اولویت‌های مهمتری از FATF داریم/ علت لغو سفر ظریف به سوئیس


اولویت‌های مهمتری از FATF داریم/ علت لغو سفر ظریف به سوئیس

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: FATF به دلیل مسائل مختلف هنوز به جمع‌بندی رسیده نشده است و کشور در حال حاضر اولویت‌های دیگری که مهمتر است، دارد.

به گزارش مشرق، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه به تشریح رویدادهای دیپلماتیک روزهای گذشته و آینده پرداخت و اظهار داشت: یاد و خاطر تمامی سفرکردگان هواپیمای ۷۵۲ اوکراین را گرامی می‌دارم. روز گذشته روز غزه نماد مقاومت بود و باید این روز و مقاومت مردم فلسطین را گرامی بداریم. باید بگویم که مساله اصلی جهان اسلام فلسطین بوده و ایران حامی آرمان این کشور است از همین رو یاد شهید سلیمانی به عنوان شهید قدس را نیز باید گرامی داشت.

وی ادامه داد: قرار بود آقای ظریف بر ای نشست داووس به سوئیس برود و علیرغم دعوت حضوری از ایشان، برنامه توافق شده به هم زده شد و بنابراین این سفر انجام نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اخیرا سفرهای خارجی زیادی مسئولان ایرانی به خارج و همچنین مقامات خارجی به ایران را شاهد بودیم که نمونه آن سفر امیر قطر به عنوان اولین سفر ایشان به کشورمان بعد از رسیدن به قدرت بود.

موسوی افزود: همچنین سفر عماد خمیس نخست وزیر سوریه را به ایران شاهد بودیم. هفته بعد نیز رئیس دومای روسیه به ایران می‌رود. وزیر راه نیز امروز به اوکراین رفت و پیام رئیس‌جمهور ما را به رئیس‌جمهور این کشور می‌رسانند.

وی تصریح کرد: همچنین وزیر خارجه ونزوئلا دیشب به تهران آمد و ظهر امروز با ظریف دیدار خواهد داشت. فردا هم یکی از مقامات منطقه به تهران خواهد آمد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آقای ظریف هفته گذشته به هندوستان سفر کردند و در کنفرانس «رایسینا» سخنرانی کرد و در حاشیه با دیدارهای متعدد، دیدگاه های جمهوری اسلامی را تبیین کردند.

موسوی بیان کرد: همچنین هفته گذشته وزیر خارجه پاکستان به تهران سفر کرد و پیرامون مسائل منطقه و کاهش تنش‌ها صحبت شد. آقای ظریف نیز در این مدت حدود ۲۰ تماس تلفنی با همتایان خود از کشورهای مختلف داشت و در مورد مسایل مختلف از جمله سقوط هواپیمای اوکراینی و ترور سردار سلیمانی صحبت کرد.

وی در پاسخ به اجرای یک طرفه برجام از سوی ایران و بی عملی اروپا و اجرای مکانیسم ماشه از سوی آنها گفت: ما در برجام هستیم و آن را در قبال اقدامات آنها متوازن کرده‌ایم. عبارت اجرای یک طرفه برجام از سوی ما صحیح نیست. ما گفته بودیم که برای بازگرداندن توافق به حالت توازن، گام‌هایی را برخواهیم داشت که آخرین گام آن را برداشتیم. ادعای اروپایی‌ها قابل قبول نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران از ۲۱ ماه قبل مکانیسم حل اختلاف را بر اساس بند ۳۶ فعال کرد. ادعای آنها درست نیست. آنها خود مدعی فعال کردن مکانیسم ماشه هستند ولی استدلال ما این است که اقدام آنها درست نبوده و باید منتظر ماند تا در آینده چه می‌شود.

موسوی در پاسخ به سوالی در زمینه اینکه تهران گفته اگر اروپا ماده ۳۷ را پیگیری کند چه می‌شود، اظهار داشت: ایران به برجام پایبند است. ما تاکنون عملی از سوی اروپایی ها ندیدیم که تعهد آنها باشد. گام پنجم گام نهایی تعهدات ما بوده ولی اگر حرف آنها این باشد که اقداماتی انجام خواهند داد، ما گام‌های موثری را برخواهیم داشت.

وی در مورد پایان مهلت FATF گفت: وزارت خارجه در حال حاضر در این زمینه تصمیم‌گیر نیست. دستگاه دیپلماسی به عنوان دیده بان نظام، اطلاعات را منتقل کرده و جلساتی را مشترکا با نهادهای تصمیم گیری داشتیم و عواقب و نگرانی ها را اعلام کردیم. به دلیل مسائل مختلف هنوز به جمع بندی رسیده نشده است و کشور در حال حاضر اولویت های دیگری که مهمتر است دارد. ما امیدواریم مصلحت کشور را تصمیم گیران مورد ملاحظه قرار دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس