صفاتی که به فرزندتان منتقل می‌شود


صفاتی که به فرزندتان منتقل می‌شود

یک دکترای روانشناسی عمومی گفت: استرس و اضطراب پدر می‌تواند به شکل مستقیم و غیرمستقیم بر جنین و رفتار کودک اثر بگذارد. به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: لاله شهیدی دکترای روانشناسی عمومی درباره تفاوت بین استرس و اضطراب اظهار کرد: استرس فرم خفیف اضطراب و کوتاه مدت است و به شکل ناگهانی بروز پیدا می‌کند، اما اضطراب طولانی‌مدت بوده و به...

یک دکترای روانشناسی عمومی گفت: استرس و اضطراب پدر می‌تواند به شکل مستقیم و غیرمستقیم بر جنین و رفتار کودک اثر بگذارد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: لاله شهیدی دکترای روانشناسی عمومی درباره تفاوت بین استرس و اضطراب اظهار کرد: استرس فرم خفیف اضطراب و کوتاه مدت است و به شکل ناگهانی بروز پیدا می‌کند، اما اضطراب طولانی‌مدت بوده و به نگرانی‌هایی مربوط می‌شود که شخص نسبت به آینده دارد.

اثرهای استرس و اضطراب مادر باردار بر جنین

او درباره تاثیر استرس و اضطراب مادر باردار بر جنین بیان کرد: استرس و اضطراب مادر در ترشح هورمونی به نام کورتیزول موثر است که این هورمون بر عروق اثر می‌گذارد، بنابراین مقدار خونی که از طریق بند ناف به جنین می‌رسد، کاهش پیدا می‌کند و رشد داخل رحمی جنین کمتر می‌شود، درنتیجه اگر استرس و اضطراب مادر به مدت طولانی ادامه داشته باشد، نوزاد کم‌وزن به دنیا می‌آید.

این دکترای روانشناسی عمومی افزود: پدران هم در دوران بارداری همسرشان ممکن است نگرانی‌هایی درباره سلامت همسرشان و جنین، مسائل اقتصادی و نحوه فرزندپروری داشته باشند. نتایج حاصل از مقالات نشان می‌دهند که بسیاری از والدین به علت اینکه با شیوه‌های فرزندپروری آشنا نیستند و نمی‌دانند با فرزندی که تازه متولد شده چگونه برخورد کنند، به استرس و اضطراب دچار می‌شوند.

شهیدی تأکید کرد: پژوهشگران نروژی تعدادی از مردانی را که همسر آن‌ها چهار ماهه باردار بودند، مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند پدرانی که میزان اضطراب و استرس آن‌ها در دوران بارداری همسرشان زیاد بود، فرزندشان ۱۱ درصد بیشتر نسبت به پدرانی که اضطراب و استرس کمتری داشتند به مشکلات عاطفی و رفتاری در آینده دچار می‌شوند. اضطراب و استرس پدر به شکل مستقیم و غیرمستقیم بر جنین و رفتار کودک اثر می‌گذارد.

او تصریح کرد: محققان بیان کردند که اگر پدر یا مادر به صفات رنجورخویی یا روان‌نژندی مانند اضطراب یا افسردگی دچار باشند، این احتمال وجود دارد که این صفات از طریق هورمون‌ها یا ژن‌ها به فرزندشان انتقال پیدا کند، بنابراین ممکن است پدرانی که در دوران بارداری همسرشان به استرس و اضطراب دچار بودند، فرزندان آن‌ها به مشکلات رفتاری، بدخلقی و تندخویی مبتلا شوند.

موثرترین راهکار‌های کاهش استرس و اضطراب پدران

این دکترای روانشناسی عمومی گفت: همان‌طور که مادران می‌توانند در کلاس‌های آمادگی برای فرزنددار شدن شرکت کنند، در برخی مراکز هم کلاس‌هایی در این زمینه وجود دارند که پدران می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند تا میزان استرس و اضطراب آن‌ها کاهش پیدا کند، همچنین پدران می‌توانند با مردان دیگری که به زودی پدر می‌شوند، درباره نگرانی‌های خود صحبت کنند، مسائل خود را با آن‌ها در میان بگذارند و از آن‌ها هم‌فکری بگیرند.

شهیدی اظهار کرد: از دیگر راهکار‌های کاهش استرس و اضطراب پدران، می‌توان به مطالعه کتاب‌هایی درباره سلامت جنین و فرزندپروری و انجام ورزش‌هایی مانند یوگا اشاره کرد، همچنین پدران می‌توانند زمانی که همسرشان به پزشک مراجعه می‌کند، همراه او حضور داشته باشند تا از وضعیت سلامت مادر و جنین به خوبی مطلع شوند.

او یادآوری کرد: تشکیل شبکه‌های پشتیبانی اجتماعی به افرادی که به زودی پدر یا مادر می‌شوند، کمک می‌کند که از حمایت اقوام خود برخوردار شوند تا میزان استرس و اضطراب آن‌ها کاهش پیدا کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج