تامین آب شرب 18 روستای بخش موچش مشکل دارد


تامین آب شرب 18 روستای بخش موچش مشکل دارد

سنندج - ایرنا - بخشدار موچش از توابع شهرستان کامیاران گفت: از 78 روستای تابعه این بخش 18 مورد آنها در تامین آب شرب دچار مشکل هستند که در صورت رفع نشدن این چالش در آینده منجر به مهاجرت روستاییان می‌شود.

صلاح مرادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کمبود آب در فصل‌های کم بارش و گرم سال و بهداشتی نبودن آب شرب از جمله مهمترین مشکلات اهالی این روستاها است که برای رفع آن باید پروژه های مختلفی تعریف، تامین اعتبار و اجرایی شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر پروژه مجتمع آبرسانی هلتوشان در دست اجراست که در صورت اتمام این طرح مشکل آب شرب ۱۴ روستای این بخش شامل روستاهای کوانه، لاین، سربناو، هلتوشان، نجف آباد، کوله ساره، ماسان، سرچی، طاء، هندیمین، فارس آباد، آساوله، گاوشان و فرج آباد برطرف می‌شود.

مرادی با بیان اینکه آب مورد نیاز این روستاها از محل چشمه‌های طبیعی و چاه تامین می‌شود، یادآور شد: با توجه به قرارگیری سد گاوشان در حوزه استحفاظی این بخش مردم انتظار دارند به واسطه این سد مشکلات آب شرب آنها حل شود.

مجتمع هلتوشان بخش موچش در سه فاز در حال اجرا است

رییس اداره آبفار روستایی کامیاران نیز در این خصوص گفت: مجتمع آبرسانی هلتوشان (پروژه آبرسانی به روستاهای گاورود) در بخش موچش از توابع کامیاران هم اکنون در سه فاز در حال اجراست که این طرح مشکلات تامین آب شرب ۱۴ روستای این بخش را برطرف می‌کند.

جمشید مظفریان با اشاره به اینکه در فاز اول این پروژه ۲۱ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است، افزود: در این فاز تاکنون ۱۴ میلیارد ریال برای حفر چاه دوقلو با باکس‌های صنعتی بتنی، اجرای ۵۰ متر گالری جهت انتقال آب رودخانه پایین دست سد گاوشان، اجرای ۳۳ متر گالری بتنی جهت انتقال آب سمت جاده کامیاران - سنندج، ساخت ایستگاه پمپاژ و اجرای ۲۴۵۰ متر خط انتقال لوله چدنی و فولادی سایز ۳۰۰ میلی‌متر هزینه شده است.

وی با بیان اینکه برای فاز دوم نیز ۱۳ میلیارد و ۵۴۷ میلیون ریال قرارداد بسته شده است، یادآور شد: در این فاز نیز تاکنون ۱۸ کیلومتر شبکه روستاهای طا و کوله ساره، نصب ۵۰۰ انشعاب خصوصی در این ۲ روستا، مخزن بتنی ۱۵۰ مترمکعبی روستای ماسان تا مرحله بتن ریزی دیوار و سه کیلومتر شبکه روستای ماسان با ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار، اجرا شده است.

مظفریان به اعتبار ۱۳ میلیارد و ۸۹۹ میلیون ریال این پروژه در فاز سوم هم اشاره کرد و اظهار د اشت: مبلغ هزینه شده تاکنون در این فاز چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است البته در فاز سوم ۵۰۰ متر مکعب مخزن، سوله ایستگاه پمپاژ تا مرحله فونداسیون و آماده شدن اسکلت فلزی جهت نصب تاکنون اجرا شده است.

وی اضافه کرد: کارهای متفرقه نیز شامل بهسازی ۹ دهنه چشمه در روستای فارس آباد با اعتبار۷۰۰ میلیون ریال در راستای اجرای این پروژه انجام شده است.

از دیگر مشکلات مهم روستاهای این بخش نامناسب بودن راه‌های ارتباطی، کمبود آب شرب و کشاورزی، فرسوده بودن شبکه فاضلاب، کمبود امکانات ورزشی و تفریحی، عدم اجرای طرح گازرسانی و نبود دسترسی مناسب به ادارات و نهادها بدلیل مسافت طولانی با مرکز بخش است که حل این مشکلات نیازمند اتخاذ تصمیم مناسب از سوی فرمانداری، نمایندگان مردم در مجلس و دیگر مسوولان اجرایی کامیاران و استان کردستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...