داشتن گواهینامه مهارت برای جذب نیروی کار الزامی شود


داشتن گواهینامه مهارت برای جذب نیروی کار الزامی شود

کرج - ایرنا - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: برای جذب نیروی کار در بخش های مختلف باید داشتن گواهینامه مهارت الزامی شود.

علی اوسط هاشمی عصر یکشنبه در نشست شورای مهارت استان البرز افزود: با توجه به سرعت فناوری و استفاده از آموزش‌های جدید در صنعت، مبنای استخدام نیرو باید داشتن گواهینامه مهارت باشد و ناظران نباید به راحتی نسبت به جذب هر فردی اقدام کنند، بلکه باید به موضوع مهارت توجه ویژه شود و این مهم همواره مدنظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: طرح‌های استانی هم نیازمند پیوست مهارت هستند تا با فعالیت نیروهای فنی و مهارتی از کیفیت برخوردار شوند.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: این سازمان مسئولیت تهیه استاندارد آموزشی مشاغل را بر عهده دارد و تا کنون پنج هزار و ۴۰۰ عنوان آموزشی تدوین کرده است.

هاشمی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته، انسان محور توسعه است، گفت: باید نیمی از توان آموزش و پرورش به مهارت افزایی، هنرستان‌های صنعتی و پرورش استعدادها اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه از مجموع پنج هزار و ۴۰۰ کارگاه آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور ۸۸ آموزشگاه در استان البرز واقع شده است، افزود: این استان نیروهای توانمند و ماهری دارد و همجواری با پایتخت و ارتباط با استان‌های صنعتی نیز از ویژگی‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یادآوری توجه ویژه رییس جمهوری و معاون اول رییس جمهوری به توسعه اشتغال مهارت محور خاطر نشان کرد: حمایت های استاندار البرز از طرح اشتغال مهارت محور می تواند الگویی برای سایر استان ها باشد.

هاشمی با بیان اینکه تاثیر تحریم‌ها در کشورمان زیاد بوده است، گفت: ایران توانمندی‌های ملی زیادی دارد و می‌توان با ایجاد فضای رقابتی، خودکفایی را تقویت کرد؛ تصمیم گیری‌ها نیز باید به گونه‌ای باشد که پاسخگوی مطالبات جدید باشیم.

استاندار البرز دراین نشست گفت: برخی از دستگاه های توانمند در ایجاد اشتغال، نقش کمرنگی در این بخش دارند که طرح اشتغال مهارت محور می‌تواند به اصلاح این موضوع کمک کند.

عزیزاله شهبازی با بیان اینکه پیوست مهارت در همه طرح‌های توسعه ای و عمرانی البرز لحاظ می‌شود، خاطر نشان کرد: البرز با پذیرش سالانه حدود ۸۰ هزار نفر مهاجر، پس از تهران مهاجرپذیرترین استان کشور است و چاره ای جز مهارت افزایی و ایجاد بسترهای نوین اشتغال برای این جمعیت روز افزون نیست.

وی با یادآوری اهمیت ایجاد ارتباط سازنده بین صنایع و مرکز تربیت مربی فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: از رییس این سازمان انتظار داریم در زمینه ایجاد ۲ مجتمع فنی در شهرک‌های صنعتی استان البرز مساعدت کند.

استاندار البرز، ایجاد بانک اطلاعاتی مربیان فنی و حرفه ای را ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد که کارگروهی توسط سازمان فنی و حرفه ای برای رصد و نظارت بر روند تحقق اهداف طرح ملی اشتغال مهارت محور در استان البرز تشکیل شود.

شهبازی با یادآوری برگزاری نشست‌های ماهانه شورای راهبردی روسای دانشگاه های استان افزود: باید دانشگاه‌ها در راستای مهارت‌افزایی نسبت به برقراری ارتباط سازنده با مرکز تربیت مربی سازمان فنی و حرفه‌ای مستقر در البرز اقدام کنند.

تفاهم نامه اجرای طرح ملی اشتغال مهارت محور به عنوان الگوی کشوری عصر یکشنبه در نشست شورای مهارت البرز به امضای علی اوسط هاشمی رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای و عزیزاله شهبازی استاندار البرز رسید.

البرز که به دلیل مهاجرپذیری و وجود اقوام مختلف «ایران کوچک» لقب گرفته است، سال ۱۳۸۹ با مساحت پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر و جمعیتی حدود سه میلیون نفر به عنوان سی و یکمین استان کشور شناخته شد.

این استان مهاجرپذیر با داشتن ۶ شهرستان طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد، کرج و فردیس در کنار پایتخت ایران قرار گرفته و روزانه ۳۰۰ هزار نفر از آن به تهران در حال تردد هستند.

هر چند البرز از نظر مساحت کوچکترین استان کشور محسوب می شود اما جاذبه های طبیعی و تاریخی آن به خصوص جاده کرج - چالوس که به دروازه بهشت شمال ایران مشهور است، سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود می کشاند.

این استان یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی دارد و ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور مربوط به راه های آن است.

فعالیت بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و ۱۵۰ برند (الگو) در البرز، این استان را به یکی از قطب های صنعت و تولید در کشور تبدیل کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر