گونه‌های منطقه حفاظت شده کهیاز اردستان 10 درصد افزایش یافت


گونه‌های منطقه حفاظت شده کهیاز اردستان 10 درصد افزایش یافت

کاشان- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط اردستان گفت: فرهنگ‌سازی، مراقبت محیط‌بانان و همکاری مردم محلی به کاهش شکار و افزایش 10 درصدی حیات وحش منطقه حفاظت شده کهیاز در این شهرستان منجر شده است.

منطقه حفاظت شده کهیاز با گستره ۹۲ هزار هکتار واقع در شرق اردستان میزبان گونه‌های جانوری مانند کل و بز، قوچ و میش، آهو، کفتار، گرگ، روباه و گربه‌شنی، کاراکال و گربه‌وحشی است.

حسین شواخی روز یکشنبه در نشستی با خبرنگاران اردستان به مناسبت روز هوای پاک بیان کرد: با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، نرخ جرایم صید تا سه برابر افزایش یافت و تا ۲ میلیارد ریال نیز رسید که شکار گونه‌های جانوری، پرندگان و سایر حیوانات از جمله خزندگان را هم شامل می‌شود.

وی همچنین با اشاره به انتشار رسمی مصوبه شورای عالی محیط زیست کشور مبنی بر ارتقای منطقه شکار ممنوع خاروی اردستان به پناهگاه حیات وحش یادآور شد: گونه‌های جانوری کل و بز، قوچ و میش، آهو، جبیر، زاغ بور، هوبره، گرگ، کفتار، روباه، گربه شنی، کاراکال و پلنگ و چندین گونه گیاهی نیز در این منطقه وجود دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اردستان، به دستگیری ۲ شکارچی متخلف در سال‌جاری در این منطقه اشاره و تشریح کرد: هفت قبضه اسلحه شکاری مجاز و غیرمجاز از شکارچیان ضبط و ۱۱ نفر در مجموع در این شهرستان دستگیر شدند.

وی از پیشرفت ۹۵ درصدی ساختمان ۲ طبقه محیط‌بانی خارو با زیربنای ۲۰۰ مترمربع خبرداد و اضافه کرد: تاکنون بیش از سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای آن هزینه شده است اما برای تکمیل و تجهیز نزدیک به سه میلیارد ریال دیگر نیاز دارد.

پناهگاه حیات وحش خارو با مساحت ۱۰۲ هزار هکتار در شمال و شمال شرقی اردستان، هم‌مرز پارک ملی سمنان از ظرفیت بالای گونه‌های جانوری و گیاهی برخوردار است و منطقه بکر و کلیدور حیات وحش محسوب می‌شود.

مشکل دفن زباله همچنان پابرجاست

رییس اداره حفاظت محیط زیست اردستان همچنین گفت: روزانه ۴۰ تا ۵۰ تن زباله در شهرستان اردستان تولید می‌شود که همچنان مشکل دفن بهداشتی را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: دفن زباله در شهرهای اردستان، زواره و مهاباد در محل‌های مجوزدار صورت می‌گیرد اما در بیشتر روستاها این امر به صورت مناسب انجام نمی‌شود.

شواخی یادآور شد: تاکنون کار اجرایی راه‌اندازی کارخانه تبدیل زباله به کمپوست آغاز نشده است و پیگیری‌ها برای همکاری با مسوولان شهرستان نطنز در راستای ساخت این کارخانه به صورت مشترک ادامه دارد.

به گفته وی، تا کنون سه نشست برگزار و ۴۵ مورد بازدید و ۳۶ مورد مکاتبه مرتبط با پسماند انجام شده است.

وی در ادامه نیز به ۲۷۵ مورد پایش صنایع، ۷۵ مورد پایش معادن، صدور ۱۱ اخطاریه، ۵۰ مورد پیگیری قضایی و صدور ۱۵ رای اشاره کرد.

۲۹ دی‌ماه از سال ۱۳۷۴ با عنوان روز ملی هوای پاک نام‌گذاری شد.

شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنج عضو استان قم به باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی "قاف" راه یافتند