک کانال بشردوستانه را داشته و به خصوص در خصوص دارو خواستار همکاری و مراوده شده است. ما در دارو خودکفا هستیم ولی بخشی از داروها که تکنولوژی پیشرفته دارند.

وی درباره واکنش کشورهای عربی به تحولات منطقه و حمله موشکی به عین الاسد گفت: آنها واکنش علنی نداشته‌اند و به آنها ثابت شد که ایران به عنوان قدرتی بزرگ، بلد است که چگونه از خود دفاع کند و دست بسته نیست. به فرمایش رهبری این اتفاق ایام الله بود و تحلیلگران منطقه‌ای و بین‌المللی ابعاد این پاسخ قاطع را تبیین می‌کنند. آنها واکنش‌های غیرعلنی زیادی داشته‌اند.

از دفاع مشروع یمنی‌ها دفاع می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات یمن اضافه کرد: جنگ یمن جنگی نابرابر است که از سویی عربستان آغاز شد که از سوی دیگر این جنگ، مردم مظلوم یمن قرار دارند. در این جنگ دولت، ارتش و انصار الله مجبور به دفاع از خود هستند. این موضوع که انگشت اتهام را به سوی ما نشان دهند، تازگی ندارد. اتهامات وارده را ما رد می‌کنیم و از دفاع مشروع یمنی‌ها نیز دفاع می‌کنیم.

دست اروپا برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت خالی است

موسوی در مورد احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت از سوی اروپا بیان کرد: ما چشم اندازی از این کار نمی‌بینیم. دست آنها خالی است و احتمال موفقیت اروپا در این کار پایین است و با توجه به بالا بودن ریسک بعید است این اتفاق رخ دهد. اگر رخ دهد، ما بلدیم که چگونه جواب دهیم.

وی در مورد کمیته بررسی سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: اینکه از سوی ایران اعلام شد این حادثه بر اثر خطای انسانی صورت گرفته، مهم بود و ما در حال پیگیری هستیم. اقدامات انسانی به سرعت انجام شد و همکاری‌های لازم را انجام دادیم و برای کارشناسان روادید صادر کردیم. یادمان نرود اکثریت جانباختگان ایرانی بودند و ما پیگیر این موضوع هستیم. چند کشوری که اتباعشان در این سانحه فوت کردند نیز ما خدمات کنسولی ارائه می‌دهیم. ما با اوکراین به دلیل مالکیت این هواپیما در حال همکاری حدی هستیم.

هیچ کشوری نباید حادثه سقوط هواپیما را سیاسی کند

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در دیدار با وزیر خارجه کانادا هم تاکید شد که ایران تابعیت دوگانه را نمی‌پذیرد و از این رو جمهوری اسلامی داغدار اصلی فوت هموطنان خود است. مدتی زمان نیاز است تا ابعاد فنی و حقوقی این حادثه مشخص شود و ما در این زمینه همکاری‌های لازم را کرده ایم. سفر روز جاری وزیر راه به اوکراین هم در همین راستا است و توصیه می‌کنیم هیچ کشوری این پرونده را سیاسی نکند.

اقدام سفیر انگلیس تعمدی و مشکوک بود

موسوی در مورد خروج سفیر انگلیس از ایران و تقاضای برخی برای کاهش سطح روابط اظهار داشت: اقدام سفیر انگلیس نامتعارف و خلاف شئون دیپلماتیک بود. از سوی وزارت خارجه به او اخطار و تذکر جدی داده شد. بیانیه رسمی نیز داده شد و مسائل اعلام شد. این کار خلاف مقررات بین‌المللی بود و به‌نظر تعمدی و مشکوک بود. مردم ما با توجه به سوابقی که از این رژیم دارند، مطالبات جدی دارند. مسائل دیپلماتیک آداب خود را دارد که در حال انجام است. ایشان ترجیح داده که ایران را ترک کند که به ما اعلام شده است، این خروج موقت است. در صورت تکرار این حوادث، برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: تمامی دیپلمات‌هایی که در کشور ما هستند، تا جایی که قوانین و مقررات را اجرا کنند، مهمان ما هستند و نباید خلاف مأموریت و شئون دیپلماتیک عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اخراج دو دیپلمات ایرانی از آلبانی گفت: ما احساس می‌کنیم دولت آلبانی پی در پی دچار خطا می‌شود. برخی اتفاقات برای آنها سوءتفاهم ایجاد کرده و اقدام اخیرشان که بدون ارائه مدرک انجام گرفته، غلط بوده است. ما به آنها توصیه کرده‌ایم که نباید روابط خود با ما را به طرف ثالثی گره بزنند. ما اقداماتی را در حال بررسی و به زودی اجرا می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد طرح مجلس برای کاهش سطح رابطه میان ایران و انگلیس، اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی رکن رکین در نظام ماست و نمایندگان در چارچوب وظایف در مورد مسائل مختلف اظهار نظر می‌کنند. اگر تصمیمی گرفته شود، طبق سلسله مراتب نظام وزارت خارجه به اجرا در می‌آورد. اگر مصلحت ایجاب کند کاری صورت بگیرد، بی‌درنگ صورت انجام می‌شود. ما جلوی مجلس را نمی‌گیریم و نمایندگان حق دارند اظهار نظر کنند و دستگاه دیپلماسی تابع تصمیمات نظام است.

موسوی در مورد اخطار سفیر ایران به وزارت خارجه انگلیس بیان کرد: بعد از اعتراض تند ما به دولت انگلیس و احضار سفیر این کشور، آنها نیز سفیر ما را خواستند. سفیر ما هم بیانیه ما به دولت انگلیس را یادآوری کرد. این بیانیه بسیار مهم است و سیاست خارجی ما را تبیین کرده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل مسئول پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی است

وی در مورد پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی گفت: این وظیفه را به نمایندگی دائم کشور در سازمان ملل محول کرده ایم. ما نامه‌های اعتراضی به دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت نوشته ایم. چون این ترور در کشور ثالثی صورت پذیرفته و یک مقام رسمی نظامی این کشور در هم شده، این ترور ابعاد بین‌المللی داشته و دو کشور ایران و عراق در حال پیگیری هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آنچه باید در عراق رخ دهد، از سوی دولت و مردم این کشور است. خواست همه آزادی خواهان جهان خروج بیگانگان از منطقه است و باید این پیگیری حقوقی از سوی دولت و ملت عراق انجام پذیرد.

وزارت خارجه از پیگیری باشگاه‌های ورزشی در ماجرای لغو میزبانی ایران حمایت می‌کند

موسوی درباره لغو میزبانی باشگاه‌های فوتبال ایرانی اظهار داشت: اقدامی که اعلام شد و بهانه‌ای که متأسفانه آورده شد، اقدامی فنی نبوده و به سمت سیاسی شدن پیش می‌رود. روند برخی اتفاقاتی که افتاد نشان داد ایران امن بوده و از بسیاری از کشورهای مدعی امن‌تر است. فدراسیون‌های ورزشی و باشگاه‌ها در حال پیگیری هستند. ما از اقدامات آنها حمایت می‌کنیم. دولت، وزارت ورزش و وزارت خارجه به آنها کمک خواهد کرد و باید بگویم هنوز فرصت باقی است و نباید ورزش را با سیاست بیالایند. ما کمک و مشورت‌های لازم را خواهیم داد تا باشگاه‌ها به هدف خود برسند.

پاسخ حضور نظامی کره جنوبی در منطقه را می‌دهیم

وی اعزام نیروی نظامی به منطقه از سوی کره جنوبی گفت: دولت کره به ما اطلاع داد که می‌خواهد بخشی از ناوگان خود در منطقه عدن را برای گشت زنی مستقل و خارج از ائتلاف آمریکا به منطقه بیاورد. ما اطلاع دادیم که این موضوع مورد قبول ما نبوده و خلاف رابطه دیرینه دو کشور است. ما این اقدام را سازنده نمی‌دانیم و اقداماتی را در حال انجام هستیم که اگر این اقدام کره انجام شود، جواب داده خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دیدار ظریف با همتای کانادایی اضافه کرد: در این دیدار گفته شد که ما تابعیت دوگانه را قبول نداریم. ما گله کردیم که آنهایی که به دلیل این حادثه دلسوز مردم ایران شده‌اند، خودشان رابطه سیاسی با ایران را تحت فشار آمریکا قطع کرده و نمی‌گذارند صدها هزار ایرانی از خدمات کنسولی برخوردار باشند. ما بارها پیشنهاد داده‌ایم که خدمات کنسولی آغاز شود ولی اوتاوا موافقت نکرده است. ما فکر می‌کنیم این تماس‌ها ادامه خواهد داشت. ایرانیان زیادی در کانادا هستند که باید خدمات کنسولی در تمامی ابعاد داشته باشند، اگر دولت کانادا صداقت دارد پیشنهادها ما را جدی بگیرد.

موسوی در مورد سفر رئیس دومای روسیه به ایران بیان کرد: این سفر از قبل برنامه ریزی شده بود و در چارچوب روابط خوب دو کشور و به ویژه دیپلماسی پارلمانی انجام می‌پذیرد. این سفر تأکیدی بر پیوند مردمی دو کشور است و هفته بعد ان شاالله انجام می‌پذیرد.

وی درباره خروج ایرلاین‌های خارجی از حریم ایران گفت: وزارت خارجه پیگیری‌هایی در این زمینه انجام داده و گذشت زمان نشان می‌دهد که امنیت آسمان ایران بر همه آشکار خواهد شد.

هنوز به ترور سردار سلیمانی پاسخ نداده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در زمینه پاسخ ایران به ابعاد ترور سردار سلیمانی افزود: پاسخ به ترور سردار سلیمانی با این اقدامات هنوز جواب داده نشده است. پاسخ ایران به آمریکا و حمله موشکی به عین الاسد بخشی از پاسخ ما بود. ما دنبال تنش نیستیم. ما مردم صلح‌طلب، جنگ بلد هستیم. ایران در برابر تهدیدات دست بسته نیست ولی ما خواستار تنش نیستیم. تاریخ کشور نشان داده که ما دنبال صلح و گفتگو هستیم ولی در برابر تجاوز دفاع می‌کنیم. ما سیاست‌های اعلامی رهبری را پی می‌گیریم.

موسوی اظهار داشت: ما به کشورهایی که دنبال کاهش تنش در منطقه هستند، توصیه داریم به ریشه این تنش‌ها بپردازند تا ابعاد مشخص شود.

وی در مورد قراردادهای گازی گفت: این بحث فنی است و ایران به عنوان بزرگترین کشور دارای ذخایر گازی، به کشورهای مختلفی از جمله ترکیه صادرات داریم. این سوال مربوط به شرکت ملی نفت و گاز است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد برخی همکاری‌های منطقه‌ای در مورد ترور سردار سلیمانی اضافه کرد: تحقیقات از سوی مقام‌های امنیتی و نظامی در جریان است و اگر اثبات شود کشور یا رژیمی در این ترور بزدلانه نقش داشته، جواب خواهد گرفت.

جان باختگان هواپیمای اوکراینی را ایرانی می‌دانیم

موسوی در مورد به رسمیت نشناختن تابعیت دوگانه و تأثیر آن بر اتباع دیگر کشورها در سانحه هواپیمای اوکراین بیان کرد: ما همانگونه که گفته ایم تابعیت دوگانه را قبول نداریم. جان باختگان هواپیمای اوکراینی را ایرانی می‌دانیم. البته پیگیری‌ها و همکاری‌ها در این زمینه در جریان است. ملت ایران جوانان خود را از دست داده و داغدار است. ما پیگیر حقوق جانباختگان و خانواده‌های آنها هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر