بیش از26هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف کهگیلویه و بویراحمد مختومه شد


بیش از26هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف کهگیلویه و بویراحمد مختومه شد

گچساران- ایرنا- معاون قضایی دادگستری کهگیلویه وبویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون26 هزار و 364 پرونده در شوراهای حل اختلاف استان مختومه شده است.

حجت الاسلام سید محمد ابراهیم ساجدی روز یکشنبه در نشست سفیران صلح و همیاران شوراهای حل اختلاف باشت اظهار داشت: ۲۶ هزار و ۳۶۹ پرونده امسال به شوراهای حل اختلاف کهگیلویه و بویراحمد وارد شده است.

وی بیان کرد: در این مدت چهار هزار و ۴۵۱ پرونده در شوراهای حل اختلاف استان به صلح و سازش ختم شد.

معاون قضایی دادگستری کهگیلویه وبویراحمد ابراز داشت: از این تعداد پرونده ۸۶۴ پرونده در شوراهای حل اختلاف شهرستان باشت مختومه شده است.

ساجدی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۳۶ پرونده به شوراهای حل اختلاف باشت ارجاع شد و ۲۸ پرونده مربوط به پارسال نیز در این شهرستان مختومه شد.

وی تعداد پرونده های به صلح و سازش ختم شده پارسال در شهرستان باشت را ۲۷۰ مورد ذکر کرد.

معاون قضایی دادگستری کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد:قدم برداشتن برای رفع اختلاف بین افراد دارای اجر و ثواب زیادی است.

ساجدی گفت: امنیت اجتماعی و ایجاد آرامش از پیامدهای استفاده از ظرفیت های مردمی در شوراهای حل اختلاف برای افزایش همدلی بین مردم است.

وی ادامه داد: طبق قانون شورای حل اختلاف دو وظیفه اصلی دارد، یکی رسیدگی و دیگری اصلاح و سازش، که البته فلسفه ذاتی تشکیل شورای حل اختلافف جهت تقویت و ترویج فرهنگ اخوت و سازش در جامعه است.

چالشی که اکنون رئیس قوه قضائیه نیز به آن اذعان دارد و هم اینک لایحه‌ای در این راستا در دستگاه قضایی برای کاهش صلاحیت قضائی شوراهای حل و اختلاف و بازگشت به مسیر و وظیفه اصلی این شورا آماده تقدیم به مجلس شورای اسلامی است.

ساجدی نیا گفت: شوراهای حل و اختلاف کهگیلویه و بویراحمد از این لایحه و بازگشت این شورا به وظایف و رسالت اصلی خود استقبال می‌کند.

ساجدی نیا گفت: صلاحیت قضایی شوراهای حل و اختلاف شاخص‌ها و مقتضیات خاص خود را می‌طلبد و این شورا حق رسیدگی به پرونده‌های مالی با سقف بالای ۲۰۰ میلیون ریال را ندارد.

شوراهای حل اختلاف کهگیلویه و بویراحمد با ۱۳۲ شعبه شهری و روستایی، ۵۲۸ نفر عضو و ۲۳ قاضی ثابت و کشیک فعالیت می‌کند.

امام جمعه باشت نیز در این آئین گفت: بررسی پرونده های حل اختلاف به دلیل شرایط خاص طرفین دعوا نیازمند صبوری زیادی برای اعضای شوراهاست.

حجت الاسلام عبدالرحیم عبودی اظهار داشت: یکی از معضلات دستگاه های قضایی شمار بالای پرونده های قضایی و فرصت کم قاضی ها برای بررسی پرونده هاست و این امر اهمیت شوراهای حل اختلاف را بیشتر کرده است.

وی بیان کرد: طرح شوراهای حل اختلاف کشور موفق بود و البته بعضی نقاط فعالیت چشمگیری دارد که جای قدردانی دارد.

امام جمعه باشت تقویت شوراهای حل اختلاف با استفاده از ظرفیت معتمدان و ریش سفیدان ضرورتی کارساز برای تحقق این امر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در