پیش از 1404 به تولید 55میلیون تن فولاد دست می‌یابیم/ هدف تولید 55میلیون تن صادرات فولاد است


پیش از 1404 به تولید 55میلیون تن فولاد دست می‌یابیم/ هدف تولید 55میلیون تن صادرات فولاد است

توجیه اقتصادی طرح 55 میلیون تن فولاد در شرایطی که سرانه مصرف فولاد در ایران نسبت به دیگر کشورهای برتر در عرصه فولاد سازی پایین‌تر است، مساله‌ای است که این روزها با توجه به مساله تولید و صادرات سنگ آهن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ کسری غفوری مدیرعامل فولاد خراسان درباره دستیابی به هدف تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 با توجه به شرایط کنونی کشور گفت: اگرچه گلایه‌هایی از صدور مجوز برای شرکت‌های فولاد سازی بدون انجام نیازسنجی دارم، اما بر این باورم که تا پیش از 1404 به تولید 55 میلیون تن فولاد دست می‌یابیم.

مدیرعامل فولاد خراسان در رابطه با توجیه اقتصادی طرح تولید 55 میلیون تن فولاد در ایران با توجه به سرانه مصرف فولاد و در شرایط تحریم و دستیابی به اهداف صادراتی این میزان تولید فولاد توضیح داد: تحریم موضوع جدیدی نیست و ما قریب به یک سال است که با بحث تحریم درگیر هستیم و راهکار آن به هر حال پیدا می‌شود.

وی افزود: در شرایط کنونی که تحریم‌ها اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار داده هدف ما بیشتر صادرات محصول است، چرا که در شرایط تلاطم‌های بازار بحث صادرات به نوعی تامین کننده نیازهای مالی است.

غفوری در ادامه تصریح کرد: باید دید گسترده‌تری نسبت به این موضوع داشته باشیم، 55 میلیون تن عددی است که باید بررسی‌های بیشتری روی آن صورت بگیرد چرا که این یک استراتژی است و نیاز به زمان بیشتری برای پرداختن دارد.

مدیرعامل فولاد خراسان همچنین درباره بومی سازی در این شرکت با توجه به نیاز داخلی به بومی سازی هر چه بیشتر صنعت فولاد گفت: مهمترین دلیلی که مجتمع فولاد خراسان را به سمت بومی سازی هدایت کرد این بود که در این مجتمع بهای تمام شده تولید فولاد نسبت به سایر شرکت‌های بزرگ فولادی کشور بیشتر است.

وی با بیان اینکه از زمان حضورم در این شرکت تلاشم بر عارضه یابی در این راستا بوده است، توضیح داد: در این عارضه یابی تلاش داشته‌ایم به بررسی موضوعاتی بپردازیم که باعث افزایش بهای ما نسبت به سایر شرکت‌های فولادی می‌شود و بر این اساس مشخص شد که در بخش واردات و سفارش قطعات نخست به زمان‌بر بودن این سفارش‌ها رسیدیم که باعث ایجاد توقف در خط تولید ما می‌شود که این توقف کمی بیش از میزان نرمال بود.

مدیرعامل فولاد خراسان ادامه داد: مساله دوم هزینه ارزی بود که این سفارش‌ها و واردات برای ما به دنبال داشت در نتیجه گرایش شرکت به سمت بومی سازی این قطعات رفت؛ طرح مساله تحریم‌ها در کنار این گرایش تبدیل به یک فرصت برای ما شد.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌های ظالمانه حداقل در صنعت فولاد برای مجتمع ما و سایر مجتمع‌های بزرگ فولادی منجر به نتایج مثبتی شد، تصریح کرد: اینکه امروز ما می‌توانیم این قطعات بزرگ و استراتژیک را در کشور خودمان تولید کنیم یک اتفاق بزرگ است، به عنوان مثال در نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد شرکتی حضور داشت که موفق به تولید بال‌میل شده بود، قطعه‌ای که من دو یا سه سال پیش در نمایشگاه‌های اروپایی حتی با کیفیت پایین‌تر دیده بودم.

غفوری با تاکید بر اینکه مجتمع فولاد خراسان نباید از غافله بومی سازی عقب بماند، بیان کرد: ما بهای تمام شده را تاکنون به شدت کاهش داده‌ایم اما با بومی سازی می‌توانیم قیمت‌ها را بیش از این هم کاهش دهیم و امروز برد یک شرکت فولادی و مجتمع اقتصادی در این است که به خودکفایی برسد و در بومی سازی به پایدارسازی برسد تا بتواند اهداف خود را پیش ببرد.

وی در رابطه با همکاری‌های مجتمع فولاد خراسان با شرکت‌های دانش بنیان در راستای بومی سازی توضیح داد: با چند شرکت وارد مذاکره شده‌ایم، به زودی مدیر بومی سازی شرکت را معرفی خواهیم کرد و این موضوعات را در کمیته‌ای با ریاست خودم مطرح می‌کنیم و بر این اساس معتقدم اتفاقات خوبی در مجتمع فولاد خراسان در زمینه بومی سازی در پیش رو خواهد بود.

مدیرعامل فولاد خراسان درباره دستیابی به هدف تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 عنوان کرد: با توجه به اینکه اکنون به 30 میلیون تن نزدیک شده‌ایم بر این باورم که مجموعه فولاد کشور خیلی پیشتر از سال 1404 به تولید 55 میلیون تن فولاد دسترسی پیدا خواهد کرد.

غفوری درباره نقش مجتمع فولاد خراسان در دستیابی به هدف 55 میلیون تن فولاد تصریح کرد: برنامه ریزی بلند مدت ما این است که فولاد سازی 3 را راه‌اندازی کنیم، در عین حال در کوتاه مدت بهره برداری از پروژه سنگان را در پیش رو داریم.

وی تاکید کرد: واقعیت این است که مدیران ما بایستی به این موضوع نگاه داشته باشند که شاید در آینده بخش ساختمان سازی و پروژه‌هایی که محصولات ما را استفاده می‌کنند به سمت محصولات جدید بروند و این لازمه پیشرفتی است که در حال انجام است.

مدیرعامل فولاد خراسان با تصریح بر اینکه برای تعیین سهم فولاد خراسان در میزان دستیابی به بومی سازی خیلی زود است، افزود: امیدوارم همزمان و هم مسیر و همفکر با شرکت‌های بزرگ فولادی در دنیا به سمت محصولات جدید فولادی حرکت کنیم و از این غافله عقب نمانیم.

مدیرعامل فولاد خراسان در رابطه با تلاش فولادسازی‌ها برای مالکیت معادن و از سوی دیگر تلاش معادن برای ورود به عرصه فولادسازی عنوان کرد: در جلسات مختلف راجع به این موضوع بحث و تبادل نظر کرده‌ایم، گاهی در جلسات معتقدیم به این موارد نباید مجوز داده شود اما واقعیت این است که همه مجتمع‌های تولیدی به دنبال درآمدزایی و توجیه اقتصادی هستند.

غفوری در پایان خاطرنشان کرد: سیاست‌های مرتبط با این جریان در نهایت باید از از سوی وزارت صمت و ایمیدرو تعریف شود تا هم معدن داران در زمینه تامین مواد اولیه مجتمع‌های فولادی گام بردارند و هم بتوانند بدون مشکل در بحث تولید کنسانتره و گندله و صادرات این مواد ورود کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جنجال جدید احمدی نژاد بعد از حمله سپاه پاسداران؛ موضع‌گیری دوپهلو