تداخلات دارویی نورتریپتیلین – لیست تداخل دارویی


تداخلات دارویی نورتریپتیلین – لیست تداخل دارویی

نورتریپتیلین برای درمان اختلال افسردگی اساسی برخی بیماری های دیگر اعصاب به کار می رود.این دارو از طریق مهار برداشت مجدد نوراپی نفرین و سروتونین توسط پایانه سلول عصبی پیش سیناپسی، غلظت سیناپسی آنها را در سیستم عصبی مرکزی افزایش می دهد.

نورتریپتیلین برای درمان اختلال افسردگی اساسی برخی بیماری های دیگر اعصاب به کار می رود.این دارو از طریق مهار برداشت مجدد نوراپی نفرین و سروتونین توسط پایانه سلول عصبی پیش سیناپسی، غلظت سیناپسی آنها را در سیستم عصبی مرکزی افزایش می دهد.

تداخل دارویی نورتریپتیلین

نورتریپتیلین می تواند با بسیاری از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از داروها بتوانید از برخی از این عوارض جانبی جلوگیری کنید. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید.

 

تداخل نورتریپتیلین – Nortriptyline با چه داروهایی تداخل دارد ؟

تداخلات دارویی نورتریپتلین - لیست تداخل دارویی

تداخلات دارویی نورتریپتلین – لیست تداخل دارویی

برخی از تداخلات دارویی نورتریپتیلین عبارتند از :

مصرف نورتریپتیلین با داروها خواب آور و آرامبخش می تواند عوارض جانبی ناخواسته و گاهی خطرناک ایجاد کند

نورتریپتیلین با قرص های مسکن / ضد تشنج و صرع / شل کننده های عضلات / داروهای ضدافسردگی و اضطراب و … تداخل دارد

بین مصرف نورتریپتیلین با داروهای بازدارنده‌ی بازجذب سروتونین (SSRI ) باید حداقل 5 هفته فاصله زمانی وجود داشته باشد . داروهایی مانند : سیتالوپرام، اسکلیتوپام، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین یا سرترالین

تداخلات دارویی نورتریپتیلین :

رایج ترین داروهایی که با این دارو تداخل دارند عبارتنداز :

با داروی سیتالوپرام تداخل دارد

سیتالوپرام یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است

 

تداخل با فلوکستین

فلوکستین (Fluoxetine) یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که از آن برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی اجباری، اختلال هراس استفاده می شود.

 

با داروی پاروکستین

یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب زیاد سروتونین است که استفاده از آن برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی رایج است .

 

تداخل با سرترالین

یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که سرترالین میتواند خلق و خوی، خواب، اشتها و سطح انرژی شما را بهبود بخشد و ممکن است به بازگرداندن علاقه شما به زندگی روزمره کمک کند.

 

با پیریلامین مالئات تداخل دارد

پیریلامین مالئات از اولین نسل از آنتی هیستامین هاست. این دارو به سرعت به مغز نفوذ کرده و موجب خواب آلودگی می‌شود. پیریلامین مالئات مپیراین (Pyrilamine Maleate Mepyramine) یکی از مشتقات ethylenediamine و یک آنتی هیستامین آرام بخش است.

 

با دکسترومتورفان تداخل دارد

دکسترومتورفان برای درمان علامتی سرفه های بدون خلط بکار می رود. دکسترومتورفان با اثر مستقیم بر مرکز سرفه در بصل النخاع بازتاب سرفه را تضعیف می کند.

 

تداخل نورتریپتیلین با استامینوفن

استامینوفن کدئین یک مسکن ِ مخدر است که برای تسکین دردهای خفیف تا نسبتاً شدید استفاده می‌شود. این دارو از استامینوفن و کدئین تشکیل می‌شود.

 

تداخل نورتریپتیلین با ترامادول

که به نام‌های تجاری ترامال، ترامد، ترامادل، بایومادول و پیرالژین، نیز شناخته می‌شود، یک داروی ضددرد اپیویید است.

 

تداخل نورتریپتیلین با متادون

یک داروی مخدر صنعتی می‌باشد که غالباً به عنوان یک داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد مخدر به کار می‌رود.

 

تداخل نورتریپتیلین با ایبوپروفن و ژلوفن

ایبوپروفن داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است. این دارو موجب کاهش تعداد هورمون‌های ملتهب کننده و دردناک در بدن می‌شود.

 

با آزیترومایسین تداخل دارد

آزیترومایسین نوعی آنتی‌بیوتیک از گروه ماکرولیدها است که برای درمان برخی از عفونت‌های باکتریایی مثل عفونت گوش میانی، گلودرد استفاده می شود.

 

آمی تریپتیلین بهتر است یا نورتریپتیلین ؟

پاسخ : هر دوی این داروها ، از نوع داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای هستند و اثرات مشابهی دارند. پزشک شما تنها ممکن است بخاطر عوارض جانبی و تداخلات با داروهایی که در حال مصرف کردن هستید ، یکی از این دو دارو را برای شما تجویز کند . در صورتی که در حال مصرف دارویی هستید که به میزان کمتری با آمی تریپتیلین تداخل دارد ، پزشک داروی آمی تریپتیلین را برای شما تجویز خواهد کرد و برعکس

 

مصرف همزمان این دارو با مهار کننده های آنزیم MAO باعث تحریک CNS و بالارفتن فشارخون میگردد. این دارو از طریق کاهش آستانه تشنج با اثر داروهای ضدصرع، مقابله میکند.

 

بعضی از داروهای ضدصرع با کاهش غلظت پلاسمایی نورتریپتیلین، اثر ضدافسردگی آن را کاهش میدهند. این دارو اثر پائین آورنده فشار خون کلونیدین و گوانتیدین را کاهش میدهد

 

سایمتیدین بامهار متابولیسم این دارو، غلظت پلاسمایی آن را افزایش میدهد. درصورت تزریق داخل نخاعی متریزامید همزمان با مصرف این دارو، احتمال بروز حملات تشنجd افزایش می یابد و بنابراین باید از 48 ساعت قبل و تا 24 ساعت بعد از میلوگرافی مصرف نورتریپتیلین قطع شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دارو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس