پرندگان مجروح را در گیلان به محیط زیست بسپارید


پرندگان مجروح را در گیلان به محیط زیست بسپارید

رشت – ایرنا – مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان از مردم خواست در صورت مشاهده پرندگان مجروح مهاجر و بومی ،آنها را به اداره های حفاظت از محیط زیست استان بسپرند.

محمد علی صدیق عربانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یک قطعه حواصیل سفید بزرگ که توسط شهروند علاقمند به طبیعت ،تحویل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود شده بود پس از یک هفته تیمار و درمان و اطمینان از بهبودی و سلامت آن، در زیستگاه اصلی و تالابی رها سازی شد.
وی اظهار داشت: حواصیل سفید بزرگ (اگرت بزرگ) با نام علمی، (Ardea alba) ،گونه‌ای حواصیل بزرگ‌ جثه است که در گستره جغرافیایی وسیعی زندگی می‌کند؛ این پرنده در بیشتر مناطق گرمسیری و دارای آب و هوای گرم و معتدل در جهان، در جنوب اروپا، و آمریکای شمالی یافت می‌شود.
حواصیل‌های سفید بزرگ با داشتن بدنی با طول ۹۴ تا ۱۰۴ سانتی‌متر از جمله بزرگترین حواصیل‌ها به‌ شمار می‌روند. طول بال‌های باز شده آن‌ها در هنگام پرواز به ۱.۵–۱.۳ متر می‌رسد.
تغذیه حواصیل بزرگ اغلب از ماهی ها، قورباغه ها، پستانداران کوچکی چون موش،خزندگان و دیگر جانوران کوچک است. زیستگاه این پرنده در تالاب ها، کنارآب ها و سواحل بوده و در میان نیزارها و یا روی درختان تولید مثل می کند.
پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در سطح حدود ۳۰ هزار هکتار از تالاب بین المللی انزلی، امیر کلایه لاهیجان، استیل آستارا، پارک ملی بوجاق کیاشهر و دیگر آبگیرهای گیلان زمستان گذرانی می کنند.
استان گیلان در اقلیم تقریبا خشک حوزه جغرافیایی این بخش از کره زمین، با برخورداری از بارش سالانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیمتر باران و فراوانی آب بندان های طبیعی و منابع غذایی، بخش مهمی از کریدورهای مهاجرت پرندگان را تشکیل می دهد.
تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیشترین میزان میزبانی از این پرندگان را به خود اختصاص می دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان